Skapa annonser med KI:s mallar för digitala skärmar

För att skapa ett mer enhetligt och professionellt uttryck över hela campus har KI tagit fram nya annonsmallar för de digitala skärmarna. Alla annonser ska vara gjorda i KI:s mallar för digitala skärmar så att de följer KI:s regler om varumärke och grafisk profil samt de tillgänglighetskrav vi är skyldiga att förhålla oss till. Det finns två olika typer av mallar som du kan använda för att publicera på skärmarna.

Mallar i PowerPoint

Du hittar mallarna direkt i PowerPoint om du jobbar på en KI-dator.

  1. Öppna programmet
  2. Välj "Nytt"
  3. Klicka på "Karolinska Institutet"
  4. Dubbelklicka på mallen du vill använda (Digital skärm_stående, Digital_skärm_liggande)
Hur du väljer mall i Office 365
Välj "nytt" och sedan "Karolinska Institutet" när du hämtar en mall.
  1. Välj sedan den bildlayout som passar bäst för din annons (med eller utan bild, samarbetsmall, etc.).

 

Layouter du kan välja mellan för att skapa en annons för de digitala skärmarna.
Layoututbud för KI:s mall för digitala skärmar, stående format.
  1. Följ instruktionerna och skapa din annons. Du kan ta bort instruktionssidorna när du är färdig med din annons.
  2. Spara annonsen som JPEG, PNG eller PDF.

QUICKnote-mallar direkt i PLAYipp

Det finns färdiga Quicknote-mallar direkt i publiceringsverktyget PLAYipp för både liggande och stående skärmar. Mallarna heter NY Stående helskärm och NY Liggande helskärm.

  1. Logga in i PLAYipp och välj den skärm du ska publicera på.
  2. Välj ny bild
  3. När du är i publiceringsläget, hittar du QUICKnote-mallarna under den vänstra rutan.
Här visas de alternativ du har när du ska lägga upp en annons på skärmarna.
KI:s QUICKnote-mallar i PLAYipp.

Det finns 8 QUICKnote-mallar, 6 stycken KI-mallar och 2 stycken samarbetsmallar.

Urval av KI-mallar som finns direkt i PLAYipp
Utbud av QUICKnote-mallar i PLAYipp.
En av de mallar som tagit fram.
QUICKnote-mall stående, ljusblå med bild.
  1. Välj den mall som passar bäst för din annons.
  2. Fyll i rubrik och övrig text, ladda eventuellt upp bild och QR-kod, vid behov.

 

 

här visas hur du ändrar storlek på texten.
QUICKnote-mall där textstorlek går att ändra.

I vissa fält kan du ändra storleken på texten, och även om du önskar ha vissa ord i fet stil, till exempel. I övrigt är mallen relativt låst och har ett visst antal tecken som ryms inom varje fält/ruta.

här visas hur du ändrar stil på texten.
QUICKnote-mall där textstil går att ändra.

Försök hålla dig så kort som möjligt. Lägg i stället detaljerad information på en webbsida du kan länka till via QR-kod eller kort webbadress. Skärmen är som standard inställd på att visas i 10 sekunder.

Schemaläggning

Oavsett om du valt att skapa din annons i PowerPoint eller direkt i PLAYipp med hjälp av Quicknote, behöver du först välja vilken skärm eller skärmgrupp den ska publiceras på.

  1. Välj skärm eller skärmgrupp i listan över skärmgrupper eller skärmplatser (vänsterspalten)
  2. Välj skärmlayout (NY Stående helskärm eller NY Liggande helskärm)
  3. Välj '+ Lägg till' (uppe till höger)
  4. Skapa ny mall i QUICKnote, eller välj att ladda upp annonsen du skapat i PowerPoint och sparat som JPEG, PNG eller PDF.
  5. Om du väljer att ladda upp en fil från din dator behöver du välja speltid och spara filen i korrekt mapp PLAYipp.

 

Här visas de alternativ som dyker upp och som du behöver ta ställning till för att gå vidare med schemaläggningen.
Ställ in speltid och spara din bild i korrekt mapp i PLAYipp.
  1. Välj 'nästa steg'
  2. Klicka på kalendern och gå därefter in och schemalägg din annons.
  3. Välj publicera
Här visas hur du ställer in schemaläggning för annons, från-och till-datum.
Schemalägg din annons annonsen 1–2 veckor innan evenemangets/händelsens datum eller sista anmälningsdatum och tid.
När du trycker på de tre knapparna intill annonsens namn får du upp olika alternativ till justeringar.
Justeringsalternativ för din annons direkt i spellistan.

Din annons dyker nu upp i spellistan till den skärm du valt att publicera på.

Du kan göra en rad justeringar eller ändringar genom att klicka på de tre prickarna intill din annons titel. Du kan till exempel ändra schemaläggning, ändra namn, förhandsgranska, eller kopiera schemaläggning av annonsen till en annan spellista/skärm/skrämgrupp, till exempel.

Prioritet

OBS! ändra aldrig prioritet, den ska alltid vara inställd på 'Standard'. Om du ändrar prioritet till annat än Standard, döljs alla övriga bilder i spellistan.

Det enda undantaget då prioritet får ändras är om annonsen avser en händelse och visas på en skärm i anslutning till lokal där händelsen äger rum. Då kan man välja att enbart visa information som rör händelsen på just den skärmen.

här visas de olika prioriteringsmöjligheterna för en annons. Default ska vara Standard.
Prioritet ska vara inställd på 'Standard'. Enda undantaget då prioritet får ändras är om annonsen avser en händelse och visas på specifik skärm i anslutning till lokal där händelsen äger rum. Kom ihåg att ändra tillbaka prioritet till 'Standard' när händelsen är avslutad.

Exempel på annonser

Annons skapad för de digitala skärmarna som utgår ifrån KI:s PPT-mall (stående format).
Bildgalleri
+ 8 images
Exempel på hur annonser (både i stående och liggande format) för de digitala skärmarna kan och bör se ut.