E-signatur

Med EduSign kan du enkelt signera dokument digitalt. Du identifierar dig med ditt KI ID.

Signera och validera dokument i EduSign

Skriva under och validera en signatur

Du behöver ett giltigt KI ID eller EduID (se längre ner hur du skaffar ett EduID) för att använda EduSign. Tjänsten är webbaserad vilket innebär att du inte behöver installera ett program på din dator. Se hur du signerar ett dokument i instruktionen nedan.

Logga in i EduSign

Skriva under och validera signaturer i Edusign
Instruktioner från SUNET: skriva under och validera en signatur

Frågor och svar om e-signaturer

  • Är en e-signatur giltig som en ”vanlig” signatur?
    Ja, en e-signatur är giltig på samma sätt som en handskriven signatur.
  • Hur använder jag valideringstjänsten?
    Se nedan hur du använder tjänsten, steg för steg. Du kan validera signaturer upp till 1 år efter att de är skrivna.
  • Vad gäller vid utskrift av mitt digitalt signerade dokument?
  • Dokumentet är och förblir giltigt trots att det skrivs ut. Det är dock svårare att bevisa att signaturen är äkta när dokumentet har skrivits ut. Lagra därför helst digitalt signerade dokument digitalt.
  • Kan jag identifiera mig med något annat än ett KI ID, till exempel mobilt BankID?
    Nej. I dagsläget kan du bara identifiera dig med ett giltigt KI ID.
  • Fungerar EduSign med Adobe Acrobat Pro 2017?
    Nej, tyvärr kan man inte validera signaturer korrekt i Adobe Acrobat Pro 2017, men det fungerar med senare versioner av Adobe Reader DC.

Skriva under ett dokument utan KIID

Externa användare, utan KIID, kan signera dokument i EduSign genom att skaffa ett eduID och logga in i tjänsten.

Så här gör du för att skapa ett EduID

  1. Tjänsten är för dig som är i behov av att signera dokument i EduSign men saknar KIID
  2. Skapa ett konto på sidan eduid.se. Du får ett mejl där du verifierar ditt konto
  3. Logga in med ditt konto på eduid.se och komplettera dina personuppgifter under ”inställningar”.
  4. Koppla din identitet till ditt EduID genom att av följande alternativ:
    a) via post b) via telefon c) med digitalt ID-kort (Freja eID)
  5. Logga in i tjänsten EduSign med ditt EduID och signera dina dokument

Signering av dokument på SUNETs eduSign-tjänst med eduID

  1. Logga in vid SUNETs sida för eduSign
  2. Skriv in eduID Sweden i den blå rutan, där det står "Inloggning via...". Du ska inte välja Karolinska Institutet
  3. Du skickas nu tillbaka till eduID-sidan, detta för vidimering
  4. Logga in med ditt eduID och lösenord
  5. Du skickas nu tillbaka till SUNETs eduSign-sida
  6. Hämta filen/dokumentet, som ska signeras alt bjud in flera personer för att signera

Varför e-signaturer?

Att använda e-signaturer underlättar distansarbete, minskar pappershantering och pappersförbrukning, samt förkortar handläggningstider.

Validering av elektroniska underskrifter

De dokument som skrivs under kan valideras i valideringstjänsten: https://validator.edusign.sunet.se. Se hur du gör via stegen nedan:

Validera signatur
Välj knappen utfärda dokument med valideringsintyg
  • Ladda upp ditt signerade dokument i valideringstjänsten ovan 
  • Klicka på ”utfärda dokument med valideringsintyg”
  • Första gången du validerar ett dokument behöver du följa stegen nedan:
  1. Hämta pdf:en du validerat från ”hämtade filer” och öppna den
  2. Öppna signaturpanelen i pdf:en
  3. Expandera signaturen samt även raden ”signaturdetaljer”
  4. Klicka på ”certifikatdetaljer”
  5. Markera det översta certifikatet i vänstra kolumnen 
  6. Klicka på fliken ”lita på” i högra kolumnen             
  7. Klicka på ”lägg till betrodda certifikat” och bekräfta

Kontakt

För frågor kring EduSign, kontakta IT-supporten.