Microsoft Teams

Teams är ett socialt samarbetsverktyg i Office 365 som grupper kan använda för att organisera sig, prata med varandra och samarbeta i olika former. Alla anställda kan själv skapa ett Team i Office 365. Det är det rekommenderade verktyget för att underlätta samarbete mellan medarbetare på KI.

En skärnavbild av programmet Microsoft Teams, där en översikt av flera Microsoft ikoner syns för tex Word, OneDrive, Teams som illustrerar alla tillgängliga utbildningar.
Microsoft Teams-ikonen. Foto: ITA.

Microsoft Teams är en digital arbetsplats där du kan:

  • Samla ihop dina kollegor i ett team och strukturera ert arbete utifrån område och behov
  • Kommunicera smidigt med dina kollegor via chatt
  • Samarbeta med externa och interna personer
  • Ha videomöten både inom och utanför organisationen
  • Dela, få åtkomst till och redigera filer säkert och samtidigt med andra
  • Strukturera och fördela arbetsuppgifter

Skapa team i Teams

Ett team i Teams är en samarbetsyta för en utvald grupp av personer som samarbetar kring ett gemensamt ämne. Det kan vara en forskargrupp, en avdelning eller ett projektteam.

Tänk på när du skapar ett team:

  • Välj rätt teamtyp
  • Det ska alltid finnas två ägare till Teamet. Om någon av Teamets ägare slutar på KI, tänk på att lägga till en ny ägare.
  • Välj om teamet ska vara offentligt, så att alla på KI ska komma åt det, eller privat. Det innebär att bara personer du bjuder in kommer har tillgång till informationen i teamet.
  • Teamets namn kommer att börja med ”GRP_”. Välj sedan ett namn som beskriver vad samarbetet handlar om. Undvik förkortningar och allmängiltiga namn.
  • Ett team kan innehålla flera kanaler. En kanal inom ett team kan vara dedikerat till ett visst ämne, område eller projekt. Alla medlemmar i ett team kan skapa en kanal i teamet.
    Skillnaden mellan team och kanal

Digitala möten med Teams

Bjud in till ett Teams-möte i Outlook

Add a link to an e-meeting via Teams in Outlook by clicking "Teams meeting".
Klicka på ikonen "Teams-möte" för att göra en befintlig eller ny kallelse till ett möte i Teams.

Du kan sätta upp ett Teams-möte direkt i Outlook. Klicka på "Teams-möte" i en befintlig kallelse, för att lägga till en Teams-länk.

Du kan också välja att direkt skapa ett Teams-möte när du ska skicka en ny inbjudan från Outlook.

Om du redan är inloggad i Teams (på datorn eller mobilen) kan du även starta ditt möte och lägga till deltagare där.

Mötesdeltagare ansluter via länk

Deltagarna som bjudits in till mötet kommer i sin kallelse att se länken "Anslut till Microsoft Teams-möte" /"Join Microsoft Teams Meeting" och för att gå med i Teams-mötet klickar de bara på länken.

Har deltagaren Microsoft Teams installerad kommer Teams att öppnas.

Om deltagaren inte har Teams installerad på sin dator kan de ansluta via den webbaserade tjänsten.

Chatta och spontana möten i Microsoft Teams

Webbinarium med Teams livehändelse

Du kan använda Teams livehändelse när du vill arrangera ett webbinarium.

Utbildning i Microsoft Teams

IT-avdelningen har utbildningar i Teams.

Se kursens innehåll och kommande datum.

Support

Stöd i verktyget Teams hittar du direkt hos Microsoft.

E-utbildningar om Office 365 tillgängligt via Teams

E-utbildningar om Office 365 tillgängligt via Teams

I programmet Microsoft Teams kan du enkelt nå Microsofts olika e-utbildningar för Office 365 via appen Learning Pathways. I Learning Pathways hittar du genomgångar på engelska av OneDrive, Teams och andra Office 365 program. Du kan även gå med i grupper för att lära av andra.

Om appen inte är synlig i Teams i din navigering under "Filer", kan du söka fram applikationen. Klicka på de tre punkterna, ”Fler appar i navigeringen” och lägg till Learning Pathways eller klicka på ikonen ”Appar” och sök efter appen där.