Kursbeskrivning: Bioanalyser 1
Du som ska söka kursansvar kan här läsa beskrivning av kursen: Bioanalyser 1 (11 hp) som ingår i kursutlysningen för nya Biomedicinska analytikerprogrammet.
Utlysande utbildningsnämnd/programnämnd
Utbildningsnämnden vid Institutionen för laboratoriemedicin.
Kursen ges inom program
Biomedicinska analytikerprogrammet.
Kursnamn
Bioanalyser 1 (11 hp).
Förkunskaper
Inför denna kurs förväntas studenten ha följande förkunskaper:
Kunskap enligt programmets ämnesprogression inom:
Inför denna kurs förväntas studenten ha grundläggande kunskaper motsvarande lärandemål i kurser under år 1 på biomedicinska analytikerprogrammet.
Dessa inkludera grundläggande kunskaper kemi och biokemi, molekylärbiologi och cellbiologi samt hur sådana processer bidrar till att upprätthålla cellens homeostas och liv.
Studenten ska även ha kunskap om kroppens anatomi och fysiologi samt sjukdomslära, vilket innebär att studenten kan förklara hur kroppen upprätthåller homeostas och vad som händer vid rubbningar av homeostas.
Vidare ska studenten ha grundläggande kunskap i mikrobiologi och immunologi, samt diagnostik inom biomedicinsk laboratorievetenskap.
Inför denna kurs förväntas studenten också ha grundläggande kunskaper om BMA yrket, laboratoriearbete (laboratorie- och biosäkerhet, pipettera, väga och mäta), analyser inom biomedicinsk laboratorievetenskap samt hur man arbetar evidensbaserat. Det innebär att studenten ska ha en grundläggande förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt, experimentplanering, datainsamling, analys och tolkning samt redovisning enligt IMRAD-metoden.
Dessutom ska studenten ha grundläggande kunskaper i statistisk metod från Vetenskaplig metodik och biostatistik 1, inklusive att skapa formler, använda funktioner och skapa diagram.
Specifika förkunskapskrav för att vara behörig till år 2:
45 godkända högskolepoäng från år 1 på biomedicinska analytikerprogrammet 1BL24 inklusive godkänd praktisk examination i BMLV 1.
Examensmål
Kursen svarar mot hela eller delar av nedanstående examensmål enligt 1BL24.
Mål för grundnivå enligt högskolelagen
Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att:
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Mål för biomedicinsk analytikerexamen enligt högskoleförordningen
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker.
Kunskap och förståelse
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om relevanta metoder inom området, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående,
- visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Beskrivning av kurs
(design, ämnes- och professions integrering, etc.)
Kursen är den andra kursen på termin 3 på Biomedicinska analytikerprogrammet och är riktad till studenter med inriktning laboratoriemedicin. Kursen ges i enlighet med programmets ämnesprogression och bygger vidare på kunskaper från år 1 samt Vetenskaplig metodik och biostatistik 1 som ges som första kurs på termin 3.
Bioanalyser ges som två separata kurser under termin 3, Bioanalyser 1 och Bioanalyser 2.
Bioanalyser 1 kan momentindelas enligt förslag nedan och bör designas och utformas med samma pedagogiska grundtanke som Bioanalyser 2.
Vid kursdesign ska även hänsyn tas till innehåll och lärandemål i Vetenskaplig metodik och biostatistik 1.
Kursens övergripande mål är att studenten ska tränas i att hantera centrala metoder och tekniker som används inom laboratoriemedicinsk/biomedicinsk verksamhet.
I kursen tränas studenten i praktiska färdigheter såväl som i ett evidensbaserat arbetssätt.
Dessa färdigheter kommer att ligga till grund för mer självständiga miniprojekt som introduceras i Bioanalyser 2 och senare utvärderas och presenteras i Vetenskaplig metodik och biostatistik 1.
