Arbetsmiljögruppen ANA Futura
Arbetsmiljögruppen (AMG) ANA Futura samordnar och koordinerar ärenden inom den fysiska arbetsmiljön vid ANA Futura.
Arbetsmiljögruppens uppdrag är att inom ANA Futuras gemensamma verksamhet:
- Samordna frågor och ärenden som rör den fysiska arbetsmiljön som inkommer från institutionernas lokala arbetsmiljögrupper.
- Informera och utbilda personal i ovan nämnda arbetsmiljöfrågor.
- Ansvara för och genomföra husintroduktion för alla nyanställda.
- Initiera och implementera årliga säkerhetsinspektioner.
- Följa upp institutionernas hantering av incidenter och olyckor.
- Initiera förslag till förbättringar gällande laboratoriesäkerhet.
- Delta i planering av förändringar i lokaler samt i metoder och processer.
Ett arbetsmiljöärendes arbetsgång
- Arbetsmiljöärenden från medarbetare inom ANA Futura ska först alltid lyftas till närmaste chef, alternativt till institutionens arbetsmiljörepresentant.
- Chefen kan också ta ärendet vidare till institutionens arbetsmiljörepresentant för hantering i den lokala arbetsmiljögruppen.
- Om ärendet berör fysisk arbetsmiljö inom ANA Futura bör det tas vidare till AMG ANA Futura.
Psykosocial arbetsmiljö
När det gäller ärenden inom området psykosocial arbetsmiljö är det alltid närmaste chef som har det delegerade ansvaret att ta beslut om hantering.