Digitala system för undervisning och lärande

Vem ansvarar för systemen du använder i undervisningen och hur arbetar vi med dem? Här får du en översikt över hur Digitalt lärande (DL) vid KI förvaltar och utvecklar digitala system som exempelvis Canvas, Inspera och Padlet. Vi arbetar strukturerat enligt PM3-modellen, i nära samverkan mellan verksamhet och IT.

Ett grupp människor designar om en läroplan vid ett bord, omgivna av penna, papper, whiteboard och dator.
Samarbete och styrning. Foto: AI genererad bild från Midjourney.

Stödja pedagogik och lärande

Förvaltningsobjektet "Pedagogisk stöd" har som mål att stödja det pedagogiska behovet i verksamheten med system som underlättar för pedagogerna och studenternas vardag. I dagsläget finns systemstöd för digital examination, digitala lärmiljöer, integrerad lärande och kvalitetssäkring.    

Målet med förvaltningen är att säkerställa att systemen är:

  • Stabila – fungerar tekniskt och är tillgängliga när du behöver dem.
  • Användarvänliga – stödjer dig i din undervisning utan att skapa onödigt hinder.
  • Strategiska – bidrar till ett hållbart, sammanhållet digitalt landskap vid KI.

System vi förvaltar inom Pedagogiskt stöd (2025)

System/IT-komponenter som vi förvaltar inom Pedagogiskt stöd
System/IT-komponentFunktionObjektprodukt
CanvasLärplattform för kurser och kommunikationDigitala lärmiljöer, Digital examination
InsperaDigital tentamenDigital examination
MyProgressE-portfolio med extern bedömningDigital examination
TRUEDigitala kursintyg och mikromeriterDigital examination
InteDashboardTeam-based learning, integrerat i CanvasDigitala lärmiljöer, Digital examination 
QpercomOSCE-bedömning vid praktiska examinationerDigital examination
OuriginalTextjämförelse och plagiatkontrollDigital examination
Canvas StudioVideohantering i CanvasDigitala lärmiljöer
PadletDigital WhiteboardDigitala lärmiljöer
ReadSpeakerTextuppläsning, tillgänglighetsstödDigitala lärmiljöer
Canvas CatalogÖppna kurser och kursintygDigitala lärmiljöer
Smart Designer/SearchDesign- och sökverktyg i CanvasDigitala lärmiljöer
ScreenPalVideohanteringsverktygDigitala lärmiljöer
(SUNET Survey)Webbenkätverktyg för Kurs- och programutvärderingarÄgs av Förvaltningsobjektet Utbildningsadministration
(MIRA)Anmälningssystem, CRMÄgs av Förvaltningsobjektet Utbildningsadministration

Vi stödjer ett brett spektrum av användare vid KI

Till exempel:

  • Lärare
  • Utbildningsadministratörer
  • Handläggare
  • Annan undervisande personal

För varje system erbjuder vi guider, utbildningstillfällen och workshoppar och support.

PM3 heter alltså modellen som vi arbetar med för att få alla delar till en bra helhet. Inom PM3 klassificeras systemen som IT-komponenter, som tillsammans med verksamhetskomponenter (manualer, riktlinjer och så vidare.) bildar helhetslösningar.

Här är två exempel på vad detta kan innebära i vardagen

Du är examinator och vill genomföra en digital salstentamen

  • Du skapar din tentamen i Inspera (IT-komponent), med stöd av en manual (verksamhetskomponent).
  • Du fastnar i ett problem och kontaktar ikt-pedagogerna via supportmejl (verksamhetskomponent).
  • Ni löser problemet och du kan arbeta vidare med tentamensuppgiften. Tentamen genomförs senare i en sal med förberedda datorer och studentinloggning.

Allt detta ingår i objektprodukten Digital examination – där teknik, processer och stöd hänger ihop.

Du är lärare och vill använda Padlet som digital whiteboard i din undervisning

  • Du loggar in via KI:s licens och skapar en tavla i Padlet (IT-komponent).
  • För att komma igång använder du en snabbguide och får stöd från Digitalt lärande (verksamhetskomponent).
  • Du delar Padleten som länk i ditt kursrum i Canvas.
  • Studenterna använder sedan den tillsammans med dig, under ett seminarium. 

