Kursvärdering för kurser på grundnivå och avancerad nivå
Kursvärderingsenkäten som genomförs efter varje kurstillfälle ska bestå av de fyra gemensamma frågorna. Därtill kan program- eller kursspecifika frågor läggas till.
Kursvärderingens genomförande
Efter varje kurstillfälle ska kursansvarig institution genomföra en avslutande kursvärdering. Kursvärderingen ska genomföras som en anonym, webbaserad enkät i Canvas med hjälp av enkätverktyget KI Survey. Studenten får ett e-postmeddelande med information om att det finns en enkät att besvara och kan besvara via länken i e-postmeddelandet eller i kursen i Canvas.
Kursansvarig institution ansvarar för att enkäten skapas och skickas ut till studenterna. Kursvärderingen bör skickas ut i samband med att kursen avslutats men innan studenterna får resultaten av examinationen. Efter det första utskicket skickas ytterligare två påminnelser ut, fyra och åtta dagar efter det första utskicket. Enkäten är öppen för cirka två veckor efter kursens slut.
Inga frågor i kursvärderingsenkäten är obligatoriska för studenten att besvara.
Kursvärderingens utforming
Gemensamma frågor
Kursvärderingen ska bestå av följande fyra gemensamma frågor som reflekterar målområdena:
- Aktivt lärande
- Psykologisk trygghet
- Helhetsbedömning av kursen
- Vad kan utvecklas
- Kursen var utformad på ett sätt som gav mig möjlighet till aktivt lärande. Exempelvis: seminarier med diskussioner, grupparbeten, projekt, studentpresentationer, rollspel, peer learning, praktiska övningar, laborationer, verksamhetsintegrerat lärande etc.
- Jag kände mig inkluderad och respekterad under kursen. Exempelvis: Jag var bekväm med att samarbeta med andra studenter, tala inför gruppen, svara på lärares frågor och jag blev lyssnad på (inte avbruten, förlöjligad eller liknande).
- Kursen som helhet var bra.
- Vad kan förbättras i kursen? Motivera gärna med så konstruktiva förslag som möjligt.
Svarsalternativ
- Fråga 1–3 har följande svarsskala med två ankare: Från 1 Instämmer inte alls till 6 Instämmer helt samt alternativet Vet ej.
- Fråga 1–3 har även ett kommentarsfält där studenten kan ge fritext kommentarer gällande frågan.
- Fråga 4 är en öppen fråga som besvaras med fritext.
De fyra gemensamma frågor används endast i den kursvärdering som skickas ut vid kursens avslut. De är avsedda att utvärdera hela kursen, inte enskilda moment. För att undvika att studenter får för många enkäter avråds kursansvariga från att skicka ut ytterligare enkäter, vare sig för hela kursen eller för specifika moment och delar av den. Utöver den avslutande kursvärdering genom enkät rekommenderas mindre muntliga formativa värderingar under kursens gång i enlighet med rekommendationer och eventuella uppdrag från respektive nämnd.
Program- och kursspecifika frågor
Utöver de fyra gemensamma frågorna kan varje program och kurs lägga till frågor.
Kursvärderingen som helhet ska dock inte innehålla fler än 20 frågor.
Program och kurser ska i första hand använda de validerade frågorna som finns i frågebanken med frågor för kursvärdering. Enheten för undervisning och lärande (UoL) kan ge stöd i val av kurs- och programspecifika frågor.
Kursvärderingsenkätens standardinledning
Följande standardinledning ska användas i alla enkäter.
Den här kursvärderingen gäller kurs [kursens namn] som du just avslutat. Svaren på kursvärderingen kommer hjälpa oss att utveckla kursen samt även bidra till utvecklingen av utbildningar på hela Karolinska Institutet eftersom de första fyra frågorna används på alla kurser. Efter att kursansvarig lärare analyserat svaren på denna kursvärdering kommer alla kursens studenter få ta del av en sammanfattning som bland annat beskriver vilka eventuella förändringar som kommer göras av kursen till nästa gång, så du direkt kan se hur dina svar kan påverka utvecklingen. Dina svar i enkäten kommer att vara anonyma.
Vid KI råder nolltolerans mot diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och kränkningar. Hit kan du vända dig om du har utsatts och vill rapportera och/eller få stöd.
