Jobba med din meritportfölj i KI RIMS

KI:s meritportfölj används för att dokumentera och värdera meriter inom forskning, undervisning, administration och klinisk tjänstgöring. Du kan välja att fylla i delar av meritportföljen via KI RIMS och samtidigt göra din profilsida på ki.se både fylligare och lättare att hitta för dem som söker lämpliga forskare för till exempel samarbeten eller forskningsbidrag.

Varför ska jag använda KI RIMS för att jobba med min meritportfölj?

En av de största fördelarna med att använda KI RIMS för att jobba med sin meritportfölj är att en hel del information om dig och din forskning kommer automatiskt från andra system till KI RIMS. Du kan läsa mer om vilken information som kommer från vilka datakällor på sidan Om KI RIMS. Och om informationen är korrekt inlagd i KI RIMS kommer den automatiskt att komma ut sorterad och formaterad enligt meritportföljens instruktioner.

Informationen du lägger in i KI RIMS kan också återanvändas på fler ställen än bara meritportföljen. Till exempel kommer alla dina publikationer, forskningsbidrag och yrkesmeriter även att synas på din profilsida på ki.se - förutsatt att du inte satt synlighetsnivån på din relation till dem till Internal. Det medför i sin tur att du blir lättare att hitta både via externa sökmotorer som Google och via den nya sökfunktionen för forskningsinformation på ki.se som planeras att lanseras i början av 2026. 

Hur fyller jag i meritportföljen med hjälp av KI RIMS?

Vi har sammanställt instruktionerna för varje delportfölj tillsammans med mer detaljerad information om vilken information från KI RIMS som hamnar under vilken rubrik i Meritportföljen. Dessa instruktioner kan dels användas som en guide för vilken information du bör lägga in var i KI RIMS om du planerar att ansöka om till exempel en docentur, dels vara till hjälp att förstå varför information saknas under en viss rubrik när du genererat rapporten.

Instruktioner för meritportföljens fem olika delar

Rekommenderad arbetsgång

Steg 1: Lägg till information i KI RIMS för respektive portfölj enligt instruktionerna ovan

Kom ihåg:

  • Om du verifierar dina publikationer i bibliometrisystemet förs de automatiskt över till din profil i KI RIMS följande natt, berikade med information som är nödvändig för forskningsportföljen.
  • Glöm inte att favoritmarkera 10 artiklar till avsnitt 3.2 Tio utvalda originalartiklar.
  • Du kan alltid komplettera/ändra information på befintliga Publications / Grants / Professional activities i KI RIMS genom att lägga på en manuell post. Observera att den manuella posten delas av alla KI-forskare som är länkade på objektet.
  • Om din roll saknas i rullgardinsmenyn när du lägger till ett Leadership / responsibility assignment eller Committee work kan du välja Other och skriva din roll i Description-fältet istället.
  • Om du inte vill visa upp alla dina meriter på din profilsida kan du ändra Privacy setting under jordglobssymbolen på posten i KI RIMS från Public till Internal. Då döljs de på din profilsida, men kommer fortfarande med i meritportföljsrapporten.
  • Testa gärna att resultatet blir som du tänkt genom att ta ut meritportföljsrapporten då och då, medan du jobbar med att fylla i informationen i KI RIMS.

Steg 2: Ta ut meritportföljen

Du tar ut meritportföljen i KI RIMS genom att klicka på Search & reporting i vänstermenyn och välja antingen Reporting hub eller CVs and individual reports under rubriken Reporting. Sök sedan fram rapporten Karolinska Institutet Qualifications Portfolio och klicka på Run

Steg 3: Kontrollera och komplettera rapporten i Word

Då all information som behövs i meritportföljen inte går att lägga in i KI RIMS behöver du komplettera rapporten i Word efter att du tagit ut den från KI RIMS. Innan du börjar lägga till information manuellt i Worddokumentet är bra att dubbelkolla att all information från KI RIMS är korrekt, eftersom du får en helt ny Word-fil varje gång du tar ut rapporten från KI RIMS.

Hur lägger jag till information manuellt i meritportföljen?

Rapporten är formaterad som en mängd små tabeller under varandra så om du till exempel behöver lägga till ytterligare en anställning under en befintlig, är det bäst att välja Infoga ny rad. Om du ska lägga till information under en rubrik som saknar innehåll finns det alltid en tom tabellrad där du ställa markören.

Avsluta med att lägga till en innehållsförteckning och ta bort alla instruktionstexter.

Checklista - vad behöver jag göra efter att jag tagit ut meritportföljen?

  • Kontrollera att all information kommit in på rätt ställe och ser bra ut innan du börjar komplettera med manuell information i Word-dokumentet.
  • Komplettera dina pågående anställningar med information om andel forskning, undervisning, ledarskap och samarbete respektive klinik.
  • Komplettera Word-filen med all den information som inte finns i KI RIMS.
  • Gå igenom din publikationslista och kontrollera att ditt namn blivit fetmarkerat överallt och att dina delade första-/sistaförfattarskap är stjärnmarkerade samt att antalet publikationer i avsnitten 3.2 och 3.4 stämmer.
  • Du som ansöker om docentur ska även:
    • Markera (med §) de arbeten som ingått i avhandlingen.
    • Markera (med #) de originalarbeten där du är första eller sistaförfattare, som du utfört efter forskarutbildningen, utan handledare som medförfattare.
    • Kopiera publikationslistorna från bilagorna 1 och 2 och klistra in den under avsnitt 3.3 respektive 3.5. Eftersom innehållet i rapporten är formaterat i tabeller funkar det bäst att klistra in genom att högerklicka i raden under rubriken och välja inklistringsalternativet Infoga som nya rader.
    • Lägg till h-index och sammanlagda antalet citeringar från både Web of Sciene och Google Scholar under avsnitt 3.3. Siffrorna från Web of Science hittar du i rapporten H-index and citations.
  • Lägg till en innehållsförteckning.
  • Ta bort de röda och orange instruktionstexterna.