Samordnad IT på KI DS

Projektet är nu avslutat och KI DS är med i Samordnad IT. Här hittar du frågor och svar.

KI IT Helpdesk

IT sitter hos oss uppe på plan 5 udda måndagar klockan 9-13 i rum 525 (Malin Wirfs kontor)

IT-support via ITA Helpdesk 

All IT-support ske via Helpdesk.  

Den enklaste vägen är att skapa ett IT-ärende på Självserviceportalen (du behöver logga in med KIID och lösenord): https://selfservice.ki.se/sv-se  

Här hittar ni också ett stort antal självhjälpsartiklar, guider och manualer.  

https://medarbetare.ki.se/it-support hittar ni fler kontaktvägar, öppettider och var våra servicedeskar finns för support on-site.  

Att vara med i Samordnad IT 

Innebär bland annat:  

  • Centraliserad modern lagring med hög säkerhet
  • Datorerna säkerhetskopieras till en central server
  • Användarsupport som är tillgänglig på kontorstid kombinerat med ett supportteam som finns på plats i KI:s lokaler på Danderyds sjukhus och kan ge extra stöd vid behov
  • Enkla rutiner för inköp av IT-utrustning och licenser
  • Centrala multifunktionsskrivare med ”follow me”-funktionalitet, vilket gör det möjligt att använda skrivare i alla KI:s byggnader på campus
  • Hantering av institutionernas centrala servrar

Vad innebär standardprofilen/klienten som jag får på min PC/Mac?

Tjänsten hanteras från centrala plattformar, vilket ger följande: 

  • Automatiserad installation för certifierade Windows- och Macdatormodeller
  • Tillgång till centrala programbibliotek via självbetjäningsportaler
  • Tillgång till centrala Office365-tjänster (Exchange Online, Office ProPlus, Teams & Planner)
  • Tillgång till centrala och molnbaserade lagringsytor
  • Löpande backup av lokala data, såsom skrivbord och dokumentkatalog (OneDrive)
  • Central hantering av diskkryptering, vid förlorad dator är informationen skyddad
  • Central hantering av OS-uppdateringar, säkerhetsuppdateringar och antivirus
  • Distansarbete medges via funktionen ”Always On VPN" (Microsoft) alt. AnyConnect (Cisco)
  • Klientsupport (inkl. fjärrsupport) erhålls via tjänsten från ITA
  • Hårdvaru- och applikationsinventering
  • Licenshantering (Snow)