Medialitteracitet
Medielitteracitet inkluderar förmågan att förstå, analysera och skapa olika former av medieinnehåll, inklusive text, bild, ljud och video. Detta gör det möjligt för studentemed olika inlärningsstilar och preferenser att engagera sig i samt förstå ämnesinnehåll på olika sätt. Genom att använda olika medieformat och metoder kan lärare tillgodose studenters skiftande behov samt öka deras engagemang och förståelse.
Digitaliseringen har medfört en växande användning av rörlig bild som kommunikationsform inom de flesta områden och situationer. Nya tekniker för produktion och konsumtion skapar nya sätt att kommunicera audiovisuellt men påverkar också vad vi kommunicerar och varför. Unga människor är idag både producenter och konsumenter av medieinnehåll. Gränserna mellan konsumtion och produktion har suddats ut. Vi fotograferar och spelar in video, delar och kommenterar på sociala medier på ett sätt som närmast kan beskrivas som ett kollektivt berättande. Den rörliga bilden, och därmed en stor del av unga människors verklighet, kräver kunskaper och färdigheter som utbildningen måste svara upp till.