Allt detta ingår i objektprodukten Digitala lärmiljöer– där teknik och pedagogiskt stöd samverkar.

process utveckling händer
process utveckling händer Foto: N/A

Aktuella mål för våra Digitala system

För att våra system ska vara relevanta, användbara och säkra för både personal och studenter arbetar vi kontinuerligt med tydliga mål inom förvaltningen. Arbeter omfattar både långsiktiga satsningar och kortsiktiga förbättringar. Här följer några exempel på vad vi fokuserar på nu, med syftet att ständigt skapa en bättre digital lärmiljö.

Kortsiktiga mål (2025)

  • Automatiserad användarhantering i Inspera 
    Minskad administration och färre fel. Mindre administration i Inspera ger mer tid för pedagogiken.
    Vi arbetar med att automatiserar användarhanteringen i Inspera, så att du slipper manuella steg och minskar risken för fel.
  • Lansering av Learning Analytics
    För bättre uppföljning och utveckling av undervisning. Vi arbetar med att få in verktyg som hjälper dig följa upp undervisningen och studenternas progression - direkt i dina system.
  • Införande av "New Quiz" i Canvas
    En mer flexibel och modern frågetyp för bedömning. Den nya frågetypen gör det lättare för dig att skapa varierade och moderna digitala bedömningar. Vi påbörjar arbetet med att få in “New Quiz” i Canvas.
  • Integration av Padlet
    För ökad interaktivitet och samarbete i undervisningen Vill du ha en interaktiv whiteboard? Nu integrerar vi Padlet så att du kan samarbeta och engagera studenter – direkt från Canvas. Här arbetar vi mot att Padlet blir en integrerad del av lärmiljön.
  • Migrering från Kaltura till Canvas Studio
    Förenklad videohantering – allt samlat i ett verktyg. All video som rör utbildning och kurser – samlat i Canvas Studio.
    Vi byter från Kaltura till Canvas Studio för att göra det enklare för dig att ladda upp, dela och använda video i undervisningen.
  • Förtydligande av användarvillkor
    Så att du vet exakt vad som gäller, vad du får tillgång till och vilka system som kan användas till vad– och hur vi skyddar din data. Vi arbetar med att förtydliga användarvillkor.

Långsiktiga mål (2026–2027)

  • Stärkt GDPR- och informationssäkerhet
    Vi arbetar mot målet att stärka GDPR-arbetet och informationssäkerheten för att skydda dig och dina studenters data.
  • Utbyggd Learning Analytics i Inspera och MyProgress
    ;ålet är att skapa förbättrade insikter i Inspera och MyProgress så du som lärare, handledare eller examinator får ett bättre stöd i att följa studenters utveckling. Även studenter ska kunna se sin progression.
  • Förbättrad dokumentation och systemklassificering
    Vi arbetar mot ökad transparens och effektiv förvaltning. Vi förbättrar dokumentation och klassificering av våra system och ser även över guider så att du enkelt ser vad som finns, vad som gäller – och hur du kommer igång.
  • Smidigare hantering av externa användare Canvas Catalogue
    För enklare hantering av externa användare och samarbeten. Med bättre kontohantering i Canvas Catalogue blir det enklare att samarbeta med externa deltagare.

 

Integrationer som binder ihop systemen

Digitala verktyg måste hänga ihop. Därför jobbar vi aktivt med integrationer för att du som använder systemen ska få en bättre upplevelse.  Exempel:

  • IDAC till Canvas -  enklare behörigheter
  • LADOK till Canvas, Inspera och MyProgress - smidigare studentdata
  • Canvas till InteDashboard – interaktivt lärande direkt i din kurs

 

Observera att objektet Pedagogiskt stöd omfattar endast IT-komponenter där Undervisning och Lärande (UoL) är ansvarig och har budgetansvar.

PM3 och Digitaliseringsportföljen vid KI

Modellen PM3 används på KI för förvaltning och för att skapa struktur, tydliga roller och långsiktig nytta i IT-relaterade satsningar. Vi ingår i Digitaliseringsportföljen, en virtuell organisation där IT och verksamhet samverkar strategiskt. Det innebär att vi strukturerar vårt arbete i objekt (t.ex. "Pedagogiskt stöd") där IT och verksamhet samverkar genom tydliga roller:

Roller i förvaltningsorganisationen:

Kontakt

Har du frågor om systemen, vem som gör vad, eller annat kring hur vi arbetar, kontakta objektägare (verksamhet) Daniel Rössler Gausel.

Miriam Mosesson
2025-07-03