Projektet Ladoks utbildningsplanering
Under 2024 inför vi Ladoks utbildningsplanering på KI. Utbildningsplaneringen ska användas för att hantera kursplaner, utbildningsplaner samt kurs- och programutbud på grundnivå och avancerad nivå.
Utbildningsplaneringen ersätter utbildningsdatabasen Selma som används till detta idag.
Här hittar du övergripande information om införandeprojektet. Vid sidan av den kommer riktad information av ges till alla som påverkas av systembytet inför övergången.
Införandeprojektets syfte och mål
Syftet med bytet av system från utbildningsdatabasen Selma till Ladoks utbildningsplanering är:
- att bidra till en ökad resurseffektivitet på sektorsnivå, eftersom alla lärosäten som använder Ladok kan utnyttja samma stöd, istället för lokala lösningar
- att samla fler av de utbildningsadministrativa processerna i Ladok för att ge våra användare färre system att jobba i
- att erbjuda användarna ett mer modernt och lärosätesanpassat gränssnitt att jobba i
- att modernisera teknik och gränssnitt för vår webbvisning av utbildningsinformationen
- att få en mer sammanhållen it-park att förvalta
Målet med projektet är att genomföra systembytet så att alla aktiviteter som idag görs i utbildningsdatabasen Selma från och med januari 2025 görs i Ladoks utbildningsplanering istället.
Övergripande innebär det att vi inom projektet fram till dess ska uppnå:
- Tillgång till systemet för användare
- Utarbetning av verksamhetsprocesser i Ladoks utbildningsplanering
- Information till och utbildning av användare
- Migrering av relevanta kursplaner och utbildningsplaner från utbildningsdatabasen Selma till Ladoks utbildningsplanering
- Utarbetande av support- och förvaltningsorganisation
- Webbvisning av utbildningsinformation på https://utbildning.ki.se
Ladoks utbildningsplanering
Ladoks utbildningsplanering är en nyutvecklad del av Ladok som stöder administrationen av kursplaner, utbildningsplaner samt kurs- och programtillfällen både för utbud som ska utannonseras och inte.
Svenska lärosäten har fram till idag haft egna lokala IT-lösningar för att ge stöd för dessa verksamhetsprocesser. Eftersom det är ett generellt behov som delas av alla lärosäten har det funnits ett önskemål om att ta fram en gemensam digital lösning för att skapa kostnadseffektivitet och ett över tid mer hållbart systemstöd jämfört med hur det ser ut idag. Därför beslutades 2020 att Ladokkonsortiet skulle utveckla ett gemensamt stöd för utbildningsplanering i Ladok, och det är den lösningen vi nu kommer gå över till på KI.
Grunden för funktionaliteten för utbildningsplanering togs fram inom ett projekt som drevs av Ladokkonsortiet 2021-2023. Projektet avslutades hösten 2023 i och med att ett av projektets mållärosäten, Stockholms universitet, gick över till Ladoks utbildningsplanering. Efter projektets avslut fortsätter funktionaliteten utvecklas inom konsortiets vanliga utvecklingsorganisation.
Vi på KI har valt att avvakta tills vi bedömt att funktionaliteten i utbildningsplaneringen varit tillräckligt utvecklad för att stödja våra behov, och nu efter övergången från projekt till förvaltning bedömer vi att så är fallet.
Ladoks utbildningsplanering kommer på KI att användas av de administratörer och kurs- och programansvariga som arbetar med utbildningsutbudet på grundnivå och avancerad nivå och som idag utför dessa uppgifter i utbildningsdatabasen Selma.
I och med införandet av Ladoks utbildningsplanering kommer utbildningsdatabasen Selma att avvecklas.
Översiktlig tidplan
Aktivitet | Tidpunkt |
---|---|
Beslut: Projektstart | januari 2024 |
Processutveckling och systemförberedelse | januari 2024 - augusti 2024 |
Integration och webbvisning | januari 2024 - juni 2024 |
Migrering kursplaner och utbildningsplaner | augusti 2024 - december 2024 |
Utarbeta manualer | september 2024 - oktober 2024 |
Genomföra utbildning och behörighetstilldelning | november 2024 - december 2024 |
Beslut: Go Live | januari 2025 |
Beslut: Projektavslut samt överlämnande till förvaltning | januari 2025 |
Projektorganisation
Styrgrupp
Ordförande:
Åsa Nandorf, chef, Avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd
Ledamöter:
Maria Hagströmer, professor i fysioterapi, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Sandra Brogårde, administrativ chef, Institutionen för kvinnor och barns hälsa
Maria Bengtsson, tf enhetschef, Kansliet för utbildning på grundnivå och
avancerad nivå, Fakultetskansliet och internationella relationer
Fredrik von Feilitzen, enhetschef, Utveckling, IT-avdelningen
Jill Jönsson, enhetschef, Kommunikationsavdelningen
Projektledare
Mathias Pettersson, objektsledare, Avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd
Projektgrupp
Björn Miksch, objektspecialist Selma, Avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd
Cecilia Lind, objektspecialist Ladok, Avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd
Referensgrupper
Verksamhetsprocesser:
Annika Larsson, enhetschef Utbildningskansliet, NVS
Carolina Carneck, handläggare UF UFS Utbildningskansli för läkar- och biomedicinprogrammen
Lena Björk, utbildningsadministratör, GPH
Sofia Pettersson, utbildningshandläggare, FyFa
Åsa Borglund, programhandläggare, CNS
Delprojekt integration och webbvisning
Webbvisningen organiseras i ett eget delprojekt under Kommunikationsavdelningens ledning.
Projektledare
Jenny Hermansson, objektsledare, Kommunikationsavdelningen
Information under projektet
Vi kommer under projektets gång ge riktad information till alla grupper som påverkas av bytet från Selma till Ladoks utbildningsplanering, så att alla är väl förberedda inför bytet. Informationen kommer att ges i befintliga nyhetsbrev, riktade mejlutskick samt vid digitala och fysiska träffar. Vi kommer att fylla på med mer detaljerad information om detta efter hand.