Checklista för möte med handledarteam - studentenhet med peer learning

Detta är en checklista för adjungerad klinisk adjunkt (AKA) och studentansvarig som ska användas inför möten med handledarteamet inför, under och efter VFU.

Möte inför VFU

• Ingå och utse övriga i handledarteamet (4-6 handledare) i samverkan med aktuell enhetschef.
  • Informera handledarteamet om att mötena ska ske veckovis under VFU perioden och avsätt tid för att planera dessa.
  • Informera handledarteamet om handledningsmodellen Studentenhet med peer learning samt hur implementeringen ska organiseras och planeras.
  • Uppmana handledarna att ta del av Introduktion till handledning i VIL.
  • Informera om studentens lärandemål och studieuppgifter samt hur bedömningen av VFU går till.
  • Planera in lärtillfällen med peer learning, återkoppling samt reflektionstillfällen för studenten utifrån schema.
  • Informera om vikten av avvikelserapportering och rapporteringssystemet Händelsevis.

Veckomöte under VFU

• Följ upp varje students måluppfyllelse av lärandemål med stöd av loggbok samt synpunkter från handledarteamet.
  • Agera stöd för handledarna i handledarteamet och reflektera tillsammans över:
    - Vad fungerar bra? Vad behöver utvecklas?
    - Hur fungerar den dagliga återkopplingen?
    - Hur fungerar loggboken?
  • Sammanställ underlaget från handledarteamet inför mitt- och slutbedömningen.
  • Vid risk att en student underkänns, kontakta snarast kontaktläraren/adjunkten för att upprätta en åtgärdsplan.
  • Följ upp avvikelserapporteringen och rapporteringssystemet Händelsevis.

Möte efter avslutad VFU

Utvärdera VFU perioden tillsammans med handledarteamet och studenten:

• Vad har fungerat bra och vad behöver vidareutvecklas?
  • Vad har vi lärt oss?
HB