“Hur man äter elefanten i små bitar - ett samtal om kursutveckling”
Att utforma en studentcentrerad och aktiv lärandeupplevelse kan kännas överväldigande—var börjar man? Detta webbinarium förklarar processen steg för steg med insikter, strategier och praktiska råd för kursutveckling. Utforska inspelningen och de viktigaste slutsatserna för att lära dig hur samarbete och innovation kan förändra din undervisningspraktik.
Vem vänder sig detta till?
Vi tror att denna resurs är extra intressant för:
- Medicinska utbildare: Lärare, handledare och kursutvecklare som vill stärka studentcentrerat och aktivt lärande i sina utbildningar.
- Akademiska ledare: Programchefer eller pedagogiska utvecklare som leder samarbetsinriktad kursutveckling och redesign av program.
- Undervisningsteam: Lärare som samarbetar för att implementera innovativa strategier, såsom teambaserat lärande och konstruktiv länkning.
- Alla intresserade av kursdesign: Oavsett om du är nybörjare eller erfaren inom kursutveckling, erbjuder detta webbseminarium konkreta idéer och inspiration.
Viktiga höjdpunkter:
- Vad som diskuterades: En engagerande diskussion om att främja studentcentrerat och aktivt lärande inom kursdesign, med exempel från en omarbetad medicinsk kurs.
- Format: Webbseminariet innehåller en inspelad presentation (på svenska) och ej inspelade diskussioner med deltagarna.
Genom att dela våra erfarenheter undervisar vi inte bara – vi ger framtida generationer kraft och möjligheter.
Kapitel:
Länkarna går till KI Play.
- 00:00 - Introduktion till webbinariet och ämnet
- 02:56 - Kontext för kursutveckling
- 06:03 - Planering och steg i kursdesign
- 09:04 - Konstruktiv länkning och lärandeaktiviteter
- 11:53 - Utvärderings- och bedömningsstrategier
- 14:47 - Samarbete och stöd i kursutveckling
- 17:48 - Framtida riktningar och innovationer
- 21:06 - Reflektioner kring undervisning och lärande
- 23:58 - Råd till kursutvecklare
Observera att endast presentationsdelen är inspelad; diskussionen med deltagarna efter presentationen spelades inte in.
Topp 6 insikter:
- Börja med konstruktiv länkning: Säkerställ att lärandemål, undervisningsmetoder och bedömningar är sömlöst kopplade för en transformerande lärandeupplevelse.
- Använd teambaserat lärande: Stärk studenternas engagemang genom samarbetsaktiviteter som främjar aktivt lärande.
- Standardisera utvärdering: Använd konsekventa bedömningsmetoder mellan olika platser för att säkerställa rättvisa och transparens.
- Främja samarbete: Arbeta nära kollegor för att främja innovation och dela ansvar i kursutvecklingen.
- Ha roligt: Kursutveckling är en kreativ process—njut av resan och lär dig av ditt team.
- Strategisk kursomdesign: Mer än bara innehåll.
- De planeringssteg som behövs för att omdesigna kursen diskuterades, med fokus på genomtänkta, steg-för-steg-strategier för transformation.
- Banbrytande metoder för kursutveckling utforskades, med betoning på vikten av innovation i undervisningsmetoder och kursstruktur för att möta moderna utbildningsbehov.
Reflektioner och insikter
- Samarbete: Mångfaldiga perspektiv är nyckeln till framgångsrik kursomdesign. Samla ett team där medlemmarna stöder varandras utveckling och idéer för att skapa en dynamisk och kreativ miljö.
- Konstruktiv länkning: När lärandemål, undervisningsmetoder och bedömningsformer är perfekt samordnade skapas en transformativ lärandeupplevelse för studenterna.
- Njut av processen: Kursutveckling handlar inte bara om resultaten, utan också om att uppskatta och njuta av själva processen. Avsätt tid för kreativitet och lagarbete för att göra arbetet både roligare och mer givande.
Se till att ha kul medan du utvecklar kursen.
Presentatörer
De erfarna instruktörerna och kursansvariga för Reproduktionskursen (Obstetrik och Gynekologi) — Hedvig Engberg, Lotta Herling och Anna Möller vid Karolinska Institutet — diskuterar strategier för att initiera och genomföra framgångsrika kursförbättringar.
Webbinariet hölls den 21 november 2024.
Hedvig Engberg
MD, Specialist i obstetrik och gynekologi, Deltidsansvarig för Kursen i Reproduktion KBH, Solna.
Lotta Herling
Docent, Specialist i obstetrik och gynekologi, Deltidsansvarig för Kursen i Reproduktion CLINTEC, Huddinge.
Anna Möller
MD, Specialist i obstetrik och gynekologi, Deltidsansvarig för Kursen i Reproduktion KI SÖS.
Värd
Helén Lönnberg
Pedagogisk utvecklare med bakgrund inom klinisk handledning, Karolinska Institutet, Enheten för undervisning och lärande (UoL).
Håll dig uppdaterad om kommande webbinarier
Vill du få information om nya webbinarier? Skicka ett mejl till event-uol@ki.se med "Webbinarium" i ämnesraden, så hör vi av oss.