Trakasserier eller kränkningar- vad gör du?
På den här sidan har vi sammanställt en guide för vad du ska göra om du utsätts för trakasserier eller kränkningar på vår arbetsplats.
1. Vad är trakasserier och kränkande särbehandling?
- Det kan vara kommentarer, skämt, blickar eller handlingar som känns obehagliga, nedvärderande eller hotfulla.
- Det kan handla om kön, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller andra personliga egenskaper.
- Det är du som avgör om beteendet är ovälkommet.
2. Vem kan du prata med?
I första hand ska du vända dig till din närmaste chef, men du kan alltid prata med någon annan du har förtroende för. Exempel:
- Medarbetare: Din chef, HR, administrativ chef, ombud för lika villkor, facklig representant eller skyddsombud.
- Doktorander: Studierektor eller doktorandombud.
- Studenter: Prefekt, lärare, studievägledare, administratör, studentombud eller studentskyddsombud.
- Alla: Du kan även rapportera händelsen via KI:s incidentrapporteringssystem.
4. Vilket stöd kan du få?
- Anställda: Kan få samtalsstöd via Falck Health Care (öppet dygnet runt) och hjälp från fackliga organisationer.
- Studenter: Kan få hjälp från studenthälsan (psykolog, kurator, läkare), studentombud och samordnare för funktionsnedsättning.
5. Vad gör chefen?
- Chefen ska agera snabbt om någon berättar eller visar tecken på att ha blivit utsatt.
- Hen ska:
- Prata med den utsatta personen.
- Dokumentera samtalet och komma överens om vad som får delas vidare.
- Bedöma om tillfälliga åtgärder behövs (t.ex. separera personer).
- Prata med den som anmälan gäller och informera om nolltolerans.
- Erbjuda samtalsstöd till båda parter.
- Göra en bedömning och vidta åtgärder.
6. Vad händer vid allvarliga fall?
- Om det kan handla om trakasserier eller kränkande särbehandling görs en fördjupad utredning av en extern och oberoende part, t.ex. företagshälsan.
- Då:
- Informeras berörda om utredningen.
- HR och skyddsombud kopplas in.
- Utredaren pratar med båda parter och eventuellt andra.
- Chefen får en rapport med förslag på insatser.
7. Vad kan du själv göra?
- Säg ifrån om du känner dig trygg att göra det.
- Be någon annan säga ifrån åt dig.
- Skriv ner vad som har hänt – det kan hjälpa dig att minnas detaljer.
- Sök stöd – du är inte ensam.
Chefens ansvar vid misstanke om kränkning
Du som närmaste chef ansvarar för att:
- Utreda händelsen snabbt och samtala med berörda.
- Kontakta HR, företagshälsan och skyddsombud vid behov.
Om en medarbetare visar tecken på eller berättar om kränkande särbehandling eller trakasserier ska du agera omgående. Ju tidigare du agerar, desto större chans att stoppa beteendet och minska påverkan på den utsatta.
Syftet med utredningen är att:
- Klargöra vad som hänt.
- Ge underlag för rätt åtgärder – både för att få beteendet att upphöra och för att förhindra att det upprepas.
- Vid behov ligga till grund för arbetsrättsliga konsekvenser, som varning eller löneavdrag.
Steg i utredningen
- Samtal med den som upplever sig utsatt
För anteckningar, sammanfatta samtalet och säkerställ att ni är överens om innehållet. Bestäm vad som kan delas vidare i utredningen. Informera om sekretess och att dokumentation kan bli föremål för sekretessprövning. - Tillfälliga åtgärder
Vid behov – t.ex. separera personer under utredningen – för att skydda arbetsmiljön. - Samtal med den som anmälan gäller
Dela det som får föras vidare. Klargör att nolltolerans gäller mot kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier. - Erbjud samtalsstöd
Båda parter ska vid behov erbjudas stöd via företagshälsan. - Bedömning efter utredning
Om det rör sig om t.ex. samarbetssvårigheter görs en riskbedömning och åtgärder vidtas.
Fördjupad utredning
Om du som chef bedömer att det kan handla om trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkande särbehandling, ska en fördjupad utredning göras av en extern och oberoende part – på MBB används företagshälsan.
Så går det till:
- Informera berörda om att en fördjupad utredning ska göras av företagshälsan.
- Begär diarienummer från KI:s registrator för diarieföring.
- Erbjud stödsamtal igen om det tidigare avböjts.
- Informera HR och skyddsombud – HR är stöd i processen.
- Kontakta företagshälsan i samråd med HR. De gör en nulägesanalys och planerar utredningen.
- Utredaren kontaktar berörda och bokar enskilda samtal.
- Utredaren samtalar med båda parter och eventuellt andra medarbetare.
- Utredaren återkopplar till chef med slutsatser och förslag på vidare insatser. Chefen planerar fortsatt hantering tillsammans med HR och vid behov företagshälsan.

