Multifaktorautentisering

Multifaktorautentisering, ibland också kallad tvåstegsverifiering, betyder att du loggar in i två steg: med hjälp av ett lösenord och ett godkännande i din mobil. På KI behöver du använda multifaktorautentisering för att koppla upp dig till VPN. Du kan också använda det för att säkra ditt Office 365-konto.

Aktivera multifaktorautentisering

För att registrera dig för tvåstegsverifiering måste du lägga till minst ett till sätt för verifiering förutom ditt lösenord. Du kan välja den metod som passar dig bäst.

När du har registrerat dina metoder för inloggning, mejla it-support@ki.se för att aktivera tvåstegsverifiering när du loggar in i ditt Office365-konto (inkl. Outlook). Du kommer att behöver logga in dig med hjälp av appen, sms eller telefonsamtal var 14:e dag, eller när du loggar in på en ny enhet, byter webbläsare eller har rensat webbläsarens cache.

När måste jag använda multifaktorautentisering?

  • Login till VPN Cisco AnyConnect
  • För att själv återställa ditt lösenord om du har glömt det
  • När jag ska ansluta till KI ELN utanför KI:s nätverk (t. ex. hemifrån)

IT-avdelningen rekommenderar att också aktivera multifaktorautentisering för att logga in i ditt Office 365 konto, där bland annat ditt mejlkonto ingår. Det minskar risken att obehöriga kan hacka in sig i ditt konto betydligt.