Digital tillgänglighet och UDL

Universell design för lärande, UDL, går ut på att undervisning och undervisningsmaterial ska designas för att vara tillgängligt och universellt för alla studerande. Medan tillgänglighetsanpassningar möter individuella studenters specifika behov, syftar de tre principerna i UDL-ramverket till att stödja lärare att identifiera och ta bort potentiella hinder för lärande för alla studenter.

Fyra personer med olika hudfärg runt ett bord
Photo: Pixabay

Universell design för lärande, UDL, går ut på att undervisning och undervisningsmaterial ska designas för att vara tillgängligt och universellt för alla studerande. Ramverket bygger på tre principer:

1. Principen Erbjuda flera olika engagemangsmöjligheter fokuserar på lärandets 'vad' och möjligheterna att erbjud studenten flera olika sätt att ta till sig kunskap Det tyder på att lärare ger flera möjligheter att motivera studenter och fånga deras uppmärksamhet och intresse (CAST, 2023a)

2. Principen om Erbjuda flera olika sätt för presentation av information och innehåll  fokuserar på lärandets 'hur' och möjligheten att erbjuda studenten flera olika sätt att visa vad de kan att ge studenterna olika sätt att få tillgång till information och demonstrera deras kunskap. Det föreslår att lärare erbjuder flera alternativ för att presentera information i olika format, såsom text, ljud eller bild, för att tillgodose elevernas olika inlärningsstilar, preferenser och förmågor (CAST, 2023b)

3. Principen Erbjuda flera olika sätt för studenterna att visa vad de kan fokuserar på lärandets 'varför' och möjligheten att erbjuda studenten flera sätt att engagera sig Det föreslår att lärare erbjuder studenterna olika alternativ för att svara på innehållet och lärandeaktiviteterna. En viktig aspekt av denna princip är att den stödjer eleverna i att utveckla strategier för att planera, organisera och komma ihåg information på olika sätt (CAST 2023c)

Medan UDL och tillgänglighet delar liknande mål att tillhandahålla inkluderande lärmiljöer, tar de sig an utmaningen att utforma inkluderande miljöer på olika sätt. UDL fokuserar på att utforma flexibla och anpassningsbara lärmiljöer, medan tillgänglighet fokuserar på att utforma miljöer som är tillgängliga för individer med funktionsnedsättning. Det slutliga målet med UDL är att utveckla experter på lärande (Black & Moore, 2019)

Tillgänglighet är en rättslig skyldighet enligt lagar om funktionshinders rättigheter som den svenska lagen om tillgänglighet i digital offentlig service (Lag om tillgänglighet i digital offentlig service, 2018) och den innebär att se till att alla elever har lika tillgång till läromedel, teknologier och miljöer. Tillgänglighet ska uppnås både genom att använda plattformar som är anpassade till tillgänglighetsstandarder (se KI:s bedömning av Canvas här), och genom att användarna av systemet gör enkla anpassningar av sin praktik (se länkade resurser längre ner på sidan).

CAST, (Center for Applied Special Technology), är en ideell organisation som är dedikerad till att främja principerna för UDL genom forskning, utveckling och uppsökande verksamhet. CAST tillhandahåller en rad verktyg, resurser och professionella utvecklingsmöjligheter för utbildare och forskare som är intresserade av att implementera UDL i sitt arbete.

Rekommenderade resurser

References

  1. Black, J., & Moore, E. J. (2019). UDL Navigators in Higher Education : a Field Guide. CAST Professional Publishing. DOI
  2. CAST. (2023a). Engagement. UDL Guidelines. https://udlguidelines.cast.org/engagement
  3. CAST. (2023b). Representation. UDL Guidelines. https://udlguidelines.cast.org/representation
  4. CAST (2023c). Action & Expression. UDL Guidelines https://udlguidelines.cast.org/action-expression
  5. Lag om tillgänglighet till digital offentlig service (2018:1937). Lag om tillgänglighet till digital offentlig service (SFS 2018:1937). Finansdepartementet. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattnings…

Carina Bois

IKT-pedagog
08-524 841 40
Digitalt lärande
CB
Innehållsgranskare:
Andrew Maunder
2023-04-14