Hälsofrämjande fokus

Genom att agera tidigt och identifiera vad som främjar individuell hälsa och arbetsengagemang, strävar vi efter att minska risken för ohälsa och sjukfrånvaro.

Agera tidigt med tjänsten "Hälsokartläggning"

Med hjälp av tjänsten "Hälsokartläggning" som tillhandahålls av Företagshälsan, etablerar vi en stark koppling till arbetet och arbetsplatsen. Tjänsten avslutas med ett trepartsmöte där medarbetaren, chefen (och HR) samt företagshälsan samlas för att diskutera resultaten och överväga rimliga och möjliga justeringar och åtgärder. 

När behövs en Hälsokartläggning?

Det kan vara relevant så snart du som chef identifierar tecken på ohälsa eller indikationer på nedsatt arbetsförmåga hos en medarbetare. Det kan exempelvis vara återkommande korttidsfrånvaro eller sjukskrivning som förväntas vara längre än 28 dagar. 

Vad är syftet med Hälsokartläggning?

Syftet med hälsokartläggning är att kartlägga och undersöka individens livssituation och fysiska/medicinska förutsättningar så att vi som arbetsgivare har en solid grund att basera beslut om lämpliga åtgärder och justeringar på. Denna information utgör också grunden för den "återgångsplan" som vi som arbetargivare är skyldiga att upprätta senast den 30:e sjukdagen. Förhoppningsvis kan vi, om vi agerar tidigt, helt förhindra sjukskrivningen. 

Innehåll i tjänsten

  1. Beställs av dig som chef antingen genom att ringa till något av Avonovas hälsocenter eller i Avonovaportalen
  2. Chef får en tid bokad för uppdragsdialog med rehabkoordinator
  3. Uppdragsdialog - Du som chef får beskriva ärendet, sedan leder vi dig vidare i processen
  4. Medarbetare bokas på Hälsosamtal med rehabkoordinator
  5. Rehabkoordinator återkopplar till dig som chef efter besöket
  6. Rehabmöte med medarbetare, dig som chef och rehabkoordinatorn för att formulera rehab plan

Betydelsen av uppföljning

Du och medarbetaren bör upprätta en plan för hur ofta ni ska följa upp de justeringar och åtgärder ni har beslutat om. Det är också bra om medarbetaren har en utsedd person att främst ställa frågor till och söka stöd från. Denna person behöver inte nödvändigtvis vara du som chef. Frekventa uppföljningar i början, kanske varje vecka, kan sedan utökas till längre intervaller mellan varje avstämning. 

Anpassningar och åtgärder

Vanliga anpassningar och åtgärder kan inkludera: