HR-avdelningens verksamhetsplan
Detta är HR-avdelningens verksamhetsplan för 2024. Den finns även som PDF för utskrift.
Uppdrag och ansvar
HR-avdelningen utgör ett strategiskt och operativt stöd till universitetsledningen och kärnverksamheten och stödjer, rådger, utbildar och normerar i områden som arbetsgivarpolitik, arbetsmiljö och hälsa, kompetensförsörjning och lönehantering. Avdelningen ansvarar också för lokala kollektivavtal, pensions- och försäkringsfrågor för anställda samt verksamhetsövergripande kompetensutveckling för chefer och ledare.
- Behov, dimensionering och strategisk kompetensförsörjning.
- Översyn av processen för rekrytering av lärare.
- Ledarutveckling för ett dialogbaserat arbetssätt på alla nivåer.
- Effektivisering, digitalisering och kvalitetssäkring av HR-verksamheten för ett förbättrat stöd till kärnverksamheten.
- Utveckling och systematisering av verksamhet inom arbetsmiljöområdet.
- Omorganisation av HR-avdelningen och tydliggörande av ansvar och arbetssätt
•Pre- och onboarding
•Översyn befattningar
•Översyn av processerna för medarbetarsamtal, lönerevision och bisysslor
Övergripande ansvar i arbetsgivarpolitik och lönehantering (inkl. försäkring, pension och skatt), ansvarar för drift av två gym, verksamhetsstöd till Arbetsmiljönämnden, Rekryteringsnämnden och Docenturnämnden
HR-objekt (Primula, Varbi, HR-arkiv, HR-puls, Wondr)
40
- Akademiska anställningar
- Arbetsrätt och arbetsmiljö
- Kompetensförsörjning
- Lön och controlling
61 782 tkr