E-signatur

Med EduSign kan du enkelt signera dokument digitalt. Du identifierar dig med ditt KI ID.

Skriva under och validera en signatur

Du behöver ett giltigt KI ID för att använda EduSign. Tjänsten är webbaserad vilket innebär att du inte behöver installera ett program på din dator.

Logga in i EduSign

Instruktioner KI Selfservice: skriva under och validera en signatur
Instruktioner från SUNET: skriva under och validera en signatur

Frågor och svar om e-signaturer

  • Vilka typer av dokument kan jag signera?
    Dokumentet måste vara av typen PDF eller XML, och får inte var större än 5MB.
  • Vad gäller vid utskrift av mitt digitalt signerade dokument?
    Dokumentet är och förblir giltigt trots att det skrivs ut. Det är dock svårare att bevisa att signaturen är äkta när dokumentet har skrivits ut. Lagra därför helst digitalt signerade dokument digitalt.
  • Kan jag identifiera mig med något annat än ett KI ID, till exempel mobilt BankID?
    Nej. I dagsläget kan du bara identifiera dig med ett giltigt KI ID.
  • Fungerar EduSign med Adobe Acrobat Pro 2017?
    Nej, tyvärr kan man inte validera signaturer korrekt i Adobe Acrobat Pro 2017, men det fungerar med senare versioner av Adobe Reader DC.

Varför e-signaturer?

Att använda e-signaturer underlättar distansarbete, minskar pappershantering och pappersförbrukning, samt förkortar handläggningstider.

Kontakt

För frågor kring EduSign, kontakta IT-supporten.