Pedagogik i VIL
Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.
Här hittar du som klinisk utbildare verktyg och kurser.
Verktyg/nätbaserat stöd
Introduktion till handledning i VIL
Introduktion till handledning i VIL
Nätbaserat handledarstöd - en introduktion till handledning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i form av korta filmer.
Den underlättar för dig att planera och genomföra din handledning och undervisning.
Studerandeprocessen vid VFU/VIL
Studerandeprocessen vid VFU/VIL
Studerandeprocessen visar vem som ansvarar för vad under VIL, för att underlätta för lärare, handledare och studenter.
Utarbetat i samverkan mellan fd CKU, lärosäten samt Region Stockholm.
Studentenhet med peer learning
Studentenhet med peer learning
En guide för hur du steg för steg kan gå tillväga vid uppstart och drift av "Studentenhet med peer learning". Peer learning innebär att studenter, inom samma profession, lär av och med varandra. Det kan även ske i interaktion med andra professioner.
IPL-guide
IPL-guide
En guide för dig som vill utveckla interprofessionellt lärande (IPL) tillsammans med olika professioner, för att stärka studenternas lärande.
Du hittar vägledning för att komma igång, inspiration för att komma vidare, eller se alternativa sätt att arbeta.
Utbildning
Stepping stone-kurser
Stepping stone-kurser
Stepping stone-kurser är för dig som vill läsa en enstaka kurs inom grundläggande högskolepedagogik, eller som vill läsa motsvarande fem veckors högskolepedagogik i egen takt.
Här kan du se kurser och datum.
Pedagogisk kompetens
Mer information
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Här hittar du övergripande information och information om administrativa rutiner kopplat till VIL.
KLOK-priset
KLOK-priset
KLOK-priset (Kliniskt lärande genom organisations- och kompetensutveckling) delas ut till en vårdenhet som bedöms ha gjort berömvärda insatser som stödjer grundutbildningen vid KI inom ett antal områden, som interprofessionell utbildning.