Registrera en minirappsanställning i PA-webben
Här kan du se en film samt läsa en lathund om hur du registrerar en minirappsanställning i PA-webben.
En minirappsanställning används för personer som inte får månadslön från KI men som ska få ersättning för utfört arbete eller utlägg.
I vissa fall används även en minirappsanställning för att registrera utlägg eller resa då kostnaden skall godkännas av en annan institution en den där anställningen finns.
Innan du registrerar en minirappsanställning, säkerställ att personen inte redan finns i Primula med en annan identitet (samordningsnummer, fiktivt personnummer eller svenskt personnummer). Om personen inte finns i Primula, samt intygar att man inte har fått ett svenskt personnummer eller samordningsnummer från Skatteverket, används fiktivt personnummer för minirappsanställningen. Ett fiktivt personnummer består av födelsedatum (ÅÅMMDD) samt institutionskod (två tecken) och KK för kvinna och MM för man. Exempelvis blir ett fiktivt personnummer för en kvinna som ska få ersättning från LabMed 910101-H5KK.
För att få behörighet att registrera minirappsanställningar måste lokal HR skicka in en behörighetsansökan