Programutvärderingar vid KI

Alla KI:s utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå ska genomgå en programutvärdering vart åttonde år. Programutvärderingarna genomförs enligt  Anvisningar för programutvärderingar för utbildning på grundnivå och avancerad nivå  (dnr 1-174/2022), och är en komponent i KI:s sammanhållna kvalitetssystem för utbildning och forskning.

Kvalitetssystem landningssida
KI:s systematiska kvalitetsarbete.

Varför är det viktigt?

Syftet med den regelbundna, systematiska och djupgående granskningen av utbildningsprogrammen är att säkerställa att studenterna ges goda förutsättningar att nå examensmålen och att de har uppnått dem när examen utfärdas. 

Programutvärderingar vid KI

Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) - ansvarar för arbetet med programutvärderingar

Fakultetskansliet och internationella relationer - samordnar och ger administrativt stöd i arbetet

Utvärderingen inleds med att programmens ledning, lärare och studentrepresentanter genomför en självvärdering där de beskriver och värderar utbildningens styrkor och utvecklingsområden. Självvärderingen dokumenteras i en självvärderingsrapport. 

En extern bedömargrupp med två ämnessakkunniga, en arbetslivsrepresentant och en studentrepresentant per program genomför utvärderingen. I bedömargruppen ingår också en KI-intern sakkunnig från pedagogiska akademien eller någon som är anställd inom ramen för den strategiska satsningen med inriktning mot utbildning och forskning. Bedömargruppen tar del av programmets självvärdering och annat underlag så som en sammanställning av alla lärare och all lärarkompetens som programmet har tillgång till samt kursplaner och programplaner.  

När bedömargruppen gått igenom alla underlag träffar de ansvariga för programmet, lärare och studenter i intervjuer för att stämma av sin intryck från underlagen och diskutera programmets styrkor respektive utvecklingsbehov.  

Utvärderingen resulterar i bedömargruppens analys och förslag till utvecklingsområden och eventuellt även förslag till åtgärder som kan höja kvaliteten i utbildningen om det behövs.

Utvärderingsschema

Omgång 1 -  2022

Arbetsterapeutprogrammet 

Audionomprogrammet 

Fysioterapeutprogrammet 

Optikerprogrammet 

Omgång 2 - 2023 tom 2024

Master-programmet i bioentreprenörskap 

Master-programmet i folkhälsovetenskap 

Master-programmet i hälsoekonomi, policy och management 

Master-programmet i toxikologi 

Master-programmet i biomedicin 

Omgång 3 -  2024 tom 2025

Psykoterapeutprogrammet 

Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård 

Specialistsjuksköterske-programmet – anestesi-sjukvård 

Specialistsjuksköterske-programmet - intensivvård 

Omgång 4 - 2025 tom 2026

Magister-programmet i arbete och hälsa 

Magister-programmet i biomedicinsk laboratorievetenskap 

Magister-programmet i klinisk optometri 

Omgång 5 - 2026 tom 2027

Barnmorske-programmet 

Specialist-sjuksköterskeprogrammet - kirurgisk vård 

Specialist-sjuksköterskeprogrammet - medicinsk vård  

Specialist-sjuksköterskeprogrammet - psykiatrisk vård 

Specialist-sjuksköterske-programmet - operationssjukvård 

Specialist-sjuksköterske-programmet – ambulans-sjukvård 

Omgång 6 - 2027 tom 2028

Biomedicinska analytikerprogrammet 

Kandidatprogrammet i biomedicin 

Röntgensjuksköterskeprogrammet 

Sjuksköterskeprogrammet 

Tandhygienistprogrammet 

Omgång 7 - 2028 tom 2029

Logopedprogrammet 

Läkarprogrammet 

Psykologprogrammet 

Tandläkarprogrammet 

Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom 

Specialistsjuksköterskeprogrammet – distrikts-sköterska 

Specialistsjuksköterskeprogrammet - vård av äldre 

Omgång 8 - 2029 tom 2030

Masterprogrammet i hälsoinformatik 

Masterprogrammet i hälsoinsatser vid katastrofer 

Masterprogrammet i molekylära tekniker i livsvetenskaperna 

Masterprogrammet i nutritionsvetenskap 

Master-programmet i translationell fysiologi och farmakologi 

Masterprogrammet i biostatistik och datavetenskap 

Masterprogrammet i global hälsa 

 

Tidplan

Mars – Akademisk rådgivare för programutvärderingsomgången utnämns av KU. 

April - Akademisk rådgivare för aktuell programutvärderingsomgång, akademisk rådgivare för den senast genomföra omgången samt samordnare träffas för ett planeringsmöte. 

Maj – Upptaktsmöte för programmen

September-Oktober – Urval av examensmål samt bedömargrupp fastställs av KU. 

November –Ett andra möte med programmen för kollegial granskning och lärande avseende självvärderingarna

Januari - Ett tredje möte med programmen för kollegial granskning och lärande avseende självvärderingarna. 

Februari - Programmen lämnar in självvärderingen i mitten på februari. Upptaktsmöte för bedömargruppen genomförs och bedömarna får tillgång till självvärderingarna i slutet av februari. 

Mars-Maj - Bedömargruppen genomför bedömningsarbetet.

Juni - Intervjuer genomförs och bedömarrapporten lämnas till KI. 

September/Oktober - Ett möte genomförs med programmen för kollegial granskning och lärande avseende åtgärdsplanen.

Oktober/November - Programmen lämnar in åtgärdsplanen. 

November/December - KU fattar beslut om åtgärdsplanerna.

Kontakt

Susanne Maxeem