Att upprätthålla integritet i en AI Del 2 – Från regler till värderingar

Denna session bygger vidare på vår tidigare Bites of Learning-session, men fungerar som en fristående presentation för alla som är intresserade av att främja genuin akademisk integritet i AI-åldern. Särskilt relevant för lärare som vill gå bortom policyramverk för att skapa meningsfulla förändringar i sin undervisningspraktik.

I detta samtal med Dr Karabo Maiyane utforskas konsekvenserna av generativ AI-teknik inom högre utbildning, med fokus på de utmaningar och möjligheter som den medför. Diskussionen betonar vikten av att fostra integritet hos studenter och lärare, snarare än att bara övervaka akademisk ohederlighet. Praktiska strategier för etisk användning av AI föreslås, tillsammans med betydelsen av integritet inom hälso- och sjukvårdsutbildningen. Samtalet tar också upp svårigheterna med att upptäcka AI och behovet av transparent kommunikation mellan lärare och studenter.

Titta på webbinariet här

Man i svart kavaj.
Karabo Maiyane Foto: Privat

Karabo Maiyane 

Dr Karabo Maiyane är universitetslektor och tillförordnad prefekt vid filosofiska institutionen på Nelson Mandela University. Han undervisar i moralfilosofi, politisk filosofi och filosofins historia. Han har en doktorsexamen i filosofi från University of Pretoria med specialisering inom etik kopplad till artificiell intelligens. Han forskar bland annat om hur AI-teknologier påverkar människans värdighet inom hälso- och sjukvård, krigföring och social robotik.