Pedagogisk kompetens i VIL
För att du som handledare och medarbetare ska ha en god pedagogisk kompetens finns utbildning på flera nivåer. Modellen visar på lämplig kompetens hos handledare och andra pedagogiska funktioner, i verksamheter där studenter utbildas.
Som medarbetare inom hälso- och sjukvården har du en viktig roll för studenters verksamhetsintegrerade lärande (VIL), till exempel under VFU (verksamhetsförlagd utbildning). På den här sidan kan du se önskvärda nivåer för pedagogisk kompetens kopplad till olika funktioner.
Kompetensnivåer
Pedagogisk introduktion
Alla medarbetare på vårdenheter där studenter utbildas.
- Utbildning: 2-3 timmar (lärande, reflektion, återkoppling). Nätbaserat handledarstöd: Introduktion till handledning i VIL.
- Pedagogisk funktion: Professionell rollmodell. Stödjer studenters lärande i arbetet på vårdenheten.
Examinerade korta, riktade kurser
Medarbetare med definierat undervisningsuppdrag.
- Pedagogisk funktion: Handledare, seminarieledare, föreläsare, instruktör. Medicinska färdigheter, beside, sit-in, reflektioner, återkoppling, bedömning.
- Utbildning: Examinerade korta, riktade kurser - främst påbyggbara och anpassade efter uppdraget: Stepping stones-kurs (eller liknande).
Högskolepedagogisk kurs
Medarbetare med övergripande pedagogiskt uppdrag.
- Pedagogisk funktion: Adjungerad klinisk adjunkt (AKA), klinisk assistent, studentansvarig.
- Utbildning: Högskolepedagogik för lärare/handledare i VFU 7,5 hp eller motsvarande.
Pedagogiska påbyggnadskurser, pedagogiska projekt
Pedagogiska ledare.
- Pedagogisk funktion: Examinerade lärare, utbildningsledare, ämnesansvarig. Ansvarig för övergripande planering, och utveckling, examination.
- Utbildning: Innehållsmässigt anpassat efter uppdragets kompetensbehov.
Om modellen
Modellen kan användas som underlag för organisering av utbildningsuppdrag, kompetensutvecklingsplaner och diskussioner om kvalitet, avtal och ersättningar för VIL. Modellen är beslutad av Styrelsen för utbildning (KI, 2013) för att upprätthålla kvalitet i VIL.