Starta och förankra - Peer learning
Att initiera peer learning som pedagogisk modell under VIL behöver planering och förankring i verksamheten hos kollegor och ledning. Det behöver också kommuniceras med lärosätet och de kommande studenterna.
Peer learning används av många olika professioner, i olika verksamheter och på olika sätt. Här kan du se filmer med exempel att inspireras av.
Övergripande organisation inför införande av peer learning
- Besluta i er verksamhet om peer learning är en metod att använda hos er. Förankra det hos chefer och kollegor förslagsvis genom en kortare kurs eller genomgång tillsammans kanske under en arbetsplatsträff.
- Tänk över om det är något i verksamhetens lärandemiljö som behöver anpassas för att möjliggöra peer learning.
- Kontakta lärosätet för eventuellt behov av teoretiskt stöd med att förankra Peer learning med lärandemål.
I de verksamheter där det finns en Adjungerad klinisk adjunkt (AKA), klinisk assistent (KlAss) eller studentansvarig har denne samordningsansvar för handledningen - Informera studenterna i förväg om att peer learning kommer att användas under VIL perioden och vad det innebär i er verksamhet, i till exempel introduktionsmejl. Om inte förr så diskutera det i början av VIL-perioden.
Implementering av peer-learning, ett exempel
På Biomedicinska analytiker programmet implementeras peer-learning, i filmen nedan ser du ett exempel på hur detta kan gå till. Samarbetet mellan lärosäte och verksamhet lyfts fram som centralt vid införandet av en pedagogisk metod.
Peer learning i olika lärandemiljöer
Verksamhetsintegrerat lärande för utbildningar inom hälso- och sjukvården sker där yrket utövas. Det innebär en stor variation av verksamheter och lärandemiljöer i vilka studenterna lär sig. Peer learning kan ske i många av dessa lärandemiljöer såsom i hemmet/bostaden, primärvården, särskilda boenden, laboratorieverksamhet, tandläkarmottagningar, röntgenavdelning liksom inom sjukhusvården.
Kan användas på alla nivåer
Peer learning kan också ske på olika sätt och i olika grad. I vissa verksamheter bedrivs hela VFU-perioder med peer learning som pedagogisk modell och i andra verksamheter sker det enstaka planerade peer learning-aktiviteter.
Peer learning kan användas på alla nivåer, från nybörjare till specialist samt under introduktion av nya kollegor. Peer learning kan bedrivas på en hel studentenhet.
Filmer med exempel på Peer learning
Nedan kan du se filmer med exempel på peer learning i olika verksamheter och från olika professioner.
Den första filmen inspelad av Södersjukhuset från Sachsska barn- och ungdomssjukhuset som illustrerar hur peer learning används hos dem på ett strukturerat sätt med sjuksköterskestudenter i en slutenvårdsmiljö. Här uttalar sig också studenter om hur peer learning uppfattas från deras sida.
Lite längre ned finns korta, självinspelade filmer från handledare i olika verksamheter som ämnar illustrera bredden av tillvägagångssätt och lärandemiljöer där peer learning kan användas.
Titta och inspireras! Kanske finns det något som kan användas hos dig?
Korta filmer att inspireras av
Fysioterapeut, primärvårds-rehabilitering
Fysioterapeuten Sofia berättar hur de på en rehabenhet arbetar enligt peer learning med fysioterapeutstudenter.
Barnsjuksköterska, Barnavårdscentral
Barnsjuksköterskan Sofie berättar om strukturen kring peer learning och ger praktiska tips om hur de på BVC arbetar med peer learning.
Barnmorskor, förlossning
Barnmorskorna Soledad och Louise berättar tillsammans kring hur de strukturerat arbetar med peer learning på förlossningen. De kan se att det är positivt från studenternas, kollegornas, men också från patientens sida.
Distriktsläkare, vårdcentral
Distriktsläkaren Ulla presenterar hur studenter på en vårdcentral har mottagning i peer par. Hon går även igenom processen kring reflektion, återkoppling och bedömning.
Arbetsterapeut, barnsjukhus
Arbetsterapeuten Johanna delar med sig av hur de på ett barnsjukhus arbetar med en peer learning-aktivitet som förberedelse för ett patientmöte.
Tandläkare, Studentmottagning
Tandläkaren Behzad förklarar hur de på ett strukturerat sätt och arbetar med peer learning i en spännande och ändamålsenlig lärandemiljö.
Biomedicinskanalytiker, Klinisk laboratorieverksamhet
De biomedicinska analytikerna Blagica och Marjana berättar om hur de använder peer learning i laboratoriemiljö och ger exempel på tillvägagångssätt för reflektion.
Reflektion
I filmerna nämns reflektion upprepade gånger och den kan ske på olika sätt. Gibbs reflektionscykel används ofta, se nedan. Mer om reflektion vid peer learning.