Vad är interprofessionellt lärande?
Interprofessionellt lärande (IPL) sker när två eller flera professioner lär med, av och om varandra för att förbättra samarbete och vårdkvalitet. I denna del av IPL-guiden tar vi hjälp av IPL-forskaren Tove Törnqvist intervjuad av René Ballnus för att förklara vad IPL innebär.
Bakgrund
För att lyckas med IPL behövs tydliga mål och ett tydligt tillvägagångssätt. IPL är mer än att olika professioner lär tillsammans och att de befinner sig på samma plats. Med IPL får varje profession en större förståelse och kunskap om andra professioners kompetens och tränas på att samverka vilket stärker den personcentrerade vården.
Varför är IPL viktigt?
Specialiseringen inom hälso- och sjukvården och en åldrande befolkning ställer ökande krav på samverkan mellan olika professioner. För att kunna möta människors olika behov och erbjuda god vård krävs det att olika professioner känner till varandras kompetensområden och att vi samverkar. Det är angeläget att IPL introduceras redan under grundutbildningen så att studenterna kan ta ansvar och använda sin kompetens på ett sätt som kommer hela teamet och patienten till godo (Ponzer, Faresjö & Mogensen, 2009).
Interprofessionellt lärande enligt WHO
"After almost 50 years of enquiry, the World Health Organization and its partners acknowledge that there is sufficient evidence to indicate that effective interprofessional education enables effective collaborative practice."
- Framework for Action on Interprofessional Education & Collaborative Practice WHO 2010
Tove är medicinsk pedagogisk forskare vid Linköpings Universitet. Hon har disputerat med en avhandling som handlar om IPL.
Större förståelse för andra professioners kompetens
Interprofessionell kompetens är en av vårdens sex kärnkompetenser och en nödvändig kompetens för medarbetare inom dagens och framtidens hälso- och sjukvård.
Genom att systematiskt få ta del av IPL blir studenterna mer benägna att arbeta över professionsgränser, vilket leder till bättre vård för patienter; kortare vårdtid och färre återbesök. Kontinuerligt IPL under utbildningen medför att arbetssättet blir en naturlig del av den professionella utvecklingen för studenterna. Tag gärna del av forskning om IPL på sidan Resurser och mer material.
Begrepp och definitioner
Det finns ett flertal interprofessionella begrepp. I filmen nedan reder Tove Törnqvist ut några av begreppen och de vanligast förekommande finns samlade i text också. Det förekommer att multiprofessionell och interprofessionell förväxlas. I multiprofessionella team finns olika professioner närvarande men de arbetar parallellt utifrån sin egen professions uppdrag. Vid interprofessionellt samarbete och lärande samverkar professioner mot gemensamma mål.
Tove reder ut begreppen interprofessionellt lärande, interprofessionell utbildning och interprofessionell samverkan.
Interprofessionell utbildning/Interprofessional Education (IPE)
Interprofessionell utbildning sker när två eller flera professioner lär med, av och om varandra för att förbättra samarbetet och vårdkvalitet.
Interprofessionellt lärande/Interprofessional learning (IPL)
Det lärande som uppstår genom interaktion mellan medlemmar av två eller flera professioner. Detta kan vara resultatet av interprofessionell utbildning eller uppstå spontant.
Interprofessionell samverkan/Interprofessional collaboration
Samverkan mellan samtliga involverade professioner utifrån respektive professions färdigheter och styrkor. Med den synergieffekt som uppstår optimeras kvaliteten av patientens vård och rehabilitering.
Interprofessionellt team/Interprofessional team
En grupp bestående av olika professioner som behandlar och koordinerar vård och rehabilitering där målen sätts i samverkan. Teamet möts regelbundet. Teamet lär med, om och av varandra.
Tove förklarar att olika ramverk lyfter fram gemensamma kompetenser som är viktiga för IPL: kommunikation mellan olika professioner, gemensam värdegrund, förståelse för olika roller och ansvarsområden samt att förstå hur teamarbete går till.
Teamarbete
Är den process som uppstår när olika professioner med kompletterande kunskaper och färdigheter, som har gemensamt satta mål, arbetar tillsammans. Gruppen ser sig själva som ett team och möts på regelbunden basis för att uppnå och utvärdera målen. Viktiga egenskaper i teamet är;
- regelbunden kommunikation
- tydliga roller
- arbetsuppgifter med mål där professionerna kompletterar varandra
- delade värderingar
Teamkompetens
De kunskaper, färdigheter, attityder och beteenden som underlättar effektivt interprofessionellt samarbete som kommunikation och samarbetsförmåga. För ett välfungerande team är det viktigt med förståelse för och kunskap om varandras kompetenser.
Tove lyfter fram vikten av att ha förståelse för varandras delar av helheten för en framgångsrik vård.
Tove tydliggör handledarens ansvar i att lyfta fram när IPL sker för att synliggöra det interprofessionella lärandet för studenten.
Om IPL-guiden
IPL guiden bygger på material framtaget av CKU (Centrum för klinisk utbildning), idag en del av Enheten för Undervisning och lärande (UoL) på Karolinska Institutet.