Tillgång till REDCap och skapa/hantera projekt

Här hittar du information om hur du får tillgång till REDCap på Karolinska Institutet (KI) och hur du skapar och hanterar projekt.

Vem har tillgång till REDCap på KI

REDCap på Karolinska Institutet (KI) kan användas av:

1. KI-anställda med KI ID
  2. Forskare som är anknutna till KI och har KI ID
  3. Forskare tillhörande svenska lärosäten och organisationer som är medlemmar i SWAMID (kan inte skapa projekt)
  4. Forskare tillhörande internationella lärosäten och organisationer som är medlemmar i eduGAIN (kan inte skapa projekt)
  5. Forskare med EduID (kan inte skapa projekt)

Om du inte har ett KI ID vänligen kontakta din IDAC administratör på din avdelning.

Inaktiva REDCap konto suspenderas

Om ditt REDCap konto varit inaktivt i mer än 2 år kommer ditt konto att avaktiveras. Om du vill behålla ditt konto behöver du då kontakta din REDCap administratör (redcap@ki.se) som kan återaktivera det, annars blir ditt konto helt borttaget efter ytterligare 6 månader.

Logga in i REDCap

För att logga in i REDCap går du in på redcap.ki.se.

Klicka på ”Inloggning via din organisation”.

redcap login1

Börja skriva "Karolinska Institutet" i textfältet. För externa användare söker du på den organisation du tillhör.

redcap login

Välj Karolinska Institutet (eller den externa organisation som du tillhör) som “Identity provider” och tryck på Login knappen.

redcap login

När du matat in dina inloggningsuppgifter kommer du även att behöva gå igenom två-stegsverifiering (via authenticator appen) minst var 14e dag. Längst ner på denna sida hittar du en PDF-guide över hur du sätter upp Authenticator för ditt REDCap-konto.

Authenticator - REDCap

För instruktioner om hur du loggar in med EduID, vänligen besök vår FAQ-sida.

Skapa projekt

När du loggat in i REDCap kan du börja skapa ett nytt projekt.

Skapa nytt projekt i REDCap

När du trycker på “Send Request” kommer ett automatiskt mail skickas till din REDCap administratör som behöver godkänna din request innan du kan börja jobba med projektet.

Din REDCap administratör hjälper även till med:

• Godkännande av kopiering av existerande projekt
  • Godkännande av ändringar i projekt som är i produktion
  • Godkännande av “API tokens” för projekt
  • Aktivering / konfigurering av externa moduler i projekt
  • Aktivering av inbyggda funktioner så som "TwilioSMS, Double Data"

För att komma i kontakt med din REDCap administratör, vänligen skicka ett mail till redcap@ki.se.

Vänligen uppmärksamma att endast användare med KI ID kan skapa nya projekt. Externa användare kan endast få tillgång till redan existerande projekt om projektägaren ger tillgång till den specifika användaren. Projektägaren har hand om hantering av projektet samt nya användare i projektet. Användarrättigheter kan begränsas och specificeras för varje enskild användare som har tillgång till projektet.

Projekthantering

Ett REDCap projekt genomgår tre faser under sin livslängd.

• Development – Här skapar du och testar dina instrument (enkäter/formulär) innan datainsamling påbörjas. Se till att testa dina instrument ordentligt och dubbelkolla att allt fungerar som det ska innan projektet flyttas över till nästa fas.
  • Production – När du är redo att starta datainsamlingen flyttar du ditt projekt till Production läget. Ändringar som görs till instrumenten/projektet i detta läge kräver godkännande av en REDCap administratör.
  • Analysis/Cleanup – När datainsamlingen är avslutad ska projektet flyttas över till Analysis/Cleanup läget. Inga nya data kan matas in under denna fas. All data bör laddas ner och sparas på en lämplig KI server.
EE
Tahnee Marquardt