Bites of Learning: Inkludering av personer med neurologiska diagnoser i skolan och på arbetsplatsen

Detta samtal handlar om inkludering av personer med neurologiska funktionsnedsättningar i utbildningssammanhang, med fokus på begreppen neurodiversitet och neurodivergens. Vi diskuterar de utmaningar som studenter med neurodivergens står inför, särskilt de med ADHD och autism, och betonar vikten av tydlighet i undervisningen och stödjande undervisningsstrategier.

Lärdomar från webbinariet

  1. Utmaningar inom utbildning: Personer med neurodivergens, t.ex. autistiska studenter, står ofta inför stora utmaningar i den vanliga undervisningen, t.ex. skolfrånvaro och bristande beredskap bland lärare att stödja dem.
  2. Vikten av tydlighet och inkludering: Tydliga instruktioner och universell design för lärande är avgörande för att öka inkluderingen och ge effektivt stöd till studenter med neurologiska funktionsvariationer.
  3. Stödjande system: Kollegialt mentorskap och robusta stödsystem är avgörande för att studenter med neuropsykiatriska diagnoser ska lyckas och hjälpa dem att navigera i utbildningsmiljöer och uppnå sin potential.

Titta på webbineriet

Porträttfoto av professor Sven Bölte.
Professor Sven Bölte. Foto: Ulf Sirborn

Sven Bölte

Sven Bölte är sedan 2010 professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid KI. Han är också chef för Centrum för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar vid KI (KIND) och chef för neuropsykiatridivisionen vid institutionen för kvinnors och barns hälsa. På den kliniska sidan arbetar han som överläkare i klinisk psykologi och specialist i neuropsykologi vid Barn- och ungdomspsykiatrin Stockholm.