Stort tack för din medverkan!
Enkätmallar
Enheten för undervisning och lärande (UoL) skapar programspecifika enkätmallar i KI survey vilka sedan kopplas till Canvas som innehåller de fyra gemensamma frågor och eventuella programspecifika frågor som beslutats av programmet och skickats till UoL. För fristående kurser skapar UoL en enkätmall i Canvas som innehåller de fyra gemensamma frågorna. Till malIen kopplas även ett utskicksschema som när det aktiverats säkerställer att två påminnelser skickas ut fyra och åtta dagar efter det första utskicket.
I samband med enkätens skapande kan kursansvarig institution lägga till eventuella kurspecifika frågor till den programspecifika mallen eller mallen för fristående kurser. Enkäter får inte skapas genom att kopiera en tidigare enkät utan ska alltid utgå från mallen. Enkäten ska namnges enligt: kurskod_kursnamn_termin.
För mer information om hur kursvärderingsenkäten skapas i Canvas.
Kursvärderingsrapporter
Kursvärderingsenkäter ska vara anonyma och för att säkerställa studenternas anonymitet får inte resultat och rapporter från enkäter med färre än fem svar tas fram från KI survey. Detta regleras i mallen när den skapas.
Två kursvärderingsrapporter, en med och en utan fritextsvar, skapas automatiskt i Canvas då kursvärderingen stängts. Lärare i kursen har tillgång till båda rapporterna och kan ladda ner dem i PDF-format.
Analys av resultat
Kursansvarig lärare ansvarar för att analysera kursvärderingens resultat. För både slutna frågor (besvaras med svarsskala 1-6 enligt ovan) och öppna frågor (besvaras med fritext) ska en systematisk analysgenomföras. Vid behov kan UoL ge stöd i tolkning av resultat. Analysen av kursvärderingens resultat utgör en del av den kursanalys som kursansvarig lärare ska genomföra efter varje kurstillfälle.
Återkoppling av resultat
Kursvärderingsrapporten (utan fritextsvar) ska, tillsammans med kursanalysen:
- publiceras senast en månad efter kursens slut på kurswebben.
- gärna även kommuniceras på annat sätt till de studenter som just avslutat kursen, t ex vid en tentamensgenomgång.
- presenteras för de nya studenterna i början av nästkommande kurstillfälle (eller under kursens gång om den nya kursen startar direkt efter den nyss genomförda).
Kursvärderingsrapporten (med fritextsvar) ska, tillsammans med kursanalysen skickas in till både kursansvarig utbildningsnämnd och programansvarig nämnd samt diskuteras i forum där det finns studentrepresentanter närvarande.
KI-övergripande läsårsrapport
UoL sammanställer, på uppdrag av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå (KU), årsvis en läsårsrapport med resultaten för gemensamma frågor från alla kursvärderingar, undantaget är kommentarer och fritextsvar som inte sammanställs.
UoL laddar ner från KI Survey alla kursvärderingar som genomförts under läsåret och sammanställer resultatet. För att detta ska vara möjligt är det viktigt att enkäterna namnges kurskod_kursnamn_termin. Kursansvariga institutioner behöver inte skicka enkätsvar till UoL.
UoL skickar en sammanställning av svaren på de fyra gemensamma frågorna (medelvärde för varje fråga och sammansatt medelvärde för alla fyra frågor) samt svarsfrekvens för läsårets alla kurser inom program respektive institution till programdirektorer och grundutbildningsansvariga med kopia till programansvariga nämnders och utbildningsnämnders funktionsadresser.
Förbättringsarbete baserat på resultat
Resultatet av kursvärderingen utgör ett underlag för förbättringsarbete på kursnivå och programnivå och ska användas som ett av underlagen i arbetet med institutionens och programmets kvalitetsplan.
Den KI-övergripande läsårsrapporten utgör ett av underlagen till KU:s årliga kvalitetsworkshop där resultat från samtliga enkäter och andra undersökningar analyseras för att identifiera behov av förbättringsarbete vilket dokumenteras i KU:s kommittérapport till fakultetsnämnden.
Kontakt
Har du frågor om kursvärdering kan du kontakta Zoe Säflund.