Studerandeprocessen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Processen hjälper dig att ta reda på vad som behövs inför, vid start, under och efter verksamhetsförlagd utbildning/verksamhetsintegrerat lärande (VFU/VIL).
Om studerandeprocessen
Studerandeprocessen visar vem som ansvarar för vad under VFU/VIL, för att underlätta för studenter, lärare och handledare. Du hittar också dokument och länkar för vidare vägledning.

Studerandeprocessen
Nedan finns varje rolls ansvar i respektive steg.
Student
Inför
- Inför VFU ska alla studenter placeras i KLIPP (Kliniskt PlaceringsProgram) och genomgå den digitala utbildningen JoBSH (Journaler, Bemötande, Sekretess, Hygien). Mer information om KliPP finns hos Region Stockholm. VIL-samordnare eller motsvarande kan svara på frågor inför VFU.
Hos Region Stockholm finns också mer information om verksamhetsintegrerat lärande för högskolestudenter. - Studenten behöver fotografera sig till eTjänstekortet, mer om eTjänstekort hos Region Stockholm. Om eTjänstekort redan innehas, kontrollera PIN-koderna.
- Studenten går igenom kursens lärandemål.
- Repetera kunskapsområdet för placeringen.
- Besvara välkomstmejlet eller ta kontakt med placeringens kontaktperson.
- Observera att alla utbildningsmoment i VFU är obligatoriska. Regler kring hantering av frånvaro återfinns i respektive kursplan. Examinator kan avbryta en students VFU om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskeras.
Utdrag ur belastningsregistret kan begäras inför vissa VFU-placeringar där det förekommer kontakt med barn.
Start
- Anländ förberedd med eTjänstekort och PIN-koder till första dagen.
- Delta på verksamhetens introduktion. Kontrollera att relevanta IT-behörigheter fungerar.
- Planera aktivt och sätt upp konkreta del- och slutmål utifrån kursens lärandemål i samråd med handledare.
- Beskriv förväntningar och farhågor.
Under
- Verka i den blivande yrkesrollen med stöd av handledare.
- Tillämpa aktivt eget lärande utifrån individuella behov kopplade till kursens mål.
- Genomför regelbundna avstämningar och reflektioner kring dina och kursplanens uppsatta mål tillsammans med handledare samt AKA.
- Halvtidsbedömning: träna på reflektion och självvärdering. Heltidsbedömning: träna på reflektion och självvärdering.
Efter
- Genomför reflektion och ömsesidig feedback med handledare och AKA.
- Fyll i VFU-enkäten som skickas ut efter varje placering om minst en vecka.
Verksamhet (AKA, studentansvarig, utbildningsansvarig, amanuens)
Inför
- Ta emot beställningen och reservera platser i KLiPP i dialog med lärosätet (se manual under Dokument). Utse handledare i samverkan med enhetschef. Du kan läsa mer om Rutiner för handläggning av VIL/VFU här.
- Beställ behörighet till lokaler, journalsystem och datorer enligt lokala rutiner.
I vissa fall görs steg 1 och 2 av KI:s kursadministration. - Kontrollera att medarbetarna har uppdaterad kännedom om kursens lärandemål.
- Ge verksamheten pedagogiskt stöd i samarbete med klinisk adjunkt/ lektor.
- Förbered introduktionen enligt checklistan och skicka välkomstmejl (se under Dokument) samt schema till studenten.
- Observera att alla utbildningsmoment i VFU är obligatoriska. Regler kring hantering av frånvaro återfinns i respektive kursplan. Examinator kan avbryta en students VFU om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskeras.
Utdrag ur belastningsregistret kan begäras inför vissa VFU-placeringar där det förekommer kontakt med barn.
Start
- Ansvara för studentens mottagande och att enhetens personal känner till att studenten börjar.
- Ansvara för det övergripande introduktionsprogrammet. Lokal IT-ansvarig tilldelar studenten relevanta IT-behörigheter.
- Genomför reflekterande samtal med studenten. Planera med stöd av klinisk adjunkt/lektor för fördjupat lärande.
- Planera in stöd till student och handledare utifall behov uppkommer. Planera för forskningsanknytning i lärande och för IPE.
Under
- Tydliggör för medarbetarna att studenten är en del av vårdteamet på enheten. Ge studenten stöd i lärandet samt pedagogiskt stöd till handledare vid behov.
- Planera undervisning och seminarier med hjälp av klinisk adjunkt/lektor/studierektor.
