VPN-tjänst | KI-VPN
När du jobbar på distans kan du koppla upp dig via VPN (Virtual Private Network) för att nå KI:s nät och interna resurser - till exempel gemensamma mappar på filserver.
KI-VPN: ny tjänst ersätter AlwaysOn och Cisco AnyConnect
Bakgrunden till denna förändring är det kontinuerliga IT-säkerhetsarbete som IT-avdelningen genomför; nya säkerhetskrav från MSB säger också att tillgång till myndigheters system skall ligga bakom MFA (multifaktorautentisering). Med den nya lösningen, som kräver inloggning av användaren, kommer detta att uppfyllas.
Tillgången till AlwaysOn VPN kommer att upphöra den 12/6, och tillgången till Cisco AnyConnect upphör i slutet av augusti.
- Du som användare behöver själv övergå till KI-VPN på egen hand för att fortsätt ha tillgång till en VPN-tjänst och arbeta sömlöst på distans. Ta del av guiderna nedan för komma i gång med den nya tjänsten.
- KI-VPN lanseras först för Universitetsförvaltningen, med start den 17/4.
- Preliminärt fortsätter sedan lanseringen mot övriga institutioner inom Samordnad IT under vecka 18.
- Berörda medarbetare får ett mejl med instruktioner inför att programvaran distribueras till dennes dator. För att programvaran ska kunna installeras behöver datorn vara ansluten till VPN, eller KI:s interna nät om du arbetar på plats. När programvaran har installerats och är klar att aktiveras visas ett meddelande på din skärm.
- Notera att du inte kan vara ansluten till KI:s lokala nätverk på Campus samtidigt som VPN är aktiverat. VPN ska endast användas vid distansarbete för åtkomst till KI:s resurser. Aktivera därför KI-VPN första gången när du arbetar på distans.
- Institutioner utanför Samordnad IT kommer få enskilda planer för ersättning av Cisco AnyConnect när ovan lansering är slutförd.
Med KI-VPN fungerar din dator precis som den gör när du sitter på campus. Det innebär att du identifieras som KI-anställd och får direkt tillgång till vissa interna resurser utan extra inloggning.
Observera att KI-VPN inte finns tillgänglig för studenter på KI.
Inloggning till KI-VPN sker i två steg
Du använder KI-VPN genom programvaran FortiClient, som du enkelt når i systemfältet (längst ner till höger i Windows, längst upp till höger på Mac).
Du kopplar upp dig genom att högerklicka på programsymbolen och välja "Connect to KI-VPN Primary", därefter loggar du in med:
- Användarnamn och lösenord (ditt KI ID)
- Autentisering via din mobiltelefon
Om du får problem med att logga in kan du i stället välja alternativet "Connect to KI-VPN Secondary". Testa detta innan du kontaktar Helpdesk för hjälp med felsökning.
Notera att du måste återansluta till VPN vid varje ny session (till exempel när du startat om din dator) - den är inte konstant ansluten.
Användarguider
Se detaljerade guider från Helpdesk om du behöver hjälp med att komma igång:
KI-VPN för Windows
Steg 1: Avaktivera AlwaysOn VPN
Steg 2: Anslut till KI-VPN
KI-VPN för Mac
Jag tillhör en institution utanför Samordnad IT, kan jag installera FortiClient?
FortiClient distribueras endast till Karyon-klienter (KI-datorer inom Samordnad IT). Tills vidare kan du utanför Samordnad IT använda Cisco AnyConnect. När en ny lösning blir tillgänglig kommer det informeras om på den här sidan.
Kan jag använda FortiClient på en labbdator?
Nej. Du kan fortsatt använda Cisco AnyConnect tills en ny lösning finns på plats.
Kan jag använda FortiClient på andra enheter, till exempel privat surfplatta eller dator?
I dagsläget kan FortiClient endast användas på KI-klienter, men detta kan komma att ändras.
Behöver jag VPN för att komma åt mina sparade filer?
Du behöver inte VPN för att nå OneDrive eller Teams. Du behöver däremot VPN för att nå centrala filservrar som (G:) och (P:).
Nedan ser du en listning av vilka centrala system som kräver VPN för att nås på distans i dagsläget.
Om du stöter på problem med att komma i gång med KI-VPN och behöver kontakta Helpdesk, beskriv läget så grundligt du kan och svara på de frågor nedan som är aktuella för dig, för snabbast möjliga hjälp:
- Tid och datum för försök till anslutning.
- Vad som inte kunde nås om det gäller en specifik tjänst, system, applikation, lagringsplats.
- Var befann du dig vid feltillfället; i bostaden, på hotell, annan plats.
- Hur var datorn uppkopplad; mobilt bredband, Wifi, nätverkskabel.
- Vilket operativsystem; Windows, MacOS.
Skapa ett ärende i KI IT Selfservice
Riktlinjer för distansarbete
- Koppla bara upp dig på VPN när du behöver det. Det säkerställer att tjänsten inte överbelastas och är tillgänglig för alla som behöver åtkomst till KI-resurser. De flesta resurser går att nå utan VPN-anslutning.
- Ta för vana att koppla ner KI-VPN när du tar en paus eller sitter i möte.
Tjänst kräver VPN? | Ja | Nej |
---|---|---|
Webbmejl/Office.com | Nej | |
OneDrive | Nej | |
Microsoft Teams | Nej | |
Skype for Business | Nej | |
Zoom | Nej | |
Self Service (Mac) | Nej | |
Canvas | Nej | |
Ladok på webb | Nej | |
Primula på webben | Nej | |
ELN | Nej | |
Fillagring (G:, P:) | Ja | |
Software Center (PC) | Ja | |
Appcenter.user.ki.se | Ja | |
Agresso web | Ja | |
Drupal, utbildningsmiljö | Ja | |
Nilex | Ja | |
IDAC | Ja |
Kontakt vid frågor
Har du några frågor, hör gärna av dig till Helpdesk.