Strukturerad lärandeaktivitet läkare termin 4
Här nedan finns ett peer learning exempel för läkarstudenter med tillhörande bedömningsmall från KI Danderydssjukhus där version 1 är utarbetat HT20 av Ingrid Fugmann, klinisk assistent. Att använda och modifiera till den egna verksamheten som involverad i handledningsprocesser i VIL.
Peer learning -aktivitetskort
Patientmöte- anamnes och status
Den sjuka människan 2, Läkarprogrammet T:4, Karolinska Institutet Danderyds sjukhus
Lärandemål: På ett professionellt och patientcentrerat sätt genomföra en anamnestagning och fullständigt status på en patient med en känd sökorsak.
Aktivitet: 2-3 studenter ska tillsammans öva sig på anamnes och fullständigt status.
Före patientmötet
Diskutera vad ni behöver förbereda innan ni träffar patienten. Se till att ni har läst igenom bedömningsmallen för återkoppling.
- Vilka frågor kan vara relevanta att ställa till patienten? Vad i patientens bakgrund (tidigare/nuvarande sjukdomar, hereditet, socialt, etc) kan vara extra viktigt att fråga efter?
- Vilka statusfynd kan man tänka sig att patienten skulle kunna ha?
- Vilka hygienrutiner ska följas på avdelningen och vilka hygienåtgärder behövs för just din patient (plastförkläde/handskar/visir/munskydd)?
- Vilken utrustning behöver förberedas (stetoskop/blodtrycksmanschett/ficklampa/reflexhammare)?
Reflektera och förbered patientmötet sinsemellan, därefter presenterar och diskuterar ni förberedelserna med handledaren och får återkoppling (Avstämning)
Under patientmötet
Ska en av studenterna vara observatör och fylla i en bedömningsmall för senare återkoppling till de 1-2 studenterna som tar anamnes och genomför status.
Efter patientmötet
Reflektera över och diskutera (innan ni möter handledaren):
- Anamnestagning och status i relation till planeringen.
- Bemötande, frågeteknik, patientens talutrymme.
- Hur klargjordes situationen ur patientens perspektiv?
- Användes ett systematiskt tillvägagångssätt när patienten undersöktes?
- Hur kan mötet ha upplevts av patienten?
- Områden för utveckling? Hur ska du gå tillväga?
- Vad tar du med dig till nästa patientmöte?
Presentera patienten enligt SBAR för handledaren och diskutera/reflektera i grupp.
Peer learning- Bedömingsmall Anamnes
Ja | Delvis | Nej | Kommentar | |
---|---|---|---|---|
Presenterar sig för patienten | ||||
Ger patienten möjlighet att själv prata om sina besvär | ||||
Använder enkla, öppna frågor och undviker ledande frågor | ||||
Fullföljer viktiga anamnestiska frågor | ||||
Leder in samtalet på ett rimligt spår | ||||
Får med alla delar i anamnesen: • Socialt • Rökning/alkohol • Tidigare/nuvarande sjukdomar • Aktuellt • Allergi •Aktuella läkemedel | ||||
Sammanfattar anamnesen tillsammans med patienten |
Peer learning- Bedömingsmall Status
Ja | Delvis | Nej | Kommentar | |
---|---|---|---|---|
Informerar patienten om de olika stegen i undersökningen | ||||
Undersöker patienten vänligt och med respekt | ||||
Har en systematisk undersökningsteknik |
Vad gick bra?
Vad kan förbättras till nästa gång?
Datum:
Student som genomför patientmöte:
Observatör:
Skapare av lärandeaktiviteten
Kontaktperson är Eli Westerlund, överläkare internmedicin: eli.westerlund@regionstockholm.se
Version 1 skapades av Ingrid Fugmann, klinisk assistent: ingrid.fugmann@regionstockholm.se