Pedagogisk kompetens i VIL
För att du som handledare och medarbetare ska ha en god pedagogisk kompetens finns utbildningar i flera nivåer. Modellen för pedagogisk kompetens i verksamhetsintegrerat lärande (VIL) tydliggör lämplig kompetens hos handledare och andra pedagogiska funktioner i verksamheter där studenter utbildas.
Du som är medarbetare inom hälso- och sjukvården har en viktig roll för studenters verksamhetsintegrerade lärande (VIL), till exempel under verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Här kan du ta del av önskvärda minimikrav för pedagogisk kompetens kopplad till olika pedagogiska funktioner.
Om modellen
Modellen kan användas som underlag för organisering av utbildningsuppdrag, kompetensutvecklingsplaner och diskussioner om kvalitet, avtal och ersättningar för VIL.
Modellen är beslutad av Styrelsen för utbildning (KI, 2013) för att upprätthålla kvalitet i VIL.
Kompetensnivå: Pedagogisk introduktion
Alla medarbetare på vårdenheter där studenter utbildas.
- Utbildning: 2-3 timmar (kunskap, lärande, reflektion, återkoppling). Nätbaserat handledarstöd: Introduktion till handledning i VIL.
- Pedagogisk funktion: Professionell rollmodell. Stödjer studenters lärande i arbetet på vårdenheten.
Kompetensnivå: Examinerade korta, riktade kurser
Medarbetare med definierat undervisningsuppdrag.
- Utbildning: Examinerade korta, riktade kurser - företrädesvis påbyggbara och anpassade efter uppdraget: Stepping stones-kurs (eller liknande)
- Pedagogisk funktion: Handledare, seminarieledare, föreläsare, instruktör. Medicinska färdigheter, beside, sit-in, reflektioner, återkoppling, bedömning.
Kompetensnivå: Högskolepedagogisk kurs
Medarbetare med övergripande pedagogiskt uppdrag.
- Utbildning: Högskolepedagogik för lärare/handledare i VFU 7,5 hp eller motsvarande.
- Pedagogisk funktion: Adjungerad klinisk adjunkt (AKA), klinisk assistent, studentansvarig.
Kompetensnivå: Pedagogiska påbyggnadskurser, pedagogiska projekt
Pedagogiska ledare.
- Utbildning: Innehållsmässigt anpassat efter uppdragets kompetensbehov.
- Pedagogisk funktion: Examinerade lärare, utbildningsledare, ämnesansvarig. Ansvarig för övergripande planering, och utveckling, examination.