Söka, värdera och använda information
Informationskunnighet innebär inte enbart förmågan att söka information utan även att kunna identifiera, definiera och artikulera sitt informationsbehov samt att kunna förstå hur information skapas, sprids och används.

Centrala inslag innefattar även kritisk värdering, ansvarsfull och etisk användning, respekt för upphovsrätt och integritet, samt organisering av information. UNESCO:s (2021)
Enligt Högskolelagen ska utbildning på grundnivå, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, följa kunskapsutvecklingen, och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. (SFS 2009:1037).
För att styrka studenternas Media och informationskunnighet kan det vara bra att reflektera över:
- Forskning bygger på tidigare kunskap, där idéer och resultat diskuteras och kritiseras under ständig utveckling.
- Auktoritet är konstruerad och kontextuell, Vilka kan man lita på.
- Information har olika form och syfte. Det är därför av vikt att känna till hur och varför information framställs och produceras för att kunna bedöma källor oavsett form.
- Information har ett värde. Tillgång till information är inte självklar och förståelse av hur information används eller döljs samt konsekvenserna av detta är central.
- Information kan organiseras på olika sätt, vilket påverkar hur vi kan identifiera kunskapsluckor, formulera sökfrågor och själva använda informationen
- Informationsbehov kan ta sig många uttryck och utifrån dessa måste vi variera, välja och använda lämpliga sökverktyg på ett flexibelt och kreativt sätt.