Vilka ramavtal finns?
Inköps- och upphandlingsenheten har upphandlat ett antal ramavtal för att täcka KI:s behov. Därutöver kan vi använda oss av de statliga ramavtalen som finns upphandlade för alla statliga myndigheter.
KI:s ramavtal - Avtalskatalogen
Alla ramavtal som är lokalt upphandlade för KI finns inlagda i Avtalskatalogen. Alla avtal i Avtalskatalogen är giltiga att handla från. Avtalen gäller för alla institutioner/enheter. I Avtalskatalogen finns information om produkter/tjänster som omfattas av avtalet. Det finns också avtal där avrop endast görs av ansvarig enhet, t ex när det gäller fastighetsunderhåll.
På vissa av ramavtalen läggs beställningen direkt i KI:s e-handelssystem UBW. Användare kan söka information om produkter och produktdetaljer i UBW
De statliga ramavtalen
Kammarkollegiet – Statens inköpscentral - ansvarar för att upphandla statliga ramavtal som kan användas av de statliga myndigheterna. På avropssamordningen finns ett stort antal ramavtal inom olika kategorier. Mer information om de statliga ramavtalen finns hos Statens inköpscentral.
Även dessa ramavtal ska användas om de är tillämpliga. Om KI har egna avtal ska dessa användas i första hand. För vissa statliga ramavtal har KI anmält undantag (s.k. avsteg), se nedan. En del ramavtal där vi beställer stora volymer är inlagda med produktkataloger eller s.k. punch-out till webbutik.
Rangordning mellan KI:s ramavtal och statliga ramavtal
Om efterfrågad vara finns både på lokalt upphandlat och statligt ramavtal så är det KI:s lokalt upphandlade ramavtal som ska användas.
Skyldighet att avropa från ramavtal
Observera att när det finns ett slutet ramavtal ska detta alltid användas, oavsett belopp på inköpet. Ramavtal gäller t.ex. även vid inköp under direktupphandlingsgränsen (alltså även på inköp under 100 000 kr).
Kontakt
Vid frågor vänligen kontakta Inköpsenheten
Mer information för inloggade medarbetare
Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper
- All KI staff