Internationalisering på hemmaplan – framgångsrika projekt och lärdomar

Sju innovativa projekt beviljades 2022 medel för att integrerat internationella och interkulturella perspektiv i utbildningen. Ytterligare fyra projekt beviljades medel 2024 och de ska redovisas i juni 2025. Projekten är goda exempel på internationalisering på hemmaplan.

händer med kartbild
Händer med kartbild av världen Foto: Pixabay

Vad är internationalisering på hemmaplan?

Internationalisering på hemmaplan (IaH) är ett initiativ som syftar till att integrera internationella och interkulturella perspektiv i utbildning och forskning utan att omfatta fysisk mobilitet. Det är en strategi för att skapa en inkluderande lärmiljö där alla studenter och lärare får möjlighet att utveckla global medvetenhet och interkulturella färdigheter.

IaH definieras som "meningsfull integrering av internationella och interkulturella dimensioner i formell och informell utbildning för alla studenter i utbildningsmiljön" (Beelen & Jones, 2015).

Utlysning av medel för att främja internationalisering på hemmaplan

KI strävar efter att skapa en internationell och inkluderande utbildningsmiljö i enlighet med Strategi 2030. KI:s Internationaliseringsnämnd avsatte medel 2022 samt 2024 för att främja IaH. Medlen riktades mot projekt som stärker internationalisering inom befintliga utbildningsprogram, med fokus på aktiviteter som når en bred grupp studenter.

Varför är internationalisering på hemmaplan viktigt?

KI:s roll som en ledande internationell aktör inom medicin och hälsa kräver en utbildningsmiljö som förbereder studenter och lärare för global samverkan. IaH är en viktig faktor i denna förberedelse.

  • Breddad tillgänglighet: Alla studenter kan delta i internationella och interkulturella aktiviteter, även de som inte har möjlighet att delta i fysiska utbyten.
  • Förbättrad utbildningskvalitet: Genom IaH stärks undervisning och lärande genom nya perspektiv och metoder.
  • Förberedelse för en global arbetsmarknad: Studenter utrustas med de kunskaper och färdigheter som behövs för att verka i en mångkulturell och globaliserad värld.
  • Hållbarhet: Virtuella samarbeten och lokala aktiviteter bidrar till att minska klimatpåverkan från resor.

Presentation av IaH-projekt 2022

Ansvarig: Vanja Berggren och Åsa Craftman
Institution: Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)

Sammanfattning:
Projektet syftade till att utveckla medkänsla, internationalisering och interkulturell kompetens hos studenter och lärare. Aktiviteten fokuserade på hälso- och sjukvård i ett globalt perspektiv och undersökte möjligheter att med integrerade verktyg som Gapminder och Real Lives för att göra socioekonomisk statistik mer begriplig. Edward Kumakech från Uganda deltog som gästföreläsare och ledde en workshop med titeln "Cultural Encounter in the Healthcare Setting."

Aktiviteter:

  • Föreläsningar och workshop med interprofessionellt lärande (IPL).
  • Användning av interaktiva verktyg för att förklara globala hälsoutmaningar.
  • Reflektioner kring kulturella möten och empati i vården.

Resultat:
Material från workshopen kan återanvändas i utbildningssyfte och projektet har skapat en modell för interkulturell dialog som kan återanvändas.

Ansvarig: Nagihan Bostanci
Institution: Odontologi (Dentmed)

Sammanfattning:
Detta projekt adresserade global ojämlikhet inom oral hälsa genom att integrera interkulturellt och interprofessionellt lärande i utbildningen. Samarbetet med Makerere University i Uganda inkluderade en pilotworkshop med temat "Global Oral Health."

Aktiviteter:

  • Virtuella workshops med interaktiva föreläsningar och fallstudier.
  • Fallstudier med fokus på diagnostik, behandling och kulturförståelse.
  • Studenter från Sverige och Uganda samarbetade i små grupper under digitala sessioner.

Resultat:
Projektet bidrog till att stärka globala nätverk och ökade studenters interkulturella kompetens. Planer för utbyte och gemensamma kurser pågår inför framtiden.

