MIK i undervisningen
Inom medicinen är förmågan att bedöma information av yttersta vikt. Felaktig information kan leda till negativa konsekvenser. Men hur ska studenterna kunna bedöma en video i sociala medier som sprider hälsomyter, eller en illustration som påstås vara en medicinsk bild men som är genererad av AI?

Traditionell källkritik fokuserar på text men den multimodala kräver en anpassning. Vi måste lära våra studenter att förutom fakta även kunna analysera bildens, ljudets och videons underliggande retorik och emotionella påverkan.
Vem? Gäller inte bara avsändaren, utan också den som sprider informationen. Kommer en video feller en podcast rån en pålitlig forskningsinstitution, en privatperson, eller en influencer?
Vad? Handlar om att gå bortom att skilja fakta från åsikter. Är det en animerad illustration, en riktig patientvideo eller en AI-genererad simulering? Vad har skaparen för syfte?
Varför? Denna fråga handlar om den dolda agendan. Är syftet att informera, sälja en produkt, eller att sprida en viss ideologi?
När? Kontrollera när en bild eller ett ljudklipp skapades. Används en gammal bild från en studie för att illustrera ett nytt, felaktigt, påstående?
Hur? Uppmuntra studenter att reflektera över hur de hittade informationen. Har de aktivt sökt efter den, eller dök den upp i ett algoritmstyrt flöde?
Media- och informationskunnighet (MIK) bör finnas med under hela utbildningen. Studentcentrerat lärande och teambaserat lärande (TBL) ingår i KI:s pedagogiska grundsyn. Där är studenten aktiv och medskapare till sitt eget lärande vilket innebär att studenten både måste ha verktyg för att självständigt kunna söka, värdera och använda information. Det är också hjälpsamt att du som lärare försöker använda dig av olika typer av media för att nå ut med den kunskap som du vill förmedla.
Genom att integrera MIK i undervisningen rustar vi studenterna att tänka kritiskt och att bli ansvarsfulla media-användare. Tack vare digitaliseringens möjligheter att dela och sprida information ger det även nya möjligheter för studenter att hitta alternativa kunskapskällor där läraren inte nödvändigtvis står för allt kursmaterial. Ur ett studentcentrerat perspektiv är förmågan till ett kritiskt förhållningssätt viktigt.
Med utgångspunkt från MIK är det informationskunnigheten som utgör högskole- och universitetsbibliotekens unika kompetens. Universitetsbiblioteket har specialiserad personal med djup kunskap om hantering av information, sökning av information och tillgång till informationsresurser. Bibliotekets arbete omfattar att stödja och vägleda både studenter och fakultet genom den stora mängden information, samt tillhandahålla verktyg för att kritiskt värdera och analysera olika källor. Genom att integrera MIK i den akademiska undervisningen utvecklar studenterna sina värdefulla förmågor att kritiskt engagera sig i information, media och digital teknik.
Stöd till lärare
Lärare/programansvariga vid KI:s grundutbildningar kan boka fyra timmars undervisning kostnadsfritt per studentkull. Undervisning utöver fyra timmar kan bokas mot avgift. Övriga utbildningar kan boka undervisning mot avgift. Boka undervisning Biblioteket erbjuder även personlig handledning i informationskunnighet. Handledningen är avgiftsfri och tillgänglig för alla vid KI.
Har du frågor om hur du kan skapa och designa egna digitala lärobjekt eller integrerad olika typer av media i din undervisning kan du kontakta Enheten för undervisning och lärande (UoL). Du hittar även tips för din undervisning på Utbildningnsstöd.
Tips inför planerandet av din undervisning
- Tänk över val av medium. Vilken typ av medium gynnar studenternas lärande?
- När studenterna ska söka information själva är det bra att problematisera och ställa reflekterande frågor.
- Källtillit är minst lika viktigt som källkritik! Vilka auktoriteter och källor på området är trovärdiga?
- Reflektera över din egen roll som auktoritet och vilka källor du använder.
- Erbjud studenter olika former för kunskapsinhämtning enom artiklar, inspelade föreläsningar etc.
- Låt studenter redovisa uppgifter med bild och ljud för att träna hur mediebudskap konstrueras. Diskutera hur studenter kan använda material från andra källor på ett etiskt och juridiskt korrekt sätt.