Student med grav synnedsättning eller blindhet
KI strävar efter att studier ska kunna genomföras på lika villkor, med eller utan funktionsnedsättning. Nedan finns information om hur studier kan tillgängliggöras för en student som är blind eller har en grav synnedsättning. Observera att generell tillgänglighet alltid ska tillämpas, oavsett om det finns en student med synnedsättning eller inte i studentgruppen.
För att studier ska vara möjliga för en student med grav synnedsättning eller blindhet, behövs insatser från olika verksamheter inom KI: lärare och administrativ personal på kursansvarig institution och programansvarig institution, universitetsbiblioteket, fastighetsavdelningen, tentamensservice och samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Studenten kan också få visst stöd från regionens Syncentral.
Böcker: e-text, punktskrift, talböcker
Studenter med synnedsättning behöver litteratur i annat format än tryckta böcker, oftast e-textböcker och/eller punktskriftsböcker eller talböcker. Universitetsbiblioteket (KIB) beställer litteratur i annat format när studenten tagit kontakt med dem om detta. Det tar dock 8-12 veckor från beställning till färdig produkt och därför behöver litteraturlistan vara uppdaterad i god tid före kursstart.
Utrustning finns i resursrummet på KIB som kan vara intressant vid synnedsättning (men knappast vid blindhet): Textförstoringsapparat och Zoomtext
Undervisningsmaterial
Finns alla texter som används på kursen också i ett digitalt tillgängligt format?
Det är undervisande lärares ansvar att göra sitt undervisningsmaterial tillgängligt, oavsett om tillgänglighet har efterfrågats. I föreläsningssal kan det innebära att bilder, grafer osv som visas också behöver beskrivas muntligt, rubriker behöver läsas upp osv. Whiteboardpennor bör vara svarta eller blå, då rött och grönt oftast är svårare att uppfatta vid synnedsättning.
Studenten kan vara hjälpt av att få tillgång till undervisningsmaterial i förväg.
Vid seminarier eller övningar där en student ska ta ställning till ny information, alternativt skriftlig information i kombination med muntlig information, kan anpassningar behövas i form av information på förhand eller sammanfattningar i efterhand.
Digital tillgänglighet
Digitalt material ska vara tillgängligt. Studenter med synnedsättning använder ofta hjälpmedel som förstoringsprogram, skärmläsare, talsyntes och punktdisplay. En skärmläsare återger text- och bildinnehåll i tal (via talsyntes) och punktskrift. En skärmläsare kan inte återge text i bildformat (till exempel PDF), utan kommer tolka den texten som en bild. Film behöver syntolkas. Lärare kan alltid fråga studenten direkt om hen är osäker på om materialet är tillgängligt.
Checklista för digital tillgänglighet:
- Använd tillgänglighetskontrollen i Officeprogram. Då får du svar på viktiga frågor som: Är texterna läsbara med digitala verktyg? Har texter god färgkontrast och en logisk läsordning? Är rubriker formaterade som rubriker (och inte till exempel som brödtext)? Finns alternativa texter (text som beskriver bilder och grafer) i dokument och power point presentationer? Microsoft - förbättra tillgängligheten med tillgänglighetskontroll
- Se över videomaterial som används i kursen. All information som presenteras visuellt måste också presenteras verbalt. Information om syntolkning av videoinspelningar
Stöd för digital tillgänglighet
Tillgänglighet i digital lärmiljö
Tillgänglighet i din Canvaskurs
Digital tillgänglighet och UDL (universal design for learning)
Kontakta UoL (Undervisning och lärande)
Mer från Microsoft
Microsoft - gör dina Word-dokument tillgängliga för alla
Microsoft - skriva effektiva alternativtexter
Examination
Lärare ansvarar för att skapa examinationsmaterial i tillgängligt format. Text behöver kunna läsas av skärmläsare. Bilder behöver syntolkas, likaså grafer, tabeller osv. Dekorativa bilder, dvs bilder som inte tillför något för innehållet bör undvikas. Om Tentamensservice inte har nödvändig utrustning kan studentens egna hjälpmedel användas vid tentamen. Tentamensservice och Student-IT tittar på möjliga och säkra lösningar, men kan behöva extra förberedelsetid för detta. Samordnaren för studenter med funktionsnedsättning upplyser studenten om behovet att kommunicera både med kursen och tentamensservice om vilka hjälpmedel som behövs. Även universitetsbibliotekets lokaler (resursrummet) skulle kunna bli aktuellt för examination eftersom där finns viss synutrustning. Studenten kan behöva tillgång till en webbsida som syntolkar grafer och dylikt under tentamen.
Om de tekniska hjälpmedlen inte räcker till för att nå lika villkor, kan en alternativ examinationsform vara en lösning.
Inom- och utomhusmiljön på campus
Fastighetsavdelningen ansvarar för planering och försörjning av KI-gemensamma lokaler och inredning.
Studenten kan beviljas synstödjare som pedagogiskt stöd. Synstödjaren är en medstudent i klassen som ställer upp som ledsagare inom campus för att studenten med synnedsättning ska lära sig hitta salar, toaletter, lunchrum etc. Ersättning utgår via samordnaren för studenter med funktionsnedsättning, som också rekryterar en medstudent till uppdraget.
Studenten kan också ha en ledarhund. Ledarhunden kan jämföras med ett personligt hjälpmedel och studenten ska inte söka pedagogiskt stöd för att få ha den. Den får vistas i universitetets lokaler om man inte ser en direkt risk med det. Om det finns en risk är det bra att kontakta studenten och hitta en alternativ lösning. Studenten måste inte upplysa i förväg om att hen har ledarhund, även om det är önskvärt. Diskrimineringsombudsmannen om ledarhund
Verksamhetsförlagd utbildning
Programmet behöver ta kontakt med VFU/VIL-platsen i god tid för att se vilka anpassningar som behöver göras och som kan göras. Institutionen bör också göra en riskbedömning tillsammans med den kliniska verksamheten.
Om det inte är möjligt att bevilja anpassningar på grund av brist på resurser eller inverkan på lärandemål, kan examinator neka anpassningen, vilket ska motiveras skriftligen.
Den kliniska verksamheten kan också neka att ta emot studenten, och ska då motivera varför.