Anvisningar för hantering av privata litiumjonbatterier vid Karolinska Institutet
Syftet med anvisningarna är att tydliggöra hur litiumjonbatterier för privata cyklar, elsparkcyklar och liknande transportmedel ska hanteras i Karolinska Institutets (KI:s) lokaler.
- Diarienummer: 1-785/2024
- Beslutsdatum:
- Giltighetstid: Från 2026-01-01
- Beslut: Universitetsdirektör
- Dokumenttyp: Anvisningar
- Handläggs av avdelning/enhet: GVS.STAB.Säkerhetsenheten
- Beredning med: Säkerhetschef
Sammanfattning av anvisningarna
Målsättningen är att helt eliminera eller annars minimera skador på liv, hälsa, egendom och miljö. Målsättningen har sitt ursprung i Kammarkollegiets förändrade villkor i Verksamhetsförsäkringen som trädde i kraft 2023-01-01.
Anvisningarna omfattar hantering av privata litiumjonbatterier, utgörande kraftkälla för cyklar, elsparkcyklar och liknande transportmedel samt övriga litiumjonbatterier, större än 10 Ah, i Karolinska Institutets lokaler. Elbil/personbil klass 1, arbetsredskap och andra typer av maskinell utrustning där litiumjonbatterier eller liknande typer av batterier används som kraftkälla, hanteras ej i detta dokument.
Anvisningarna gäller inom KI:s samtliga lokaler.
Risker med litiumjonbatterier, är att brand kan uppstå och giftiga gaser kan bildas, (väteflourid), alternativt kan det leda till gasexplosion och brand. Privata batterier för cykel-, elsparkcykel eller andra liknande transportmedelsbatterier får inte hanteras i KI:s lokaler på annat sätt än i särskilt uppmärkta cykelrum eller utomhus. I befintliga cykelförråd i KI:s lokaler i Solna och Flemingsberg, finns möjlighet till inlåsning av cykelbatterier.
