Vem får e-post från IDAC?
IDAC genererar automatiskt mejlbekräftelser vid ett antal händelser i systemet för att du som mottagare antingen ska utföra något i IDAC, som till exempel att godkänna eller avslå åtkomst, eller för kännedom. Den här sidan presenterar dessa, sorterade på mottagarens roll.
Prefekterna får
- Ett mejl från IDAC när en person har kommit in i IDAC på institutionsnivå. Det är kopplat till vem som är chef på den organisatoriska enheten. Prefekt är chef för institutionen. Om personen är korrekt placerad på din institution, klicka på länken och godkänn. Det bör vara endast antagna doktorander som kommer in på institutionsnivå, om de inte har hunnit bli anställda eller anknutna först.
- Ett mejl från IDAC om någon har begärt behörighet på tex filmapp på institutionsnivå. Klicka på länken och bekräfta att personen ska ha åtkomst.
Närmaste chef får
- Ett mejl från IDAC när någon läggs till på din organisationsenhet. Om personen är korrekt placerad på din institution, klicka på länken och godkänn.
- Ett mejl från IDAC med KI ID och övriga inloggningsuppgifter i samband med att en ny anställd eller anknuten börjar i din grupp. Administratören för institutionen får samma mejl. Tidigast 30 dagar innan start.
- Ett mejl från IDAC om någon i din grupp har begärt åtkomst i en annan organisatorisk enhet. Om det är korrekt, klicka på länken och godkänn.
Resursägare får
- Mejl när en medarbetare begär behörighet till en mapp/system som du är ägare för. Som resursägare behöver du ta ställning till att godkänna/avvisa begärda behörigheten.
- Mejl när resursägaren får en ny resurs såsom projektmapp, grupp eller applikation.
- Mejl när ägarskapet förändras såsom byte av ägare eller när en av ägare slutar.
- Mejl när resursen tas bort.
Administratören får
- Ett mejl från IDAC med KI ID och övriga inloggningsuppgifter i samband med att en ny anställd eller anknuten börjar i din institution. Tidigast 30 dagar innan start.
- Ett mejl från IDAC som informerar om att konto kommer att inaktiveras, skickas 14 dagar innan kontot inaktiveras.
Medarbetaren får
Ett mejl från IDAC som informerar om att konto kommer att inaktiveras, skickas 14 dagar innan anställning/anknytning upphör.
Doktorander får
- Ett mejl från IDAC som informerar om att terminsregistrering i LADOK saknas 30 dagar innan konto kommer att inaktiveras. Inaktiveringen av kontot gäller ej om en anställning / anknytning finns som sträcker sig längre än terminsregistreringen.