VPN-tjänst | KI-VPN

När du jobbar på distans kan du koppla upp dig via VPN (Virtual Private Network) för att nå KI:s nät och interna resurser - till exempel gemensamma mappar på filserver. Det finns en lösning för Karyon-klienter inom Samordnad IT som kallas KI-VPN och för övriga datorer finns VPN Light.

Krävs VPN för att nå det du ska arbeta med?

ITA har aktivt arbetat för att minska andelen system och tjänster som kräver VPN på distans - och de allra flesta nås i dag genom att enkelt logga in med ditt KI-ID. Längre ned på sidan hittar du en aktuell listning av vad som kräver VPN och inte.

Behöver du inte nyttja VPN för just det du arbetar med för stunden, så kan du helt enkelt strunta i att koppla upp dig.

Med VPN fungerar din dator precis som den gör när du sitter på campus. Det innebär att du identifieras som KI-anställd och får direkt tillgång till vissa interna resurser utan extra inloggning.

KI-VPN är tillgängligt för Karyon-klienter, standarddatorer från KI för de institutioner som är anslutna till Samordnad IT.

Anställda utanför Samordnad IT, och medarbetare som vill använda VPN på andra datorer, använder tjänsten VPN Light som du hittar mer information om nedan. 

Observera att KI-VPN inte finns tillgänglig för studenter på KI.

Inloggning till KI-VPN för Karyon-klienter

Karyon-klienter är namnet på de standard-datorer anställda inom GVS eller institutioner som är del av Samordnad-IT arbetar på. På din Karyon-klient använder du KI-VPN genom programvaran FortiClient, som du enkelt når i systemfältet (längst ner till höger i Windows, längst upp till höger på Mac).

Du kopplar upp dig genom att högerklicka på programsymbolen och välja "Connect to KI-VPN Primary", därefter loggar du in med:

  1. Användarnamn och lösenord (ditt KI ID)
  2. Autentisering via din mobiltelefon

Om du får problem med att logga in kan du i stället välja alternativet "Connect to KI-VPN Secondary". Testa detta innan du kontaktar Helpdesk för hjälp med felsökning.

Notera att du måste återansluta till VPN vid varje ny session (till exempel när du startat om din dator) - den är inte konstant ansluten.

Användarguider

Se detaljerade guider från Helpdesk om du behöver hjälp med att komma igång:

KI-VPN för Windows

Steg 1: Avaktivera AlwaysOn VPN
Steg 2: Anslut till KI-VPN

KI-VPN för Mac

Anslut till KI-VPN

Om du har återkommande problem med att logga in på KI-VPN, börja med att följa stegen i den här felsökningsguiden.

Hjälper inte dessa steg och du behöver kontakta Helpdesk, beskriv läget så grundligt du kan och svara på de frågor nedan som är aktuella för dig, för snabbast möjliga hjälp:

  • Tid och datum för försök till anslutning.
  • Vad som inte kunde nås om det gäller en specifik tjänst, system, applikation, lagringsplats.
  • Var befann du dig vid feltillfället; i bostaden, på hotell, annan plats.
  • Hur var datorn uppkopplad; mobilt bredband, Wifi, nätverkskabel.
  • Vilket operativsystem; Windows, MacOS. 

Skapa ett ärende i KI Self Service

VPN Light: för datorer utanför Samordnad IT

Såväl arbetsdatorer från KI (utanför Samordnad-IT) som privata datorer kan nyttja VPN Light från FortiClient för att nå KI-system och tjänster.

Du som har behov av VPN måste beställa lösningen genom att skicka in dina uppgifter via formuläret. Inom en arbetsdag kommer du få ett mejl från Helpdesk med en länk för att hämta hem programvaran som behövs.

VPN Light ersätter Cisco AnyConnect som avvecklas på KI på grund av kända säkerhetsbrister. VPN Light är endast tillgängligt för PC/Mac, ej som app för mobila enheter som surfplattor och mobil.

För att komma i gång: 

  1. Fyll i dina uppgifter i detta formulär.
  2. När du fått ett mejl (efterföljande arbetsdag) med länkar för att hämta programvaran, följer du de bifogade guiderna för att ansluta.

Hjälp och support

Notera att VPN Light inte supporteras av IT-avdelningen och Helpdesk hjälper ej till med att installera den på privata datorer.

För mer information och support, kontakta din lokala IT:

Fix-IT institutioner: fixit@ki.se 
MEB: it-support@meb.ki.se
DentMed: it@dentmed.ki.se
KEP: kep-it@meds.ki.se

Vilka system kräver VPN på distans?

Det är långt i från alla system och tjänster som kräver VPN i dag. ITA jobbar aktivt för att dessa system ska vara så få som möjligt och du når merparten av dem via vanlig KI-inloggning tillsammans med MFA (tvåfaktorautentisering).

Nedan finns en aktuell lista över vad som kräver VPN för att nås på distans.

Tjänster som kräver VPN i dagsläget
Tjänst kräver VPN? Ja Nej
Webbmejl/Office.com Nej
OneDrive Nej
Microsoft Teams Nej
Skype for Business Nej
Zoom Nej
Self Service (Mac) Nej
Canvas Nej
Ladok på webb Nej
Primula på webben Nej
ELN Nej
Drupal, utbildningsmiljö Nej
IDAC Nej
UBW web Nej
W3D3 Nej
Fillagring (G:, P:) Ja
Software Center (PC) Ja
Appcenter.user.ki.se Ja
Nilex Ja

Tänk på detta när du distansarbetar

  • Koppla bara upp dig på VPN när du behöver det. Det säkerställer att tjänsten inte överbelastas och är tillgänglig för alla som behöver åtkomst till KI-resurser. De flesta resurser går att nå utan VPN-anslutning.
  • Ta för vana att koppla ner KI-VPN när du tar en paus eller sitter i möte.

Vanlig frågor

Jag tillhör en institution utanför Samordnad IT, kan jag installera KI-VPN?

FortiClient distribueras endast till Karyon-klienter (KI-datorer inom Samordnad IT). För övriga datorer finns nu VPN Light att hämta hem.

Kan jag använda VPN Light på en labbdator?

Ja, du kan använda VPN Light på alla datorer.

Kan jag använda KI-VPN / VPN Light på andra enheter, till exempel privat surfplatta eller dator?

I dagsläget finns stöd för användning på PC/Mac. 

Behöver jag VPN för att komma åt mina sparade filer?

Du behöver inte VPN för att nå OneDrive eller Teams. Du behöver däremot VPN för att nå centrala filservrar som (G:) och (P:).

Ovan ser du en listning av vilka centrala system som kräver VPN för att nås på distans i dagsläget.

Kontakt

Har du några frågor, hör gärna av dig till Helpdesk.

Mer information för inloggade medarbetare

Det finns mer information för dig som arbetar i följande grupper

  • K1.Molekylär medicin och kirurgi
  • OF.Odontologi
  • OV.Universitetstandvården
Logga in med KI-ID
MD
Innehållsgranskare:
2024-02-06