Kursbeskrivning: Klinisk diagnostik

Du som ska söka kursansvar kan här läsa beskrivning av kursen: Klinisk diagnostik (18 hp) som ingår i kursutlysningen för nya Biomedicinska analytikerprogrammet.

Utlysande utbildningsnämnd/programnämnd

Utbildningsnämnden vid Institutionen för laboratoriemedicin.

Kursen ges inom program

Biomedicinska analytikerprogrammet.

Kursnamn

Klinisk diagnostik (18 hp).

Förkunskaper

Inför denna kurs förväntas studenten ha följande förkunskaper:

Kunskap enligt programmets ämnesprogression inom:

Inför denna kurs förväntas studenten ha grundläggande kunskaper motsvarande lärandemål i kurser under år 1 på biomedicinska analytikerprogrammet.
Dessa inkluderar:
Grundläggande kunskap om BMA yrket, laboratoriearbete (laboratorie- och biosäkerhet, pipettera, väga och mäta), analyser inom biomedicinsk laboratorievetenskap samt hur man arbetar vetenskapligt och evidensbaserat. 

Studenten ha grundläggande kunskaper om hur kemi och biokemi, molekylärbiologi och cellbiologi samt hur sådana processer bidrar till att upprätthålla cellens homeostas och liv.

 

Studenten ska även ha kunskap om kroppens anatomi och fysiologi samt sjukdomslära, vilket innebär att studenten kan förklara hur kroppen upprätthåller homeostas och vad som händer vid rubbningar av homeostas.
Vidare ska studenten ha grundläggande kunskap i mikrobiologi och immunologi, samt grundläggande diagnostik inom biomedicinsk laboratorievetenskap.

Studenten ska kunna arbeta enligt gällande hygienföreskrifter i ett kliniskt sammanhang.

Studenten ska ha förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt, experimentplanering, datainsamling, analys och tolkning samt redovisning enligt IMRAD-metoden.

Studenten ska ha kunskaper i att hantera Excel, inklusive att skapa formler, använda funktioner och skapa diagram.

Specifika förkunskapskrav för att vara behörig till år 2:

45 godkända högskolepoäng från år 1 på biomedicinska analytikerprogrammet 1BL24 inklusive godkänd praktisk examination i BMLV 1.

Examensmål

Kursen svarar mot hela eller delar av nedanstående examensmål enligt 1BL24. 

Mål för grundnivå enligt högskolelagen 

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas: 

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,  
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och  
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.  

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att: 

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå. 
  • följa kunskapsutvecklingen, och 
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Mål för biomedicinsk analytikerexamen enligt högskoleförordningen 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker. 

Kunskap och förståelse 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten 

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,  
  • visa kunskap om relevanta metoder inom området, och  
  • visa kunskap om relevanta författningar.  

Färdighet och förmåga 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten 

  • visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående,  
  • visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder,  
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,  
  • visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,  
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och  
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten 

  • visa självkännedom och empatisk förmåga, 
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, 
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.  

Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen 

Kunskap och förståelse 

För kandidatexamen skall studenten 

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. 

Färdighet och förmåga 

För kandidatexamen skall studenten 

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer, 
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, 
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och 
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För kandidatexamen skall studenten 

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, 
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens. 

Beskrivning av kurs 

(design, ämnes- och professions integrering, etc.)

Kursen ges som första kurs under termin 4 för inriktning laboratoriemedicin på biomedicinska anlytikerprogrammet. 

Kursen omfattar klinisk kemi, klinisk mikrobiologi och mikrobiologisk genetik samt klinisk immunologi inklusive transfusionsmedicin och hematologi och bör momentindelas enligt förslag nedan.. 
Förutom att ha ett fokus på klinisk verksamhet avser kursen också att fördjupa kunskaper i mikrobiologi och immunologi, områden som endast berörts grundläggande under tidigare kurser i programmet.

Ett stort fokus inom kursen kommer att ligga på relevanta diagnostiska metoder och tekniker inom biomedicinsk laboratorievetenskap samt hur dessa korrelerar till diagnos och sjukdomslära inom respektive kliniskt område.

Kursen ska också förbereda studenten för den längre verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som avslutar termin 4.

Momentindelning:

  • Klinisk kemi 4,5 hp
  • Klinisk mikrobiologi 5,5 hp
  • Klinisk immunologi inklusive transfusionsmedicin och hematologi 8 hp    

Kursens mål och omfattning:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för de teoretiska grunderna inom kursens områden.
  • Redogöra för patofysiologi och diagnostik för utvalda sjukdomar inom kursens områden
  • Hantera biologiskt material ur säkerhets- och miljöperspektiv
  • Utföra metoder relevanta för klinisk diagnostik inom kursens områden
  • Visa hur man analyserar och redovisar resultat utifrån vald metod (t ex statistiska analyser, tabeller och grafer)
  • Visa hur man inhämtar kunskap via olika källor, kritiskt granskar dessa och använder sig av befintlig kunskap för att beskriva nya förhållanden
  • Reflektera över betydelsen av kvalitetssäkring för metodik och diagnostik inom kursens områden
  • Visa förmåga att göra bedömningar och reflektera över patientfall inom ämnesområdet med beaktande av etiska och samhälleliga aspekter.

Kursen ska omfatta:

Ämnesintegrering

Kunskap och färdighet i lärande ska integreras utifrån att val av pedagogiska metoder och bedömningssystem förklaras och diskuteras med studenterna. Vetenskaplig metodik och biostatistik ska integreras utifrån undervisningsnivå i dessa ämnen på tidigare kurser (vad kunskap och färdigheter är, vetenskapligt arbetssätt, frågeställning, experimentdesign och deskriptiv statistik).

Globala, etiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter, samt perspektiv på lika villkor ska integreras på lämpliga ställen i Biomedicinska analytikerprogrammets kurser. 

Professionsintegrering 

Kursen ska utgå från och integrera de ingående ämnena på ett sätt som representerar hur dessa ämnen ligger till grund för kliniskt diagnostiskt arbete och forskningsarbete. Hos kursgivare och lärare på kursen ska kompetens finnas för att diskutera biomedicinska analytikers roll inom klinisk diagnostik och/eller forskning för att skapa en anknytning till professionen ur den biomedicinska analytikerns perspektiv på olika nivåer inom kliniskt arbete och/eller akademi. För att skapa en tydlig professionsanknytning och möjliggöra att studenterna får professionsanknutna förebilder, med biomedicinska analytiker så är det av vikt att biomedicinska analytiker på olika nivåer (exempelvis kliniskt aktiva, disputerade, forskningsaktiva osv) deltar i undervisningen.

Generellt om kursdesign på biomedicinska analytikerprogrammet

Kurser på biomedicinska analytikerprogrammet ska använda studentcentrerat lärande för att arbeta med programmets fokus, vilket är att studenten ska utveckla sin självförmåga. 

Studentcentrerat lärande innebär att läraren ska fungera som en facilitator som guidar och stöder studentens aktiva roll i sitt eget lärande. Studentens aktiva roll innebär att hen aktivt arbetar med kursmaterialet i lärandeaktiviteter som befrämjar och utvecklar studenten i kritiskt tänkande, problemlösning och att studenten applicerar sina kunskaper och färdigheter. 

Kursplan

Detta är en ny kurs, ingen kursplan finns. 

Antal studenter

50 st

Preliminär håp-nivå

Ca 88 tkr