Genomförande av IPL

På denna sida finns förslag på hur du kan använda IPL på din arbetsplats, det kan vara allt ifrån att ett helt team arbetar tillsammans eller att två olika professioner gör en aktivitet tillsammans. Råden vi ger här är baserade på AMEE guide 169 som handlar om IPL.

Förberedelser för IPL

Alla inblandade behöver ha kännedom om de interprofessionella lärandemål som studenterna ska uppnå, de kan vara kurspecifika eller bygga på för lärosätets programövergripande mål. Välj relevanta lärandeaktiviteter. IPL är inte en engångsinsats, det ska genomsyra arbetssättet och kan exempelvis tränas genom simulering, träning utifrån aktivitetskort, placering på en klinisk utbildningsavdelning/mottagning eller med en för verksamheten lämplig IPL aktivitet.

Nedan ger vi två alternativ på IPL aktiviteter från två olika verksamheter. 

Exempel på IPL aktiviteter från två olika verksamheter

Patientens perspektiv

Om det är en patient inblandad i IPL-momentet ska denne vara tillfrågad om att delta, informerad om vad som ska ske och vilken tid det tar i anspråk. Patienten kan ofta komma med konstruktiv och viktig återkoppling som är utvecklande och lärande.

Studentens perspektiv

Du behöver känna till vilka IPL-lärandemål du ska uppfylla under VIL/VFU och syftet med de läraktiviteter som genomförs. Förbered dig, läs på om IPL och kom gärna med egna förslag på aktiviteter stöttar studentteamets måluppfyllelse.

Här kan du se exempel på en interprofessionell studentmodul på Södersjukhuset. Studenter och handledare ger sina perspektiv på att lära tillsammans. 

Handledarens perspektiv

Det kan vara bra att reflektera över vilka värderingar och attityder till IPL som finns på din arbetsplats. Inventera vilken IPL kunskap dina kollegor har och vilka styrkor som ni har i arbetsgruppen, behövs utbildning? 

IPL aktiviteter som planeras bör utgå från kurspecifika- och övergripande lärandemål och vara förankrade i verksamheten. Vad som är en lämplig aktivitet kan variera beroende på kontexten, det kan vara att ha ett teamsamtal med en anhörig, handhavande av medicinteknisk utrustning, analys av vävnadsprov eller genomförande av ett kirurgiskt ingrepp. 

Vid planering av en IPL lärandeaktivitet behöver handledare och studenter veta lärandemål och målet för läraktiviteten, vilka ramar som gäller exempelvis avseende tid, ansvar, material, tillvägagångssätt. Som handledare behöver du avsätta tid och informera studenterna om hur aktiviteten följs upp, utvärderas och bedöms. Titta gärna på bedömningsinstrument under resurser, studenterna bedöms individuellt även i en teamaktivitet.

Alla i verksamheten kommer att vara interprofessionella förebilder för studenterna på VIL/VFU, Interprofessionellt arbete kan behöva synliggöras och diskuteras så att det blir tydligt för studenterna när det sker.

Här kan du se en film från ASIH Stockholm Södra, en verksamhet där de samarbetar interprofessionellt och där studenter också är med i det strukturerade interprofessionella arbetssättet.

Chefens perspektiv

Som chef behöver du skapa förutsättningar för dina medarbetare att arbeta interprofessionellt och att ha studenter i verksamheten. När du ser värdet av interprofessionellt arbete påverkar det kulturen och möjligheten att genomföra IPL. Du och alla i verksamheten behöver ha kunskap om IPL och samarbete, tag gärna stöd från Center för kliniskt interprofessionellt lärande och samarbete, C-IPLS, vid Södersjukhuset och deras resurser, de är Sveriges enda kunskapscenter som stöttar vårdens medarbetare i att utveckla sitt samarbete och lärande över professionsgränserna och de har en övergripande uppdrag gällande Region Stockholm. Du som ledare kan identifiera medarbetare som har pedagogisk kompetens och ser kopplingen mellan IPL och patientsäkerhet de kan bli nyckelpersoner att sammanföra och ge mandat att upprätthålla IPL hos er. 

Här kan du se ett klipp ur en intervju med IPL forskaren Tove Törnqvist när hon pratar om organisationens betydelse för IPL.

MS
Innehållsgranskare:
Helena Brodin
2024-11-28