VPN-tjänst | KI-VPN
När du jobbar på distans kan du koppla upp dig via VPN (Virtual Private Network) för att nå KI:s nät och interna resurser - till exempel gemensamma mappar på filserver.
Avveckling av VPN Light
IT-avdelningen har beslutat att fasa ut och avsluta tjänsten VPN Light som varit tillgänglig för datorer utanför den centrala klienttjänsten Karyon. Beslutet är en del av KI:s arbete för att stärka säkerheten inom vår IT-infrastruktur och gäller från och med nu. Tjänsten kommer att vara helt avvecklad den 31 maj 2026.
Mer information om förändringen hittar du här.
Krävs VPN för att nå det du ska arbeta med?
ITA har aktivt arbetat för att minska andelen system och tjänster som kräver VPN på distans - och de allra flesta nås i dag genom att enkelt logga in med ditt KI-ID. Längre ned på sidan hittar du en aktuell listning av vad som kräver VPN och inte.
Behöver du inte nyttja VPN för just det du arbetar med för stunden, så kan du helt enkelt strunta i att koppla upp dig.
Med VPN fungerar din dator precis som den gör när du sitter på campus. Det innebär att du identifieras som KI-anställd och får direkt tillgång till vissa interna resurser utan extra inloggning.
KI-VPN är tillgängligt för Karyon-klienter, standarddatorer från KI för de institutioner som är anslutna till Samordnad IT.
Observera att KI-VPN inte finns tillgänglig för studenter på KI.
Inloggning till KI-VPN för Karyon-klienter
Karyon-klienter är namnet på de standard-datorer anställda inom GVS eller institutioner som är del av Samordnad-IT arbetar på. På din Karyon-klient använder du KI-VPN genom programvaran FortiClient, som du enkelt når i systemfältet (längst ner till höger i Windows, längst upp till höger på Mac).
Du kopplar upp dig genom att högerklicka på programsymbolen och välja "Connect to KI-VPN Primary", därefter loggar du in med:
- Användarnamn och lösenord (ditt KI ID)
- Autentisering via din mobiltelefon
Om du får problem med att logga in kan du i stället välja alternativet "Connect to KI-VPN Secondary". Testa detta innan du kontaktar Helpdesk för hjälp med felsökning.
Notera att du måste återansluta till VPN vid varje ny session (till exempel när du startat om din dator) - den är inte konstant ansluten.
Användarguider
Se detaljerade guider från Helpdesk om du behöver hjälp med att komma igång:
KI-VPN för Windows
Steg 1: Avaktivera AlwaysOn VPN
Steg 2: Anslut till KI-VPN
KI-VPN för Mac
Om du har återkommande problem med att logga in på KI-VPN, börja med att följa stegen i den här felsökningsguiden.
Hjälper inte dessa steg och du behöver kontakta Helpdesk, beskriv läget så grundligt du kan och svara på de frågor nedan som är aktuella för dig, för snabbast möjliga hjälp:
- Tid och datum för försök till anslutning.
- Vad som inte kunde nås om det gäller en specifik tjänst, system, applikation, lagringsplats.
- Var befann du dig vid feltillfället; i bostaden, på hotell, annan plats.
- Hur var datorn uppkopplad; mobilt bredband, Wifi, nätverkskabel.
- Vilket operativsystem; Windows, MacOS.
Skapa ett ärende i KI Self Service
Vilka system kräver VPN på distans?
Det är långt i från alla system och tjänster som kräver VPN i dag. ITA jobbar aktivt för att dessa system ska vara så få som möjligt och du når merparten av dem via vanlig KI-inloggning tillsammans med MFA (tvåfaktorautentisering).
Nedan finns en aktuell lista över vad som kräver VPN för att nås på distans.
| Tjänst kräver VPN? | Ja | Nej |
|---|---|---|
| Webbmejl/Office.com | Nej | |
| OneDrive | Nej | |
| Microsoft Teams | Nej | |
| Skype for Business | Nej | |
| Zoom | Nej | |
| Self Service (Mac) | Nej | |
| Canvas | Nej | |
| Ladok på webb | Nej | |
| Primula på webben | Nej | |
| ELN | Nej | |
| Drupal, utbildningsmiljö | Nej | |
| IDAC | Nej | |
| UBW web | Nej* | |
| W3D3 | Nej | |
| Fillagring (G:, P:) | Ja | |
| Software Center/Företagsportalen (PC) | Ja | |
| Appcenter.user.ki.se | Ja | |
| Nilex | Ja |
* Funktionen Avtalsreskontra kräver dock anslutning via VPN på distans.
Tänk på detta när du distansarbetar
- Koppla bara upp dig på VPN när du behöver det. Det säkerställer att tjänsten inte överbelastas och är tillgänglig för alla som behöver åtkomst till KI-resurser. De flesta resurser går att nå utan VPN-anslutning.
- Ta för vana att koppla ner KI-VPN när du tar en paus eller sitter i möte.
Kontakt
Har du några frågor, hör gärna av dig till Helpdesk.
