Söka, värdera och använda information

Informationskunnighet innebär inte enbart förmågan att söka information utan även att kunna identifiera, definiera och artikulera sitt informationsbehov samt att kunna förstå hur information skapas, sprids och används.

Studenter framför en glasskiva med post-it lappar
Studenter framför en glasskiva med post-it lappar Foto: Adobe Firefly

Informationskunnighet innefattar mer än enbart förmågan att söka information. Det innebär även att kunna identifiera, definiera och artikulera sitt informationsbehov, samt att besitta en djupare förståelse för de processer genom vilka information genereras, sprids och används. Centrala komponenter i informationskunnighet utgörs av kritisk värdering av informationskällor, etisk och ansvarsfull informationsanvändning, efterlevnad av upphovsrättsliga principer och integritetsskydd, samt en förståelse för organisering av information. (UNESCO, 2021)  

Enligt Högskolelagen (SFS1992:1434) ska utbildning på grundnivå, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, följa kunskapsutvecklingen, och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.  

För att utveckla studenters informationskunnighet är det viktigt att reflektera över följande aspekter:  

  • Forskning är kumulativ – den bygger på tidigare kunskap och utvecklas genom kontinuerlig granskning och diskussion.  
  • Auktoritet är kontextuell – det är avgörande att kunna bedöma källors tillförlitlighet utifrån situation och sammanhang.  
  • Information har olika syften och uttrycksformer – förståelse för hur och varför information produceras är nödvändig för att kunna värdera källor kritiskt.  
  • Information har ett värde – tillgång till information kan vara begränsad, och det är viktigt att vara medveten om hur information används, undanhålls eller påverkar samhället.  
  • Informationsorganisation påverkar användningen – hur information struktureras påverkar hur vi söker, tolkar och tillämpar den.  
  • Informationsbehov är varierande – därför krävs en flexibel och strategisk användning av olika sökverktyg och metoder för att effektivt möta olika behov.  

(American Library Association, 2015)  

Under rubrikerna hittar du exempel på övningar som utvecklar studenternas informationskunnighet. Dessa kan du själv låta studenterna göra eller genom att beställa undervisning av biblioteket.