Riktlinjer för Karolinska Institutets krisorganisation och krisledning

Karolinska Institutet (KI) har en omfattande verksamhet som bedrivs både i Sverige och internationellt. En väl fungerande krisorganisation är viktigt för att kunna hantera särskilda händelser/kriser och minimera skadeverkningar för universi-tetets verksamhet, medarbetare, forskare, studenter, forskningspersoner, patienter, besökare och intressenter.

• Diarienummer: 1-0521/2024
  • Beslutsdatum:
  • Giltighetstid: Tillsvidare
  • Beslut: Rektor
  • Dokumenttyp: Riktlinjer
  • Handläggs av avdelning/enhet: Säkerhetsenheten
  • Beredning med: KI:s verksamheter och chefsjuristen

Sammanfattning av riktlinjerna

Syftet med riktlinjer är att säkerhetsställa en god hantering av kriser och särskilda händelser vid KI. Riktlinjer kompletteras med krisplaner. Målet med krisorganisationen är att bidra till att ansvariga får kontroll över händelseutvecklingen, minimera skador och negativa konsekvenser, samordna resurser vid KI, samt vidmakthålla förtroendet för KI.

Detta uppnås genom att tydliggöra ansvars- och arbetsfördelning, underlätta arbetet vid en kris, avlasta ordinarie verksamhet och att de som ingår i krisledningsarbetet succesivt kan öka sin erfarenhet och kunskap om krisledningsarbete.