Kursbeskrivning: Omvårdnad inom klinisk fysiologi

Du som ska söka kursansvar kan här läsa beskrivning av kursen: Omvårdnad inom klinisk fysiologi (7,5hp) som ingår i kursutlysningen för nya Biomedicinska analytikerprogrammet.

Utlysande utbildningsnämnd/programnämnd

Utbildningsnämnden vid Institutionen för laboratoriemedicin.

Kursen ges inom program

Biomedicinska analytikerprogrammet.

Kursnamn

Omvårdnad inom klinisk fysiologi (7,5hp).

Förkunskaper

Inför denna kurs förväntas studenten ha följande förkunskaper:

Kunskap enligt programmets ämnesprogression inom:  

  • Vetenskaplig metodik och statistik  
  • Anatomi, fysiologi och patofysiologi 
  • kardiovaskulär hemodynamik 
  • Kardiovaskulär diagnostiska metoder 
  • Fysik, farmakologi och radiofarmaka  

Specifika förkunskapskrav för att vara behörig till år 2:

45 godkända högskolepoäng från år 1 på biomedicinska analytikerprogrammet 1BL24 inklusive godkänd praktisk examination i BMLV 1 .

Examensmål

Kursen svarar mot hela eller delar av nedanstående examensmål enligt 1BL24. 

Mål för grundnivå enligt högskolelagen 

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning. 

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas: 

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, 
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och 
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet. 

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att: 

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå. 
  • följa kunskapsutvecklingen, och 
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Mål för biomedicinsk analytikerexamen enligt högskoleförordningen 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker. 

Kunskap och förståelse 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten 

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, 
  • visa kunskap om relevanta metoder inom området, och 
  • visa kunskap om relevanta författningar. 

Färdighet och förmåga 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten 

  • visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående, 
  • visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder, 
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, 
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och 
  •  visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten 

  • visa självkännedom och empatisk förmåga, 
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, 
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.  

Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen 

Kunskap och förståelse 

För kandidatexamen skall studenten 

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. 

Färdighet och förmåga 

För kandidatexamen skall studenten 

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer, 
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, 
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och 
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För kandidatexamen skall studenten 

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, 
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens. 

Beskrivning av kurs 

(design, ämnes- och professions integrering, etc.)

Kursen är den tredje kursen på termin 3 på Biomedicinska analytikerprogrammet och är riktad till studenter med inriktning klinisk fysiologi. Kursen ges i enlighet med programmets ämnesprogression och bygger vidare på tidigare kurser. 

Syftet med kursen är att studenten ska förvärva teoretiska och praktiska kunskaper i omvårdnad relevanta för en biomedicinsk analytiker med inriktning klinisk fysiologi.

Lärandemål

  • Översiktligt redogöra för begreppet omvårdnad samt beskriva olika former av mellanmänsklig kommunikation inom vården
  • beskriva och visa förståelse för vårdkedjan vid utredning och behandling av patienter
  • redogöra för grundläggande författningar och regler inom vården avseende tystnadsplikt, hygien, säkerhet och patientens integritet
  • utföra personcentrerad grundläggande omvårdnad av patienter tillsammans med vårdteamet
  • identifiera patienters hälsoresurser och bedöma eventuella hälsorisker, problem och omvårdnadsbehov
  • planera, informera och underlätta för patienten inför och i samband med omvårdnad och medicintekniska moment
  • utföra vanliga medicintekniska moment enligt säkerhetsföreskrifter samt resonera kring risker och felkällor
  • självständigt insättande av perifer venkateter enligt gällande föreskrifter
  • visa god förmåga att kommunicera i tal och skrift
  • reflektera över förhållandet människa - teknik i vården
  • reflektera över och diskutera sociokulturella aspekter vid omvårdnad, utredning, vård och behandling
  • redogöra för och diskutera etiska värden som integritet, autonomi, värdighet och delaktighet i samband med patienters utredning, vård och behandling
  • reflektera över möten mellan olika personalkategorier inom vården samt relatera detta till den egna professionen
  • uppvisa ett gott bemötande i relation till patient och närstående och god samverkan med olika yrkesgrupper
  • reflektera över och identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap  

Kursen ska omfatta:

Teoretisk kunskap (moment 1, 3 hp) integreras med praktik under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2, 4,5 hp)

  • Omvårdnadens grunder (människa, hälsa, vårdande och miljö)
  • Kvalitativ metod för insamling av data kring upplevelser av vård
  • Personcentrerad vård
  • Vårdandets etik utifrån begreppen autonomi, integritet, värdighet, delaktighet
  • Transitioner under livet och i vården (vårdkedjan)
  • Kommunikation mellan människor i vården med perspektiv på patientsäkerhet, genus, ålder (barn --> äldre), sociokultur och funktion (försämrad syn, hörsel, kognitiv svikt m.m.)
  • Empati, medkänsla, döende och död samt utgångspunkten för ett palliativt förhållningssätt
  • Medicinsk teknik och träning av praktiska färdigheter vid förflyttning (förflyttningskunskap och förflyttningsteknik), akut omhändertagande (A-E, NEWS2, SBAR) och insättande av PVK. Demonstration av urinkatetrar, sonder, centrala infarter (CVK, PICC-line, subkutan venport) och syrgas. Risker, komplikationer och patientsäkerhet i samband med medicinsk teknik och förflyttning.
  • Teamsamverkan och interprofessionellt lärande

Ämnesintegrering

Globala, etiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter, samt perspektiv på lika villkor ska integreras på lämpliga ställen i Biomedicinska analytikerprogrammets kurser. 

Professionsintegrering 

Kursen ska utgå från och integrera de ingående ämnena på ett sätt som representerar hur dessa ämnen ligger till grund för kliniskt diagnostiskt arbete och forskningsarbete. Hos kursgivare och lärare på kursen ska kompetens finnas för att diskutera biomedicinska analytikers roll inom klinisk diagnostik och/eller forskning för att skapa en anknytning till professionen ur den biomedicinska analytikerns perspektiv på olika nivåer inom kliniskt arbete och/eller akademi. För att skapa en tydlig professionsanknytning och möjliggöra att studenterna får professionsanknutna förebilder, med biomedicinska analytiker så är det av vikt att biomedicinska analytiker på olika nivåer (exempelvis kliniskt aktiva, disputerade, forskningsaktiva osv) deltar i undervisningen.

Generellt om kursdesign på biomedicinska analytikerprogrammet

Kurser på biomedicinska analytikerprogrammet ska använda studentcentrerat lärande för att arbeta med programmets fokus, vilket är att studenten ska utveckla sin självförmåga. 

Studentcentrerat lärande innebär att läraren ska fungera som en facilitator som guidar och stöder studentens aktiva roll i sitt eget lärande. Studentens aktiva roll innebär att hen aktivt arbetar med kursmaterialet i lärandeaktiviteter som befrämjar och utvecklar studenten i kritiskt tänkande, problemlösning och att studenten applicerar sina kunskaper och färdigheter. 

Kursplan

Detta är en ny kurs, ingen kursplan finns. Följande kurser är till stor del överlappande: 1BA177 Generell omvårdnad, klinisk utbildning (4,5 hp) och moment 2, Omvårdnad (3 hp) i kursen 1BA140 Cirkulationsfysiologisk diagnostik, 18 hp.

Antal studenter

20 st (men kan variera beroende på överintag/studieavbrott)

Preliminär håp-nivå

Ca 88 tkr