Skip to main content

E-möten

Du kan på ett enkelt sätt hålla och delta i möten på distans via din dator. Microsoft Teams är det verktyg som rekommenderas för att skapa e-möten med fler personer. Tjänsten är del av Office 365. Som en del i tjänsten ingår även möjligheten att få utbildning och stöd i användningen av Teams.

Skapa och delta i möten med Teams

Microsoft Teams är en del av Office 365 och det verktyg som rekommenderas för att underlätta samarbete mellan medarbetare på KI. I Teams kan du skapa och delta i e-möten. Du kan även bjuda in mötesdeltagare som inte är anställda på KI. I Teams kan du även chatta, dela filer och integrera olika appar.

Stöd i verktyget Teams hittar du direkt hos Microsoft.

Skapa ett Teams-möte i Outlook

Add a link to an e-meeting via Teams in Outlook by clicking "Teams meeting".
Klicka på ikonen "Teams-möte" för att göra en befintlig eller ny kallelse till ett möte i Teams.

Du kan sätta upp ett Teams-möte direkt i Outlook. Klicka på "Teams-möte" i en befintlig kallelse, för att lägga till en Teams-länk.

Du kan också välja att direkt skapa ett Teams-möte när du ska skicka en ny inbjudan.

Mötesdeltagare ansluter via länk

Deltagarna som bjudits in till mötet kommer i sin kallelse att se länken "Anslut till Microsoft Teams-möte" /"Join Microsoft Teams Meeting" och för att gå med i Teams-mötet klickar de bara på länken.

Har deltagaren Microsoft Teams installerad kommer Teams att öppnas.

Om deltagaren inte har Teams installerad på sin dator kan de ansluta via den webbaserade tjänsten.

Kom igång med Microsoft Teams

Tips för e-möten

  • Logga in några minuter innan mötet börjar för att testa tekniken.
  • Se till att alla mötesdeltagare har sin kamera aktiverad. 
  • Utse en moderator som håller i mötet.
  • Hälsa på alla och låt mötesdeltagarna introducera sig. 
  • Om det är fler än fem deltagare, be alla att stänga av mikrofonen för att slippa störande bakgrundsljud. 
  • Se till att alla får möjlighet att prata. 
  • Sammanfatta i slutet på mötet, upprepa beslut och nästa steg.

Utbildning i Microsoft Teams

IT-avdelningen kan anordna utbildningstillfällen för grupper från åtta personer eller fler, för att hjälpa er att komma igång med e-möten. Kontakta Birgitta Lönnerberg för mer information och för att boka in ett utbildningstillfälle.

Verktyg för undervisning på distans via Zoom

För att anordna seminarier och föreläsningar på distans finns verktyget Zoom som passar dig som är verksam inom utbildning. Zoom kan också med fördel användas för handledning mellan lärare och student eller för möten mellan studenter. Du kan även spela in ett Zoom-möte och dela länken till de som inte kan vara med live och som vill ta del av mötet i efterhand. 

Hitta mer information om att undervisa på distans och att använda Zoom

Adobe Connect

Adobe Connect har ersatts av Zoom. Inspelat material är tillgängligt till  tjänsten avslutas den 31 januari 2021. Läs mer om avvecklingen av Adobe Connect.

Logga in - Adobe Connect

Utrustning

Tips på headset, kamera, tripod och konferensutrustning hittar du på sidan "Tips på utrustning för arbete och undervisning på distans".

Använd KI-bakgrund vid externa e-möten

bakgrundsbild i KI-plommon, med mikroskop och KI:s logotyp.
  • Vid möten med externa deltagare skapar det tydlighet att använda en bakgrundsbild med KI-tema.
  • Tänk på att ha en enfärgad vägg bakom dig för att bilden ska fungera.
  • Ladda ner och spara bilden på din dator. Välj "Download original size".

Du kan ladda upp och använda KI-bilden i Zoom, men för uppladdning i Teams finns det ännu inget sätt med officiellt stöd från Microsoft. 

Så lägger du till KI-bakgrundsbild i Zoom

  1. Ladda ner och spara bilden ki-background-e-meetings på din dator. Välj "Download original size".
  2. Öppna Zoom i din skrivbordsapp. 
  3. Klicka på Inställningar/Settings
  4. Klicka på Virtual Background
  5. Klicka på plustecknet Ladda upp bild/Add image som ligger ovanför befintliga bilder.
  6. Välj bilden ki-background-e-meetings

Anvisningar för e-möten

Anvisningar för e-möten 

Mer information för inloggade medarbetare

Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper

  • Laboratoriemedicin
Logga in med KI-ID