KI-övergripande nivå

KI har ett sammanhållet kvalitetssystem för ett systematiskt kvalitetsarbete som följer KI:s föreskrifter för ett sammanhållet kvalitetssystem och ett systematiskt kvalitetsarbete som beslutats av rektor. Föreskrifterna kompletteras av mer detaljerade anvisningar som kommittén för på grundnivå och avancerad nivå beslutat om.
Det systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå genomförs på flera nivåer, t.ex. på kurser, institutioner och program.


Kvalitetsarbete inom kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Kommittén genomför årligen en systematisk analys av resultaten i de rapporter från uppföljningar och undersökningar som genomförts samt de uppgifter som institutioner och programnämnder lämnat i återrapporteringarna av utbildningsuppdraget. Detta genomförs efter återrapporteringarna inkommit från institutioner och program, och inleder arbetet med budget och resursfördelning för kommande verksamhetsår. I detta ingår även att analysera om genomfört förbättringsarbete under det föregående år har fått avsedd effekt. Baserat på analysen identifieras förbättringsområden och en aktivitetsplan för kvalitetsarbetet kommande verksamhetsår upprättas. Den systematiska analysen av kvalitetsarbetet, identifierade förbättringsområden och aktivitetsplanen sammanställs i Kommitténs kvalitetsrapport till fakultetsnämnden.

Rapporter från uppföljningar och undersökningar som genomförs under året presenteras och diskuteras vid kommitténs sammanträden och publiceras därefter på medarbetarportalen samt webbsidor för studenter. För de undersökningar som genomförs vartannat eller vart fjärde år sammanställs och presenteras rapporter i anslutning till att undersökningen genomförs.

Uppföljning och utvärdering

Lika villkorsundersökning

Undersökningen genomförs vart fjärde år med syftet att undersöka studenternas upplevelser av och risker för diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier, repressalier och kränkande särbehandling för att få underlag för att följa upp och utvärdera KI:s arbete med att förebygga diskriminering och verka för en inkluderande och god arbetsmiljö för studenter.

Nybörjarenkät

Nybörjarenkäten genomföras vartannat år bland studenter som precis påbörjat sina studier på något av KI:s utbildningsprogram. Syftet är att belysa frågor om studenternas sociodemografiska bakgrund, tidigare erfarenheter av studier och arbete, motiv till att söka utbildningen, informationskällor för val av utbildning samt framtidsplaner.

Studentbarometern

Studentbarometern genomförs genom fokusgruppsintervjuer med studenter vart fjärde år med syfte att ge en strategisk vägledning för att bygga studenternas engagemang och utveckla studiemiljön. Resultat från studentbarometern sammanställts i en KI-övergripande rapport.

VFU-enkät

Detta är en utvärdering av studenters upplevelse av lärandemiljön, handledning och arbete med patienter/klienter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i hälso- och sjukvården med syfte att bidra med kvalitetsutvärderingsdata i verksamhetsområdenas kvalitetsutveckling av VFU- miljöerna. Enkäten genomförs på uppdrag av utbildningsrådet (KI/Region Stockholm).

VFU-enkäten innehåller frågor till studenter, medarbetare respektive chefer om en specifik lärandemiljö, till exempel på en universitetssjukvårdsenhet (USV). 

Kontakt

Profile image

Johanna Zilliacus

KU-ledamot med uppdrag kring löpande kvalitetsarbete
Profile image