Tvåstegsverifiering/MFA
Tvåstegsverifiering/MFA är obligatoriskt på KI. Det innebär att du loggar in i två steg: med hjälp av din e-post och lösenord, samt med en kod eller godkännande via en app i din telefon.
Aktivera tvåstegsverifiering/MFA
För dig som har ett KI-konto
För att aktivera tvåstegsverifiering behöver du tillgång till en mobiltelefon som kan installera appar från Appstore eller Google Play. Följ guiden nedan.
Guide för att aktivera tvåstegsverifiering
Tvåstegsverifiering/MFA för externa användare
För dig som inte är anställd/anknuten på KI
När du som KI-medarbetare delar filer/data med en extern användare (person utan KI-konto) behöver även den externa användaren ha aktiverat tvåstegsverifiering/MFA för att ta emot filen.
Nedan finns en guide för hur externa användare aktiverar tvåstegsverifiering/MFA.
Guide: Aktivera tvåstegsverifiering/MFA - Extern användare
Återställning av appen Microsoft Authenticator
För dig som KI-medarbetare:
Har du blivit av med din mobil där du haft Microsoft Authenticator aktiverad eller av annan anledning behöver återställa appen, kontakta IDAC administratören på din institution/avdelning. Du som användare får då tillbaka en 8-tecken lång kod och följer guiden för återställning nedan.
Återställning av appen Microsoft Authenticator
Varför är tvåstegsverifiering obligatoriskt på KI?
- Ett krav från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
- Införandet av tvåstegsverifiering är en åtgärd för att öka säkerheten för ditt KI-konto och för att förhindra att ditt konto kan kapas.
- Tvåstegsverifiering skyddar din användaridentitet på KI (förhindrar ID-kapning) och ökar säkerheten när du loggar in med ditt med KI-konto till KI:s olika IT-tjänster och system.
- Funktionen används för att bekräfta att det är du som loggar in mot KI:s IT-tjänster som till exempel Outlook, Microsoft Teams, SharePoint och OneDrive. Införandet av tvåstegsverifering berör enbart medarbetare på KI och inte studenter.
Vilka program kräver tvåstegsverifiering?
Program som tillhör Office 365 - till exempel:
- Outlook
- Teams
- Onedrive
Situation | Fråga om tvåstegsverifiering |
---|---|
Om du är på en KI-standarddator (Karyon) | Nej |
Övriga enheter | Var 14:e dag |
Har du ingen mobiltelefon att aktivera appen på?
Du kan aktivera Microsoft Authenticator på din KI-mobil eller på din privata mobil. Har du ingen mobil att aktivera appen på kan du ansöka om en koddosa (2-faktortoken). Du fyller i blanketten nedan och skickar till din administrativa chef. (Om du redan har en koddosa för VPN kan du återanvända den). Kontakta IT-support för att konfigurera den.