Innovation utan gränser: Projekt för internationalisering på hemmaplan
Karolinska Institutet satsar på internationalisering på hemmaplan för att ge studenter globala perspektiv utan fysisk mobilitet. Fyra innovativa projekt finansierades 2024 för att stärka interkulturell kompetens och pedagogisk utveckling.
Karolinska Institutet driver utvecklingen inom utbildning genom satsningar på internationalisering på hemmaplan (IaH). Under 2024 finansierades fyra projekt via en utlysning om startmedel från Internationaliseringsnämnden, med syfte att stödja aktiviteter som stärker globala perspektiv utan krav på fysisk mobilitet. Dessa initiativ ligger i linje med KI:s Strategi 2030 för global kompetens och pedagogisk innovation.

1. BalticSeaBioMed: Ett pedagogiskt Escape Room för biomedicin
Projektet knyter samman sex universitet runt Östersjön för att skapa ett virtuellt pedagogiskt escape room – det första i sitt slag inom biomedicin. Aktiviteten kombinerar problemlösning under tidspress med en berättelse som fokuserar på miljöutmaningar och människors hälsa. Studenter arbetar i internationella team, vilket främjar samarbete och strategiskt tänkande.
Escape room-aktiviteten har testats vid nätverkets sommarskola och vidareutvecklats för att integreras i kurser vid respektive partneruniversitet. Nästa steg är att lansera escape room som en öppen utbildningsresurs (OER) och arrangera en lärarworkshop i Vilnius 2026.
”With our digital educational escape room we have created a dynamic, scenario-based learning experience. Students from different universities in the Baltic region work together to address biomedical concepts that encompass environmental challenges and sustainability, thereby promoting international collaboration and raising awareness of the environmental impact on the Baltic Sea.”
Rachel Fisher
2. Virtuell verklighet för interprofessionellt och interkulturellt lärande
Detta samarbetsprojekt introducerar VR-baserade fallstudier för att stärka interprofessionella och interkulturella färdigheter hos studenter inom vårdutbildningar och har drivits av Mandana Fallah Pour, Marianna Moberg och Marie Halvorsen tillsammans med en partner i Grekland. Studenter från omvårdnad, fysioterapi och arbetsterapi samarbetar i realistiska scenarier, exempelvis vård av en strokepatient, för att förstå olika yrkesroller och kulturella perspektiv.
En VR-film har producerats och är tekniskt färdigställd. Nästa steg är pilotlansering med studenter och integrering i tre grundutbildningsprogram. Projektet stödjer KI:s mål om global kompetens och digital innovation.

3. COIL-seminarier med Mayo Clinic och PMU Salzburg
Genom Collaborative Online International Learning (COIL) möts studenter från KI, Mayo Clinic (USA) och PMU Salzburg (Österrike) online för att diskutera patientfall och jämföra sjukvårdssystem. Seminarierna ger studenter möjlighet att lära med, av och om varandra, vilket stärker interkulturell kompetens och samarbetsförmåga.
Modellen har testats framgångsrikt sedan 2024 och fått mycket positiv respons från studenter. Planer finns på att utöka samarbetet till fler universitet och utveckla långsiktiga fallstudier för fördjupat lärande.
"FUN and KNOWLEDGE BOOST. Learned a lot about interprofessional collaboration" post-it från studenternas utvärdering
"Widening horizons professionally" post-it från studenternas utvärdering
4. Generativ AI för kliniska scenarier inom onkologi
Projektet har utvecklat ett Streamlit-baserat verktyg med generativ AI för att skapa förgrenade kliniska scenarier i onkologisk utbildning. Lärare kan nu producera komplexa, interaktiva fall på några minuter – vilket sparar tid och höjer kvaliteten. Verktyget genererar automatiskt innehåll på engelska, vilket gör det idealiskt för internationella studenter och globala samarbeten.
Framtida steg inkluderar integrering i KI:s onkologikurser samt funktioner som automatisk feedback och export till lärplattformar. Innovationen stärker både kliniskt resonemang och internationalisering inom medicinsk utbildning.
Varför är dessa projekt så viktiga?
Dessa projekt visar hur digital innovation och internationellt samarbete kan berika utbildningen och göra globala perspektiv tillgängliga för alla studenter. Genom att integrera IaH i det dagliga lärandet säkerställer KI att framtidens vårdprofessioner är rustade för utmaningar både lokalt och globalt.
Tilldelning IaH-medel 2024
- Masterprogrammet i biomedicin – Rachel Fisher
- NVS – tvärprofessionellt - Mandana Fallahpour, Marie Halvorsen, Marianna Moberg
- Läkarprogrammet OnkPat- Lisa Villabona
- Läkarprogrammet+utbildningar vid NVS - Helena Salminen (involverade är Maria Wolf samt Eric Asaba)
