Beslutsstöd för examinatorer vid anpassning av examination för student med funktionsnedsättning
För att främja lika villkor i enlighet med diskrimineringslag (2008:567) (DL) ska Karolinska Institutet arbeta för att studenter med funktionsnedsättning inte ska missgynnas i studiesituationen. Därför finns riktat pedagogiskt stöd och möjligheten att göra anpassningar för att kompensera för en begränsning som en students funktionsnedsättning innebär. Här beskrivs kortfattat examinators beslut om anpassning av examination för studenter med funktionsnedsättning, samt tillhörande process.
Kursplanen
Examinator fattar beslut om anpassningar av examination:
”Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.” KI:s anvisningar för kursplaner
Ansökan
För att underlätta för studenter och examinatorer samt för att minska risken att läkarintyg/motsvarande lämnas in på olika ställen i organisationen ansöker studenter med funktionsnedsättning om riktat pedagogiskt stöd i ett system som heter Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare (Nais). Samordnaren för studenter med funktionsnedsättning behandlar ansökan och tar beslut om de stöd som rör studiesituationen, samt ger rekommendation om anpassning av examination. Det är kursens examinator som fattar beslut om de rekommenderade stöden.
Beslut
Studenten ska vid/inför kursstart visa upp sitt besked med rekommenderad anpassning (så kallat Nais-besked) för examinatorn och ansöka om den rekommenderade anpassningen.
Examinator kan fatta beslut om anpassning även om samordnaren inte gett någon rekommendation. Examinator gör isåfall en bedömning av vilka anpassningar som behövs för att ge studenten lika villkor som övriga studenter på kursen.
Om examinator gör bedömningen att det inte är möjligt att följa en given rekommendation, ska examinator fatta ett skriftligt beslut som är väl motiverat. Resursbrist (tid, personal, kompetens) kan motivera avslag liksom brist på praktiska förutsättningar, men knappast brist på ekonomiska resurser då Diskrimineringsombudsmannen sannolikt ser till hela lärosätets tillgångar vid en eventuell prövning. En ansökan om anpassning som inverkar på lärandemål ska avslås: "Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas." (Se ovan.) Examinators beslut är inte överklagbart.
Ansöknings- och beslutsunderlag ska diarieföras och arkiveras enligt gällande dokumenthanteringsplan. Det finns en beslutsmall i Word som kan användas, men en vanlig mejlväxling kan också diarieföras såsom underlag och beslut.
Verksamhetsförlagd utbildning
Då den verksamhetsförlagda utbildningen måste planeras extra långt i förväg, behöver studenten ansöka om anpassningar i extra god tid. Programmet behöver ta kontakt med den kliniska verksamheten för att se vilka anpassningar som är möjliga. Eventuellt behöver programmet ha kontakt med flera kliniska verksamheter för att hitta en möjlighet till anpassning. Om studenten ansöker för nära inpå VFU-kursens start kan det bli svårt att hinna göra anpassningar. Tidsbrist på grund av sen ansökan kan då vara skäl för avslag. Se ovan.
Processbeskrivning
- Studenten kontaktar kursen och uppvisar sitt besked med rekommendation om anpassning av examination.
- Examinator avgör om anpassningen är möjlig och fattar ett skriftligt beslut, exempelvis i mejl.
- Vid avslag: Examinator motiverar varför rekommendationen inte kan följas. Beslutet ska diarieföras i enlighet med KI:s regler om diarieföring.
- Vid beviljande: Ange vilken/vilka anpassningar av examinationen som beviljas.
- Beslutet ska delges studenten skriftligt inom rimlig tid, förslagsvis i mejl.