Förslag till momentindelning:
- Moment 1
- Introduktion till Bioanalyser 1 - 1,5hp
- Moment 2
- Metoder för analys av biomolekyler - 7,5 hp
(Biokemiska metoder, spektofotometri och immunkemiska metoder 4 hp, molekylärbiologiska metoder 3 hp och mikroskopi 0,5 hp)
- Metoder för analys av biomolekyler - 7,5 hp
- Moment 3
- Litteratursammanställning - 2hp
Kursens mål och omfattning:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Utforska relevanta aktuella metoder samt hur dessa relaterar till automatiserade processer
- Prov- och kemikaliehantering (riskanalys, upparbetning, hållbarhet, avfallshantering)
- Förklara principerna bakom olika vetenskapliga instrument och apparatur.Visa hur man kan göra en datainsamling/databearbetning
- Bearbeta och analysera insamlade data för att dra slutsatser
- Diskutera vetenskapliga artiklar inom relevant metodområde med inriktning på metodik
- Diskutera metodik, resultat och slutsatser med studentkollegor och handledare
- Utvärdera rimligheten i resultat och slutsatser baserat på tillgänglig information (dvs göra rimlighetsbedömningar)
- Förklara hur AI kan användas inom laboratoriemedicinsk/biomedicinsk verksamhet
- Följa riktlinjer för vetenskapligt skrivande och dokumentera resultat och slutsatser på ett tydligt och korrekt sätt.
Kursen ska omfatta:
- Experimentellt arbete/Färdighetsträning
- Fokus på relevanta aktuella områdesöverskridande metoder som används såväl inom klinik som forskning, inklusive AI och bioinformatik
Metodområden som bör ingå är immunkemiska metoder, biokemiska metoder, spektrofotometri, molekylärbiologiska metoder samt mikroskopi - Litteratursammanställning med fokus på metod i enlighet med progressionen för vetenskapligt skrivande i programmet.
Ämnesintegrering
Kunskap och färdighet i lärande ska integreras utifrån att val av pedagogiska metoder och bedömningssystem förklaras och diskuteras med studenterna. Vetenskaplig metodik och biostatistik ska integreras utifrån undervisningsnivå i dessa ämnen på tidigare kurser (vad kunskap och färdigheter är, vetenskapligt arbetssätt, frågeställning, experimentdesign och deskriptiv statistik).
Globala, etiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter, samt perspektiv på lika villkor ska integreras på lämpliga ställen i Biomedicinska analytikerprogrammets kurser.
Professionsintegrering
Kursen ska utgå från och integrera de ingående ämnena på ett sätt som representerar hur dessa ämnen ligger till grund för kliniskt diagnostiskt arbete och forskningsarbete. Hos kursgivare och lärare på kursen ska kompetens finnas för att diskutera biomedicinska analytikers roll inom klinisk diagnostik och/eller forskning för att skapa en anknytning till professionen ur den biomedicinska analytikerns perspektiv på olika nivåer inom kliniskt arbete och/eller akademi. För att skapa en tydlig professionsanknytning och möjliggöra att studenterna får professionsanknutna förebilder, med biomedicinska analytiker så är det av vikt att biomedicinska analytiker på olika nivåer (exempelvis kliniskt aktiva, disputerade, forskningsaktiva osv) deltar i undervisningen.
Generellt om kursdesign på biomedicinska analytikerprogrammet
Kurser på biomedicinska analytikerprogrammet ska använda studentcentrerat lärande för att arbeta med programmets fokus, vilket är att studenten ska utveckla sin självförmåga.
Studentcentrerat lärande innebär att läraren ska fungera som en facilitator som guidar och stöder studentens aktiva roll i sitt eget lärande. Studentens aktiva roll innebär att hen aktivt arbetar med kursmaterialet i lärandeaktiviteter som befrämjar och utvecklar studenten i kritiskt tänkande, problemlösning och att studenten applicerar sina kunskaper och färdigheter.
Kursplan
Detta är en ny kurs, ingen kursplan finns.
Antal studenter
50 st
Preliminär håp-nivå
Ca 88 tkr