- Genomför regelbundna avstämningar och reflektioner kring studentens och kursplanens uppsatta mål.
- Medverka i förekommande fall vid halv- och heltidsbedömning. Vid risk att placeringen inte godkänns ska lärosätet meddelas omedelbart och en skriftlig åtgärdsplan utfärdas.
Efter
- Genomför reflektion och ömsesidig feedback med student och handledare.
- Återkoppla feedback till handledare och verksamheten.
Verksamhet (handledare i VIL/VFU)
Inför
- Ta emot uppdraget från AKA/studentansvarig och enhetschef.
- Kontrollera att studentens behörigheter är beställda.
- Gå igenom och diskutera kursens lärandemål tillsammans med studenten.
- Ta del av Nätbaserat stöd för handledare - handledning i VIL. Delta i pedagogiska möten med AKA/klinisk lektor samt i andra pedagogiska forum.
- Medverka vid förberedelser inför introduktionen och stäm av med AKA/ studentansvarig gällande mottagandet av studenten.
Start
- Medverka vid introduktionen som AKA/studentansvarig organiserar.
- Kontrollera att det praktiska såsom IT-behörigheter fungerar på enheten. Samverka med AKA/studentansvarig gällande enhetens introduktionsprogram.
- Gå igenom schema för placeringen. Diskutera studentens konkreta del- och slutmål utifrån kursens lärandemål.
- Tala med studenten och stäm av förväntningar och farhågor inför placeringen.
Under
- Ge handledning till studenten med pedagogiskt stöd av AKA/studentansvarig. Handledare eller handledargrupp ansvarar för handledningen efter tydlig överenskommelse. Se Nätbaserat stöd för handledare - handledning i VIL.
- Stöd studentens aktiva lärande och träning i sin yrkesroll.
- Genomför regelbundna avstämningar och reflektioner kring studentens och kursplanens uppsatta mål.
- Vid halvtidsbedömning/mittbedömning under längre placering: ge stöd till reflektion och självvärdering.
- Vid heltidsbedömning/slutbedömning efter längre placering: ge stöd till reflektion och självvärdering.
Efter
- Genomför reflektion och ömsesidig feedback med student och AKA.
- Återkoppla studentens feedback på handledningen och verksamheten.
Dokument handledare
Lärosäte (lektor, studierektor, klinisk adjunkt, kursansvarig)
Inför
- Lägg in studentens personuppgifter i KLiPP. VIL-samordnare (länk Region Stockholm) lägger in beställning i KLiPP.
Mejl till verksamheten kan skickas ut (se förslag Startmejl under Dokument nedan). I vissa fall görs hela processen av KI:s kursadministration. - Beställ eTjänstekort inför studentens första VFU.
- Tillgängliggör lärandemålen på hemsidan. Klinisk adjunkt /lektor har kontakt och planerar undervisning med AKA/studentansvarig.
- Studierektor/klinisk lektor ger verksamheten pedagogiskt stöd i samarbete med AKA/studentansvarig.
- Säkerställ att aktuell handlingsplan för studenter med särskilda behov finns.
Start
- Tillgängliggör uppdaterade kontaktuppgifter och aktuella kursdokument till verksamheten.
- Säkerställ att lärplattform och kurswebb fungerar.
- Tillhandahåll mallar och dokumentation som underlättar planering av del- och slutmål.
- Klinisk adjunkt /lektor planerar VIL tillsammans med AKA/studentansvarig.
Under
- Säkerställ att uppdaterade kontaktuppgifter och aktuella kursdokument tillgängliggjorts verksamheten.
- Kliniska adjunkter/lektorer planerar undervisning och seminarier i samarbete med AKA/studentansvarig.
- Ge stöd till studentens lärande samt när särskilda behov uppkommer.
- Ansvara för skriftlig åtgärdsplan vid risk för ej godkänd placering samt för avbrott av VFU, vid risk för att patientsäkerheten äventyras.
- Ansvara för betygssättning utifrån bedömningsunderlag som fyllts i vid heltidsbedömning/slutbedömning.
Efter
- Slutsamtal.
- Återkoppling till verksamheten utifrån utvärderingen.
Dokument lärosäte
Översikt
I dokumentet kan du se en översikt över vad varje roll ansvarar för i respektive steg i processen.
Översikt alla roller
Bakgrund
Studerandeprocessen har utarbetats i samverkan mellan Centrum för klinisk utbildning (CKU), lärosäten samt Region Stockholm. CKU är idag en del av Enheten för Undervisning och lärande vid Karolinska Institutet.