Konton och lösenord

Här hittar du information om hur du återställer lösenordet för ditt KI-konto och appen Microsoft Authenticator som du använder för tvåstegsverifiering.

Ikon, säkerhet

Byt lösenord på ditt KI-konto 

Du kan byta ditt lösenord i Microsoft 365 om du kommer ihåg ditt nuvarande lösenord.

Lösenordet måste alltid uppfylla KI:s lösenordsregelverk

När du har bytt lösenord, logga ut och in från din dator för att få igång alla tjänster. Lägg också in ditt nya lösenord i till exempel Eduroam och mejlen i mobilen.

Manualer

Byt lösenord i Microsoft 365

Har du glömt ditt lösenord?

Här återställer du lösenordet för ditt KI-konto:

Återställ ditt lösenord

Återställ Microsoft Authenticator 

Kontakta IDAC-administratören på din institution (för anställda, doktorander och anknutna). Kontakta Student-IT (om du är student).

Obs! För din säkerhet så kan inte Helpdesk hjälpa till med lösenordsbyten.

Tips för hur du skapar ett bra lösenord

Starka lösenord behöver vara:

  • Inte nedskrivna.
  • Tillräckligt långa och unika så att ingen annan kan gissa dem.

Ett tips är att tänka lösenordsfras eller lösenordsmening istället för bara lösenord som ett ord. Använd till exempel korta ord med mellanslag eller något annat tecken som avdelare i en mening som du har valt.

Förbättra din lösenordsfras

  • Börja med en mening som du har valt.
  • Ta bort mellanrummen mellan orden och gör första bokstaven på varje ord till stor bokstav. Använd ett tecken som avdelare mellan dina ord, till exempel #,= eller ^.
  • Lägg till eller byt ut bokstäver mot siffror och specialtecken, exempelvis enligt en ”översättningstabell” som du själv har tänkt ut.

Observera att ditt KI-lösenord inte får användas utanför KI. Du behöver ha ett annat system för lösenord som du använder till privata tjänster som till exempel Facebook, publika e-posttjänster med flera.

Regler för lösenord på KI

Hur ska lösenordet vara sammansatt?

Ditt lösenord ska:

  • Bestå av minst tio tecken.
  • Innehålla minst två bokstäver och antingen minst två specialtecken eller siffror. Observera att skandinaviska bokstäver å,ä,ö inte kan användas.
  • Inte vara knutet till personlig information som till exempel namn eller personnummer och det får inte användas utanför KI.

Läs hela regelverk för lösenord.

Kom ihåg - ditt ansvar som användare

Det är du själv som är ansvarig för att dina lösenord uppfyller den kvalitet och hantering som anges i regelverket. Kom ihåg att ditt lösenord är personligt och får inte delas med någon annan, inte heller dina säkerhetsenheter eller autentiseringsappar får delas med andra.

Ditt lösenord får aldrig kommuniceras via e-post, telefon eller motsvarande och inte finnas nedskrivet någonstans. Lösenordet får inte användas utanför KI. Det är exempelvis inte tillåtet att återanvända lösenordet för andra tjänster än KI:s tjänster, som till exempel Facebook, publika e-posttjänster, privat användning.

Ditt KI-konto

KI-ID

När du börjar på KI får du ett konto bestående av ett användarnamn och ett lösenord. Användarnamnet kallas för KI-ID. Det består i vanliga fall av en kombination av de första bokstäverna i ditt för- och ditt efternamn.

Uppgifterna är personliga och ska inte användas av andra. Du får alltså inte lämna ut dina personliga uppgifter till någon. Om missbruk förekommer spärras dina konton för fortsatt användning.

Systemet som skapar ditt konto och ditt KI-ID kallas för IDAC. När du har problem med ditt konto kan du vända dig i första hand till IDAC-administratören på din institution.

Uppgradera tillitsnivå på ditt KI-konto

Du kan uppgradera tillitsnivå på ditt KI-konto genom att gå in på ID-portalen och logga in med ditt KI-ID. Därefter bekräftar du ditt konto genom att välja BankID eller Mobilt BankID. När du har bekräftat ditt konto så kommer det dröja ett tag innan förändringen slår igenom till alla bakomliggande system.

OBS! Är du inte ansluten via ett KI-nät behöver du göra en två-faktorsautentisering (MFA) i samband med uppgraderingen av ditt konto.

Steg-för-steg guide för uppgradering

Saknar du BankID eller Mobilt BankID behöver du kontakta din institutions IDAC administratör för att göra en legitimationskontroll.

När du slutar på KI

Läs mer om vad som händer med ditt konto när du slutar på KI

Om du är student

För dig som är student och har frågor rörande ditt studentkonto, besök mitt studentkonto.

Ansökan om konto för supportkonsult (VPN/KI-login)

Ett supportkonto är till för externa konsulter som behöver kunna logga in på KI för support och underhåll av tjänster och system inom KI. Ansökan ska komma från IT-ansvarig på institutionen eller tjänsteansvarig på IT-avdelningen. 

Ansök om ett supportkonsult-konto

Mer information för inloggade medarbetare

Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper

  • C3.Fysiologi och farmakologi
  • OF.Odontologi
  • OV.Universitetstandvården
Logga in med KI-ID