Programutvärderingar vid KI
Alla KI:s utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå ska genomgå en programutvärdering vart åttonde år. Programutvärderingarna genomförs enligt Anvisningar för programutvärderingar för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (dnr 1-174/2022), och är en komponent i KI:s sammanhållna kvalitetssystem för utbildning och forskning.
Varför är det viktigt?
Syftet med den regelbundna, systematiska och djupgående granskningen av utbildningsprogrammen är att säkerställa att studenterna ges goda förutsättningar att nå examensmålen och att de har uppnått dem när examen utfärdas.
Programutvärderingar vid KI
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) - ansvarar för arbetet med programutvärderingar
- Riitta Möller, Rune Brautaset och Kåre Buhlin - ledamöter från KU:s beredningsgrupp
- Akademisk rådgivare
Fakultetskansliet och internationella relationer - samordnar och ger administrativt stöd i arbetet
Utvärderingen inleds med att programmens ledning, lärare och studentrepresentanter genomför en självvärdering där de beskriver och värderar utbildningens styrkor och utvecklingsområden. Självvärderingen dokumenteras i en självvärderingsrapport.
En extern bedömargrupp med två ämnessakkunniga, en arbetslivsrepresentant och en studentrepresentant per program genomför utvärderingen. I bedömargruppen ingår också en KI-intern sakkunnig från pedagogiska akademien eller någon som är anställd inom ramen för den strategiska satsningen med inriktning mot utbildning och forskning. Bedömargruppen tar del av programmets självvärdering och annat underlag så som en sammanställning av alla lärare och all lärarkompetens som programmet har tillgång till samt kursplaner och programplaner.
När bedömargruppen gått igenom alla underlag träffar de ansvariga för programmet, lärare och studenter i intervjuer för att stämma av sin intryck från underlagen och diskutera programmets styrkor respektive utvecklingsbehov.
Utvärderingen resulterar i bedömargruppens analys och förslag till utvecklingsområden och eventuellt även förslag till åtgärder som kan höja kvaliteten i utbildningen om det behövs.
Utvärderingsschema
Omgång 1 - 2022
Arbetsterapeutprogrammet
Audionomprogrammet
Fysioterapeutprogrammet
Optikerprogrammet
Omgång 2 - 2023 tom 2024
Master-programmet i bioentreprenörskap
Master-programmet i folkhälsovetenskap
Master-programmet i hälsoekonomi, policy och management
Master-programmet i toxikologi
Master-programmet i biomedicin
Omgång 3 - 2024 tom 2025
Psykoterapeutprogrammet
Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård
Specialistsjuksköterske-programmet – anestesi-sjukvård
Specialistsjuksköterske-programmet - intensivvård
Omgång 4 - 2025 tom 2026
Magister-programmet i arbete och hälsa
Magister-programmet i biomedicinsk laboratorievetenskap
Magister-programmet i global hälsa
Magister-programmet i klinisk optometri
Omgång 5 - 2026 tom 2027
Barnmorske-programmet
Specialist-sjuksköterskeprogrammet - kirurgisk vård
Specialist-sjuksköterskeprogrammet - medicinsk vård
Specialist-sjuksköterskeprogrammet - psykiatrisk vård
Specialist-sjuksköterske-programmet - operationssjukvård
Specialist-sjuksköterske-programmet – ambulans-sjukvård
Omgång 6 - 2027 tom 2028
Biomedicinska analytikerprogrammet
Kandidatprogrammet i biomedicin
Röntgensjuksköterskeprogrammet
Sjuksköterskeprogrammet
Tandhygienistprogrammet
Omgång 7 - 2028 tom 2029
Logopedprogrammet
Läkarprogrammet
Psykologprogrammet
Tandläkarprogrammet
Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom
Specialistsjuksköterskeprogrammet – distrikts-sköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - vård av äldre
Omgång 8 - 2029 tom 2030
Masterprogrammet i hälsoinformatik
Masterprogrammet i hälsoinsatser vid katastrofer
Masterprogrammet i molekylära tekniker i livsvetenskaperna
Masterprogrammet i nutritionsvetenskap
Master-programmet i translationell fysiologi och farmakologi
Masterprogrammet i biostatistik och datavetenskap
Tidplan
Mars – Akademisk rådgivare för programutvärderingsomgången utnämns av KU.
April - Akademisk rådgivare för aktuell programutvärderingsomgång, akademisk rådgivare för den senast genomföra omgången samt samordnare träffas för ett planeringsmöte.
Maj – Upptaktsmöte för programmen
September-Oktober – Urval av examensmål samt bedömargrupp fastställs av KU.
November –Ett andra möte med programmen för kollegial granskning och lärande avseende självvärderingarna
Januari - Ett tredje möte med programmen för kollegial granskning och lärande avseende självvärderingarna.
Februari - Programmen lämnar in självvärderingen i mitten på februari. Upptaktsmöte för bedömargruppen genomförs och bedömarna får tillgång till självvärderingarna i slutet av februari.
Mars-Maj - Bedömargruppen genomför bedömningsarbetet.
Juni - Intervjuer genomförs och bedömarrapporten lämnas till KI.
September/Oktober - Ett möte genomförs med programmen för kollegial granskning och lärande avseende åtgärdsplanen.
Oktober/November - Programmen lämnar in åtgärdsplanen.
November/December - KU fattar beslut om åtgärdsplanerna.