Systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Grundläggande principer för utbildningsutvärdering bygger på kontinuerlig uppföljning och granskning av utbildningarna för att säkerställa att studenterna uppnår uppsatta mål och att utbildningarna motsvarar studenternas och samhällets behov. Utvärderingsmodellen är cyklisk och bygger på resultat och analys av de olika
utvärderingar som genomförs på övergripande nivå, institutions- och programnivå samt på kursnivå.
Planeringsfasen
Planeringsfasen
Kvalitetsarbetet ska samordnas med de ordinarie verksamhetsplanerings- och uppföljningsprocesserna.
Genomförandefasen
Genomförandefasen
Verksamheten ska bedrivas så att det ges goda förutsättningar för KI:s medarbetare och studenter att bedriva arbetet med kvalitet och i enlighet med lagar, regler, mål, uppdrag och upprättade planer.
Uppföljning och utvärdering
Uppföljning och utvärdering
Löpande uppföljning och utvärdering av utbildningen är viktigt för att säkerställa att de mål som satts upp nås och för att säkerställa att rätt aktiviteter prioriteras. Först då är det möjligt att bedöma resultaten och förstå vilka framsteg som har gjorts, samt förbättra verksamheten.
Återkoppling och förbättring
Återkoppling och förbättring
Återkoppling är grundläggande och möjliggör förbättring av verksamheten, men bidrar också till kompetensutveckling hos medarbetarna och synliggör förbättrings- och utvecklingsmöjligheter.
Resultat från enkäter och uppföljningar
Resultat från enkäter och uppföljningar
Här samlas resultaten av de uppföljningar och utvärderingar som genomförs av utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Riktlinjer och mallar för kvalitetsutvärdering
Riktlinjer och mallar för kvalitetsutvärdering
Här finns riktlinjer och mallar för kvalitetsutvärdering för utbildning på grundnivå och avancerad nivå samlade.