Fokusområde C: Strategisk och behovsstyrd kompetensförsörjning

Här finns mer material kopplat till fokusområde C1: Ett långsiktigt och systematiskt arbete kring dimensionering, rekrytering och kompetensförsörjning.

Målet med projekten inom området är att säkerställa att KI har rätt kompetens för att möta framtida behov inom både forskning och utbildning, och samtidigt hantera utmaningar som pensionsavgångar och att fortsatt vara en attraktiv arbetsgivare för lärare och forskare.

Fokusområdet är ett av de nio områden som prioriterats av KI:s ledning utifrån en bred intern dialog. 

Projekt 

Strategisk grupp för kompetensförsörjning

Projektet innehåller delarna:

  • Inrätta grupp för strategisk kompetensförsörjning och ta fram beslut- och delegationsordning för gruppen.
  • Ta fram en strategi för kompetensförsörjning av undervisande och forskande personal, kopplad till Strategi 2030.

Strategin ska ha sin utgångspunkt utifrån såväl utbildningens som forskningens behov och vara anpassad till universitetets resurser och resursfördelning, samt målbilden för önskad dimensionering.

Läs mer: Ny grupp för strategisk kompetensförsörjning – ska stärka KI:s utbildningsuppdrag.

Översyn av meriteringskrav

I slutet av 2024 påbörjas arbetet med att se över meriteringskraven ("ribborna") för läraranställningar vid KI. Arbetet kommer att göras stegvis med bred involvering och förankring i verksamheten. 

I slutet på december 2024 skickas en enkät ut för att kartlägga eventuella utmaningar med anledning av meriteringskraven.

Relaterade projekt

Ny meritportfölj för lärare och forskare

Efter 1,5 års arbete tog rektor 10 december 2024 beslut om en uppdaterad meritportfölj för lärare och forskare. Den blir ett effektivt redskap vid rekrytering och befordran. 

Läs mer: Ny meritportfölj för lärare och forskare - ett effektivt redskap vid rekrytering.

Förtydligade anvisningar för läraranställningar

I november 2024 tog rektor beslut om förtydligade anvisningar för anställningsordningen för lärare på KI. Syftet har varit att förtydliga och dokumentera nuvarande arbetssätt - inte att ändra ”ribborna” (nivåerna). Arbetet har inneburit att se över behörighetskrav och bedömningsgrunder för läraranställningar, för att en ökad tydlighet och transparens, både för sökande och för de som bedömer.

Läs mer: Förtydligade anvisningar för läraranställningar.

Karolinska Institutet
NEO, KI. Foto: Liza Simonsson.
MS
Innehållsgranskare:
2025-01-09