Ansvarig: Margarita Mondaca
Institution: Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS) - avdelningen för arbetsterapi

Sammanfattning:
Fokus låg på att skapa aktiviteter som bygger broar mellan studenter och lärare från olika länder. Projektet genomförde "The Dream Workshop" och en retreat för att fördjupa förståelsen för internationalisering och hållbar utveckling.

Aktiviteter:

  • Workshop där studenter reflekterade över socio-politiska determinanter som påverkar hälsa och deltagande.
  • Retreat med internationella lärare och studenter för att diskutera hållbar internationalisering och inkludering i utbildningsprogram.

Resultat:
Projektet gav insikter i hur man kan integrera interkulturellt lärande i utbildningsplaner och skapade en modell för framtida samarbeten.

Ansvarig: Emilija Wilson
Institution: Kvinnor och barns hälsa (KBH avdelningen för reproduktiv hälsa

Sammanfattning:
Projektet syftade till att använda digital teknik för att skapa virtuella lärmiljöer som möjliggör interkulturell interaktion utan behov av fysisk mobilitet. Samarbetet inkluderade Anglia Ruskin University i England och Kamuzu University  of Health Sciences i Malawi.

Aktiviteter:

  • Inspelning av lärandemiljöer och scenarier med 360-kamera och GoPro.
  • Utveckling av virtuella patienter och simuleringar för utbildning.
  • Gemensamma digitala möten och webbinarium med internationella deltagare.

Resultat:
Materialet används för att utbilda både svenska och internationella studenter och bidrar till minskat klimatavtryck genom att minska resor.

Ansvarig: Anne-Marie Boström
Institution: Neurobiologi, Vårdvetenskap och Samhälle (NVS)

Sammanfattning:
Samarbetet med Western University i Kanada och OsloMet i Norge hade fokus på äldreomsorg och jämförelse av vårdsystem. Projektet samlade studenter och lärare från olika länder för att diskutera vårdmodeller och kulturella skillnader.

Aktiviteter:

  • Interaktiva seminarier där studenter arbetade i grupper för att analysera vårdscenarier.
  • Användning av digitala verktyg för att skapa presentationsmaterial, som "infographics."
  • Inspelade sessioner för att återanvända i framtida utbildning.

Resultat:
Studenter fick nya perspektiv på vård och omsorg och projektet har lett till ökad förståelse för likheter och skillnader mellan vårdsystem.

Ansvarig: Jennifer Valcke
Institution: Undervisning och lärande (UoL)

Sammanfattning:
Projektet skapade en on-demand resurs för lärare som undervisar på engelska. Syftet var att förbättra undervisningens kvalitet och ge verktyg för att hantera utmaningar kopplade till engelskspråkig utbildning i en interkulturell kontext.

Aktiviteter:

  • Utveckling av en självständig resurs i lärplattformen Canvas.
  • Moduler som täcker:
    • Engelskspråkig utbildning (EME) och språkintegrerat lärande (CLIL).
    • Aktivt lärande, feedback och bedömning.
  • Testning av resursen med en grupp KI-lärare.

Resultat:

Positiv feedback från pilottestet, vilket ledde till uppdateringar och förbättringar. Resursen är nu tillgänglig för alla lärare vid KI och bidrar till att höja standarden för undervisning på engelska.

Ansvarig: Sofia Vikström och Josefin Wångdahl
Institution: Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)

Sammanfattning:
Projektet syftade till att skapa en flexibel struktur för studenter att delta i interprofessionella och internationella aktiviteter under lunchtid. Fokus låg på att integrera kulturell förståelse och reflektion i studenternas lärande, samtidigt som inkommande lärare och internationella perspektiv användes för att berika utbildningen.

Aktiviteter:

  • Föreläsningar och seminarier, inklusive diskussioner om hälsolitteracitet och interkulturella aspekter av vård.
  • Lunchworkshops där studenter och lärare diskuterade internationella och kulturella skillnader i hälsa och vårdpraxis.
  • Samarbeten med internationella partners för att främja globalt perspektiv i utbildningen.

Resultat:
Projektet bidrog till att introducera nya metoder för att engagera studenter i internationellt lärande på hemmaplan och lade grunden för framtida samarbeten och aktiviteter.

Tilldelning IaH-medel 2024

Projekten ska redovisas i juni 2025.