Tillgång till REDCap och skapa/hantera projekt

Här hittar du information om hur du får tillgång till REDCap på Karolinska Institutet (KI) och hur du skapar och hanterar projekt.

login

Vem har tillgång till REDCap på KI

REDCap på Karolinska Institutet (KI) kan användas av:

  1. KI-anställda och affilierade personer med KI ID
    Gå till redcap.ki.se, välj “Karolinska Institutet” som din organisation och använd ditt KI-ID och lösenord för att logga in; använd sedan ditt REDCap-authenticator-konto för att genomföra tvåstegsverifiering* (se instruktioner nedan).
  1. Anställda och studenter tillhörande svenska lärosäten och organisationer som är medlemmar i SWAMID (kan inte skapa projekt)
    Samma som ovan men välj din institution som organisation (se instruktionerna nedan).
     
  2. Anställda och studenter tillhörande internationella lärosäten och organisationer som är medlemmar i eduGAIN (kan inte skapa projekt)
    Samma som ovan men välj din institution som organisation (se instruktionerna nedan).
     
  3. Personer med EduID (kan inte skapa projekt)
    Om inget av ovanstående gäller måste du skapa ett EduID-konto och använda det kontot för att logga in på REDCap (se instruktionerna nedan). Du behöver inte koppla ditt personnummer till kontot, det räcker att bara registrera mailadress. För ytterligare instruktioner om att logga in på REDCap med EduID vänligen besök vår FAQ-sida.

Om du inte har ett KI ID vänligen kontakta din IDAC administratör på din avdelning.

*För frågor kring tvåstegsverifiering (MFA) och Authenticator-appen relaterade till REDCap, se guiden nedan samt vår FAQ-sida

 

Inaktiva REDCap konto suspenderas

Om ditt REDCap konto varit inaktivt i mer än 2 år kommer ditt konto att avaktiveras. Om du vill behålla ditt konto behöver du då kontakta din REDCap administratör (redcap@ki.se) som kan återaktivera det, annars blir ditt konto helt borttaget efter ytterligare 6 månader.

Logga in i REDCap

För att logga in i REDCap går du in på redcap.ki.se.

OBS: Om du loggar in på REDCap för första gången kommer REDCap automatiskt att skapa ett konto åt dig. Följ stegen på skärmen och se till att använda Authenticator-appen för att skanna QR-koden som visas i webbläsaren efter att du har verifierat din e-postadress (du behöver skapa ett separat Authenticator-konto även om du redan använder appen för andra ändamål). Läs steg-för-steg-guiden nedan om hur att sätta upp Authenticator innan du skapar ditt konto.

Klicka på ”Inloggning via din organisation” och skriv organisationens namn:

  • Om du har ett KI ID väljer du ”Karolinska Institutet.”
  • Om du använder eduID väljer du ”eduID Sweden.”
  • Om din organisation tillhör antingen SWAMID eller eduGAIN söker du efter din organisation.
REDCap välj organisation

Efter att du valt din organisation (alt. "EduID Sweden"), kommer du att vidarebefordras till en inloggningsskärm.

REDCap login screen
Inloggningsskärm organisation "Karolinska Institutet"
REDCap login screen
Inloggningsskärm organisation "EduID Sweden"

När du matat in dina inloggningsuppgifter kommer du även att behöva gå igenom två-stegsverifiering (via authenticator appen) minst var 14e dag. Längst ner på denna sida hittar du en PDF-guide över hur du sätter upp Authenticator för ditt REDCap-konto.

Authenticator - REDCap

Skapa projekt

När du loggat in i REDCap kan du börja skapa ett nytt projekt.

Skapa nytt projekt i REDCap

När du trycker på “Send Request” kommer ett automatiskt mail skickas till din REDCap administratör som behöver godkänna din request innan du kan börja jobba med projektet.

Din REDCap administratör hjälper även till med:

  • Godkännande av kopiering av existerande projekt
  • Godkännande av ändringar i projekt som är i produktion
  • Godkännande av “API tokens” för projekt
  • Aktivering / konfigurering av externa moduler i projekt
  • Aktivering av inbyggda funktioner så som "TwilioSMS, Double Data"

För att komma i kontakt med din REDCap administratör, vänligen skicka ett mail till redcap@ki.se.

Vänligen uppmärksamma att endast användare med KI ID kan skapa nya projekt. Externa användare kan endast få tillgång till redan existerande projekt om projektägaren ger tillgång till den specifika användaren. Projektägaren har hand om hantering av projektet samt nya användare i projektet. Användarrättigheter kan begränsas och specificeras för varje enskild användare som har tillgång till projektet.  

Projekthantering

Ett REDCap projekt genomgår tre faser under sin livslängd.

  • Development – Här skapar du och testar dina instrument (enkäter/formulär) innan datainsamling påbörjas. Se till att testa dina instrument ordentligt och dubbelkolla att allt fungerar som det ska innan projektet flyttas över till nästa fas.
  • Production – När du är redo att starta datainsamlingen flyttar du ditt projekt till Production läget. Ändringar som görs till instrumenten/projektet i detta läge kräver godkännande av en REDCap administratör.  
REDCap move to Production
REDCap move to Production
  • Analysis/Cleanup – När datainsamlingen är avslutad ska projektet flyttas över till Analysis/Cleanup läget. Inga nya data kan matas in under denna fas. All data bör laddas ner och sparas på en lämplig KI server.
REDCap move to Analysis/Cleanup
EE
Innehållsgranskare:
2024-12-10